- Átlagosnál jobb sártűrés és akár (valós) 2.4-es szélességű gumi fogadásának képessége
- Mozgása a downhilleken példaértékű
- kategóriájának átlaga feletti merevség, de a gyorszáras verzióhoz képest mindenképp
- a Fox által képviselt kitűnő kidolgozás jellemzi, minden jól és tág határok közt állítható
- kellő felkészültséggel és jó szerszámokkal viszonylag könnyen karbatartható ez a Fox első teleszkóp
- ez az open bath, azaz a jól bevált, gyönyörű mozgású nyílt olajfürdős verzió, nem a "grammozós" FIT, amit otthon nehéz, de legalábbis szinte lehetetlen karbantartani és mozgásának finomságában is elmarad az open bath verziótól (kivéve - állítólag - a Kashima Coat-széria, sajnos ahhoz még nem volt szerencsém)
- a gyári hangolású low speed compression az én elvárásaimhoz kissé túl érzékenyre hangolt, a lefelé gyönyörű mozgás felfelé, kiállva tekerésnél sajnos jelentős pedálozási energiát nyel el, ha nincs bekapcsolva a Lockout. Aszfalton ezzel nincs is baj, de a probléma itt az, hogy terepen a bekapcsolt Lockout nem túl kellemes dolog...
- a 180-as tárcsákkal (például a RockShox Revelationnel ellentétben) egy-egy gyors lefelén, erősebb fékezésnél enyhén berezonál néha a villa, ha nem is olyan mértékben, mint a gyorszáras verziójánál. Lehet, hogy a Magura Louise fék és Magura Storm tárcsa sajátossága - ez később majd kiderül (amennyiben igen, korrigálni fogom az itt leírtakat)
- Bár ez a 2011-es verzió, mégis jellemző még rá a Fox teleszkópok betegsége: nem mozogja ki teljesen a 140mm-t a 32 Float 140 RL (ami engem speciel nem zavar különösebben)
Külön történet lehetne, hogyan vásároltam ismét Fox teleszkópot, noha határozott célom volt, hogy nem, Foxot aztán egy darabig biztosan nem; inkább a könnyebben karbantartható, eleve olcsóbb és spártai belbeccsel bíró egyik RockShox Sektor RL verziót (SoloAir vagy Coil, mindegy lett volna) vásárolom meg. No igen, csak ugye napjaink újra és újra felpezsdülő szabvány-orgiáiban, mint például az 1 1/8-as és az 1 1/2-es fejcsövek után a tapared, azaz 1 1/8-1 1/2 kúpos verziót fogadó vázak korában egyszerűen csak összelegózni tudtam volna olyan Sektort, mint amilyet szerettem volna - sajnos jelentős felárral a tapered CSU (nyak+váll+becsúszók) miatt. Felmerült bennem, hogy egy 1 1/2-ről 1 1/8-ra szűkítő félintegrált CaneCreek alsó kormánycsapágy-csészével olcsóbban is orvosolhatnám a problémát, de ha már tapered fejcsöves volt a váz, akkor miért ne lenne a villa is az!? Így kezdődött, de a további részletekbe itt már nem mennék bele. Ó igen, ha már a szabványok: a régi, Klein-féle 1 1/4 -es nyakcsőátmérőt most épp a Giant próbálja ismét "feltalálni", tapered verzióban, 1 1/4 - 1 1/2, Overdrive névvel, hogy teljes lehessen a bábeli zűrzavar... Szerencsére a mostani tapered vázak fogadni tudják, "csak" a kormánycsapány felső részét kell cserélni hozzá...
