- igényes, viszonylag könnyű alkatrészek
- túlépített fékrendszer
- kitűnő egyenesfutás
- hiába "csak" 110mm a rugóút, all-mountain kerékpár érzését kelti a Camber Comp 29 - technikás, köves és meredek ösvényeken is
- egyszerűen átgurul mindenen...
- kitűnő mászás, akár durva gyökeres, akár köves, meredek részeken, akár murván
- szűk fordulókban nehézkes kormányozhatóság
- nem olyan mozgékony és könnyedén irányítható a Specialized Camber Comp 29, mint egy 26-os
- nehéz
Tirolban és Németország déli részén volt szerencsém egy viszonylag rövid ideig tesztelni a kerékpárt, amit egy merevfarú Stumpjumper 29er helyett kaptam. A külső egyből szemet szúr: szembetűnő a szép, fekete-fehér fényezés, a minőségi alkatrészek egyvelege feltűnő. Fox RL villa, mely érdekes módon csak gyorszáras - viszont a DT Swiss agy és annak "gyorszára" a sajtóanyag szerint legalább egy QR15-ös átütős rögzítés merevségét ígéri. Nem éreztem, hogy túloznának. A rugóstag szintén Fox, onnan egy Triad, mely nekem történetesen nem működött valamiért; mindegy, valószínűleg az előttem "tesztelő" nem megfelelő használata okozott benne problémát - nálam nyitott üzemmódban ragadt, bármit csináltam vele - de nem volt zavaró mászásnál sem. A fékek Elixir 7-esek, elsőre ijesztően széles a kormány (720mm). A hajtáslánc 2x10-es, ahol kellemes meglepetés volt, hogy nem spóroltak a hátsó soron és nem egy alapverziót szereltek a hátsó agyra - mely egyébként 12mm-es átütős. Az első tányérok mellett bashguard védi a hajtáslánc hajtókari részeit, a láncvédő jár a bicajhoz - igényes darab.
Először meglepődtem a Camber Comp 29 méreteit látva: óriási (enyém L-es volt) és kissé nehéz rá felszállni egy 26-os után, de a nyeregben már minden rendben van. Ehrwald gyönyörű kiindulsi pontjáról az első km-eken aszfaltos út vezetett ki a Zugspitze egyik kiszemelt trailjére, jópár km-en meredek, köves és sotteres szakaszon haladva. A 26-os maratonozós hardtailemről átülve is eléggé feltűnt a nagyon jó mászóképessége a 29-esnek, nem csodálom, hogy ennyien ülnek át a nagykerékre a versenyzők, mindenhol a világon. Lefelé ugyanígy kitűnő maratonozós képességekkel bír, legalább is az osztrák és német maratonos, sotteres hegyi utakon mindenképp. Eibsee felé útba ejtettem egy gyalogos ösvényt fel- majd lefelé: az egyik kilátópontra felfelé egy közepesen meredek lépcsősoron tulajdonképpen feltekertem, alig akartam elhinni, mivel egy 26-ossal nem hiszem, hogy ment volna. Kissé sajnálom, hogy nem fotóztam le ezt a helyet és pláne, hogy nem készült róla videó sem; no sebaj! Lefelé aztán helyenként nagyon szűk, vizmosás medréhez hasonló, letörésekkel, gyökerekkel teli, helyenként kisebb és közepesen nagyméretű kövekből álló kőfolyamban araszoltam lefelé - amíg nem volt szűk kanyar, kitűnően lehetett lefelé haladni. Szűk furdulókban nekem lomhának és nehézkesen irányíthatónak tűnt ez a Specialized 29er - jó lett volna egy 26-os Trail/AM bicajjal is bejárni ezt a szakaszt, az hogy viselkedett volna! Ami feltűnt, hogy zavar: a bunny-hopp és úgy egyéltalán az ugratás képessége nem nagyon akaródzott menni vele még a relative magas cockpit mellett sem, egy 26-os sokkal játékosabb ennél.
A kerékszett Specialized (azaz inkább DT Swiss) és eltekintve attól, hogy a hátó agy furcsa, berárágódott hangott hallatott, szépen futottak - egy picit talán lassú volt a reteszelése a Fulcrum kerekem után, ami feltűnt.
A kormány és a stucni saját márkás, utóbbi a Specialized-tól megszokott állítható szögű.
Geometriája jól eltalált, nekem kifejezetten jó volt, olyan, ami kellemes és harmonikus a hosszabb túrák alkalmával is.
Összességében nagyon jó benyomást tett rám a Specialized Camber Comp 29 és kifejezetten tetszett, de maradtak bennem azért kérdőjelek. Egyrészt, nekem a 203/180-as tárcsák (mely alapvetően pozitívum) soknak tűntek, elég lenne mindkettőből egy-egy mérettel kisebb. Az Elixir 7-es fékek jól fognak, ezzel nem volt gondom, de a hajtásláncban a BB30-at nem annyira értem, miért erőltették. Sokan és sokat vitáztak már erről; akkor már inkább BB92-es PressFit lehetne, az visszafelé kompatibilis lenne a korábbi szabvány hajtókarokkal és merevségben szintén elég jó lenne!
Furcsa egyveleg ez a bicaj. Egyrészt a 110-es rugóút még majdnem soknak is tűnt rajta nekem és ha a tömege nem lenne 14 kg-hoz közelítő (pedállal), maratonokra bátran ajánlanám, noha alapvetően nem oda való. Egyszerűen csak (ha fogalmazhatok így) át kell rongyolni minden akadályon, mert átgurul szinte mindenen. Aki a játékosságot keresné benne, az inkább keresgéljen a 650b vagy inkább a 26-os fully-k közt, azt mondanám.
Fura egyveleg: maratonozós érzést kelt all-mountain képességek fűszerezésével. Akit nem zavar a magasabb tömeg és kevésbé szereti a játékos viselkedést, s inkább a gyors haladást részesíti előnyben, nagyon jó társra lelhet benne.
De számítsunk arra, mindezért jó mélyen kell pénztárcánkba nyúlni...