DESIGN, ÖSSZKÉP. Tudatos tervezői és designer munka eredménye ez a tetszetős külcsín. A szép fehér vázhoz tartozó fehér nyereg és kerék kontrasztál a fekete kiegészítőkkel. Nagyon ízlésesre sikerült, olyan, amin megakad az ember szeme.
VÁZ. Nagyon tetszetős a dizájn és az alacsony (esetemben 174 cm, M-es méret) testmagassághoz is kiváló geometria. Nem húzott csövekből készül ugyan, de tapered fejcsővel látták el, könnyen irányítható és remélhetőleg sok évet kiszolgál. Azt is érdemes megemlíteni, hogy erre a vázra komolyabb bringát is épít a mongoose, tehát van értelme az egyedi igényeknek megfelelően továbbfejleszteni azt (van is mit).
KEZELHETŐSÉG. Valamennyire a vázgeometriához is köze van, de a bringa a kerekekkel és a kiegészítőkkel együtt is jól eltalált egységet alkot. A 26"-os gép után sem éreztem rajta semmi lomhaságot, kanyarban, leejtőn egyaránt szépen lehet vele "festeni" az ívet.
IGÉNYTELENSÉG. Természetesen jó értelemben vett igénytelenségre gondolok. Az egyszerű, nem túl drága és tartós alkatrészek, a nyolcfokozatú váltórendszer, a könnyű takaríthatóság mind leegyszerűsíti a kerékpár karbantartását, ráadásul az esetlegesen meghibásodó, vagy cserére szoruló alkatrészek sem okoznak különösebb fejfájást a tulajdonosnak.
GUMIKÖPENY. Számomra is meglepő, de a külsőt az országútinál is könnyebben, gyorsabban és szerszám nélkül lehet le és felpattintani.
TRIGGER. Nem vagyok Sram párti de nemrégen volt alkalmam egymás után kipróbálni a két konkurens váltórendszert (Shimano-Sram), szubjektív benyomásom alapján a Triggert éreztem meggyőzőbbnek (pedig a Shimano magasabb felszereltségi szintű volt). Főleg leejtőn volt jelentősége annak, hogy az aránylag passzív hüvelykujjammal tudtam váltogatni és nem kellett az irányításban és fékezésben is fontos szerepet játszó mutató ujjal oda-vissza "matatni". Természetesen az imént leírtak csak magára a fékváltókarra vonatkoznak, a váltórendszer többi részével már más a helyzet (lásd hátrányok).
ÁR-ÉRTÉK ARÁNY. Fel van ugyan tüntetve a 169.000 Ft-os vételár, azonban télen már 115.900-ért is meg lehetett újonan vásárolni a kereskedőknél. Így már mindenképpen "bomba" vétel.
FÉK. . A Promax mechanikus tárcsafékrendszer talán a kerékpár leggyengébb pontja. "Takonyszerűen" nyúlós fékkarok mozgatják a zajos fékbetéteket, méghozzá igen rosszul adagolhatóan. Ha kell, természetesen megállítja a fék a biciklit, mint a parancsolat, de minőségi érzésről egyáltalán nem beszélhetünk A régebbi, hasonló kategóriájú 26"-osom "V"-fékjével sokkal inkább meg voltam elégedve.
TELESZKÓP. Ha létezik a Suntournál alapvilla, akkor ez az. Rugós, nincs lockout, a finom mozgás meglehetősen távol áll tőle, ráadásul idegesen kattogni szokott. Megjegyzendő, hogy ezt csak azok fogják érezni, akik már mentek komolyabb bringán. Akinek a Mongoose Meteore az első montija és nincs összzehasonlítási alapja, akkor őt ez nem fogja zavarni.
SRAM X4. Nem az egész váltórendszerrel van gondom, de az első váltó számomra kellemetlen meglepetés volt. Sem újonan, sem kinyúlt bovdenekkel, sem újra beállítva nem akart igazából egyik irányba sem váltani. Jól "elvolt" a lánc a középső tányéron. A nagyobbik fogaskerékre még egy " hüvelykujj körömház leszakító manőverrel" át tudtam ugyan varázsolni a láncot, de a kicsire már lehetetlen volt leimádkozni (nem kizárt, hogy egyedi problémáról van szó). Leszereltem a komplett első váltórendszert fogaskerekekkel együtt, azóta bosszúságmentesen használom a gépet nyolc fokozattal.
NYEREG: Szép kinézetű és a bringához passzoló, azonban -figyelembe véve a felhasználási területet- érthetetlenül kemény és kényelmetlen ülés. Betétes nadrág nélkül nem tudom, mennyi ideig bírnám rajta a tekerést.
KÜLSŐK. A gumiköpeny pozitívumait már említettem, de érthető módon nem csúcskategóriás termékről van szó. Defektvédelme nulla és a 2.0-es gumi mérete és mintázata alapján olybá tűnik, hogy igazán semmire sem jó. Természetesen eltúrázgat az ember vele, de XC felhasználáshoz gyengécske és rossz tapadású, ahhoz pedig, hogy jó túragumi legyen belőle, túl sérülékeny és különösen aszfalton nehézkesen halad.
Immár több ezer kilométert hajtottam a bringát és tettem ezt teljes megelégedéssel. A hátrányok, amelyeket leírtam nem hathatnak meglepetésként egy ilyen belépő szintű gép esetében, ráadásul ezeket könnyen orvosolhatjuk illetve csrélhetjük. Kapunk a pénzünkért egy szép (a hasonló árú konkurenseknél szebb) és jól eltalált vázgeometriájú kerékpárt, ami után megfordulnak az emberek az utcán. Csak sportolásra használom, városi közlekedésben szerzett tapasztalataim nincsenek. A hozzá kapott platform pedálokat azonnal patentre cseréletem. Igyekeztem mindent kihozni belőle, amit csak lehet, megkeresni, hol vannak a gép határai. Sajnos a fék és és főleg a teleszkóp hamar véget vet a mókának, így először azokat cserélném. Közvetlenül utána (vagy ezzel együtt) jönnek a gumik és a nyereg. A Sram X4 hátsó váltórendszerrel érdekes módon "jól elvagyok", teszi a dolgát.
Nyugodt szívvel ajánlom azoknak, akik egy offroad túrabringát szeretnének, illetve azoknak (mint én) akik bele szeretnének kóstolni az XC szakágba és ehhez egy jó alapot keresnek. Ahogyan fejlődik majd a tudás és nőnek a kerékpárral támasztott igények, úgy lehet személyre szabva továbbfejleszteni a bringát és eljutni egy jól használható amatőr XC-maraton gépig.