Az eddigi 29-es próba lehetőségeim és a Camber Expert Carbon 29er kiadósabb tesztelése után is az a véleményem, hogy magasság függő elsősorban a dolog. Egyértelműen megvannak a 26-nak és a 29-nek is az előnyei és a hátrányai mint ahogy mindig, mindennek. Tehát ha valaki pl. 185 vagy magasabb akkor neki akkor is érdemes a 29-est választania ha megvannak a hátrányai. Viszont megnyeri az előnyeit. Ha az ember fia alacsonyabb, akkor inkább a 26-ost érdemes választania a maga előnyeivel és hátrányaival. A 29-esekre jellemző tulajdonságokra nem térnék ki részletesen mert azt már többen több helyen leírták. De az tény, hogy a méret növekedésével nőtt a súly, evvel a kerekek tömege, gyorsíthatósága, a kanyarban a kitörési igyekezete... furcsa az a kombájn érzés amit a nagy kerekek és a távolsági buszkormány (720 mm.) okoz.... a nagyobb tapadás nagyobb ellenállást okoz, de tegyük hozzá, hogy ez erre a 13 Kg.-os bringára igaz. Biztos, hogy sokkal másabb az érzés ha mindez csúcsra van járatva és pl. 10 kilóból meg lehet oldani az összsúlyt. Ennyit az általánosságokról. A konkrét bringára visszatérve pontosan azt hozza amit várunk tőle. Karbon fő háromszög, karbon hajtómű, Fox futóművek (120 mm.), Formula fékek, 2 x 10, X.9 és X.O , Roval kerekek és az ezektől az alkatrészektől elvárható kiváló minőség, pontosság, kényelem, biztonság. Kormányról vezérelhető, leereszthető és visszatolható nyeregcső. A Fox első teló szépen mozog és semmit nem kellett menet közben variálni rajta. A hátsó tagon van 3 állás. Zárva, nyitva és Propedal. A nyitva és a Propedal között egyértelműen érezhető volt a különbség. A Propedal állásban amolyan fékezett habzású a viselkedése. Ha nyitva van akkor meg nagyon lelkes, szépen mozog, adja a 120-at, persze jól kell beállítani a testsúlyhoz a nyomást és a fékezést. A Propedal állásban pl. kiválóan lehetett érezni a különbséget a tartós haladós (pl. betonos) tekeréseknél., köves mászásoknál. A Sram X.9 és X.O 2 x 10 kiválóan, stabilan vált terhelés alatt is. Az áttétel tartomány elegendő volt. 36/24 és 11-36. Összességében megállapítható, hogy amint az út lejteni kezd a gép azonnal nagyon elemében van. Kiválóan, érezhetően jobban átmegy mindenen. Aminek a köves emelkedőkön is előnye volt. Kevésbé kellett keresgélni az ideális nyomvonalakat, kerülgetni a köveket, gyökereket. Ha van kellő erő akkor a mászásnál is jobb a helyzet mert kevésbé kell keresgélni a megfelelő nyomvonalat, kevésbé pattog el, kevésbé pörög el. Csak tolni kell. Csak legyen hozzá elég erő! Hosszú távon! Viszont lefelé egyértelműen jobb mint a 26-os főleg ilyen 120 mm-es úttal. Magabiztosabb voltam mint a 26-ossal. Nem olyan nagy a különbség, de van. Viszont az én véleményem az, hogy kevesebb az előnyöm a lefelékben a 26-ossal szemben mint amennyi a hátrányom a gördülési ellenállás miatt és a súly miatt az egyenesben és pláne a felfelékben. Ez persze, hangsúlyozom, erre a bringára igaz. 13 Kg.!
Ha 10 kiló lenne és kisebb gördülési ellenállású, könnyebb gumik volnának rajta akkor sokkal jobb élmény lenne. Aki szereti (és megteheti) a minőségi, vidámkodós, lejtőzős fully érzést annak kiváló választás ez a Specialized 29er.