Szóval, tapered nyakkal, open bath, azaz nyílt olajfürdős kivitelben és QR15-ös, 15mm-es átütős verzióban adatott meg, hogy fültől fülig üljön mosoly az arcomra. Az első próbakör előtt, a műhelyemben megnyomkodva kissé szorosan mozgott, de az első próbakörön egyből bizonyított, így a nagy hidegekben is már arcomra fagyhatott a korábbi szobameleg mosoly kéjjel teli íve. Ami meglepő számomra, hogy a mínuszok ellenére nem lassult számottevően a villa mozgása, a csillapítást egy, maximum két kattintással gyorsabbra állítom az egyébként alapból ideális és optimális, középső állásból, probléma orvosolva. (Azt tudom, hogy volt változás a Fox által ajánlott olajak háza táján, no de ennyit számítana?!?)
Mászásoknál más a helyzet. Részint a viszonylag hosszú rugóút és a 100-140 Talas-okhoz szokott zsigereim számára fura a sok bólogatás, miközben kiállva tekerek és bevallom, néha már-már a nem létező Talas állítógombja felé nyúltam mászásnál... Végül is, aszfalton csak szokás kérdése, Lockout kapcsolásával ez a probléma egyszerűen megszűntethető, illetve az alacsonyabbra pakolt cockpit miatt a bicajom amúgy sem emelgeti az orrát. Ellenben terepen egyértelműen más a helyzet, ott valóban hiányzik a Talas...
Ahol viszont NEM hiányzik a Talas, az a karbantartás! Végre, semmi bonyolult IFP kapra 150 psi-re fújva, semmi rapszodikusan működő útállítás, szerviz után megváltozott rugóutak és társai problémák, hanem akár otthon is karbantartható villa - hiába, amit vesztettem a réven, nyertem a gáton, és a lefelék közben nyúltott teljesítménye egyébként is feledtet minden apró bosszúságot. (Apropó, a bosszúság mint olyan, relatív. Tulajdonképpen, csak sótlan a kaviár...) ;)
A villát egyébként nem érheti túl sok rossz szó, a QR15-ös tengelyrögzítés könnyű, egyszerű, logikus, a tapered fejcsővel együtt pedig nagyon merev, a 180-as fék tárcsa nem csavarhatja a málhával 85 kilómmal, legyen akár egy erősebb fékezésről, vagy akár szűk, technikás fordulóban egy nose wheelie-ről. Olyan, amilyennek lennie kell. Talán az első fék néha váratlan, nagyon alacsony frekvenciás rezonanciája az, amit kiemelhetek, de ez könnyen lehet, hogy csak a Magura fékeim számlájára írható probléma - már ha egyáltalán az. Amit megemlítenék még, hogy a korábbi évek, illetve az első FIT-es villákra jellemző rugóútproblémák itt is megvannak: a 140-ből kb. 130mm-t mozog ki, ami speciel engem nem zavar. Tudom, hogy van, akit igen, ezért is említem meg. Orvosolható két trükkel, illetve azok kombinációival: a levegő kamrába teendő Fox Float Fluidból a gyárinál 2cc-vel kevesebbet beletéve, illetve (drasztikusabb beavatkozással, szigorúan hozzáértő által elvégezve) a nyomórúdból egy rövid csődarab levágásával. Erről bővebben az Mtbr.com fórumain olvashat az, akit érdekel, természetesen fotókkal kommentálva - sőt, videót is találtam már egy ilyen műveletről (szintén az Mtbr.com-on)!
Egy dolgot még mindenképpen kiemelnék. A 2011-es Kashima coatos RLC verzió listaára 210.000,- Ft, amivel a borzasztóan drága villák kategóriájába sorolható, és akkor még a hazai ár "kedvezőnek" mondható! Ugyanis tőlünk nyugatabbra, akár még a legjobb Webshopos ára is magasabb ennél, ezt érdemes szem előtt tartani. Ettől függetlenül, rendszeres karbantartással nagy futásteljesítményt várok tőle. A korábbi Talas villám 11.000 km után sem kotyog, a becsúszók nem kopottak (!) és perselyt sem kellett még cserélni benne.
Trail és All-Mountain felhasználásra.