Egy-két évvel ezelőtt, a bringás irodalom ajánlása szerint, a zsíros, mocskos alkatrészek, elsősorban a lánc tisztítását végeztem vele. Alaposan lemostam benne az alkatrészeket, amíg azok meg nem tisztultak, azután lecsöpögtettem, szárítottam, végül megolajoztam vagy megzsíroztam őket. Ha nem kezdek érdeklődni az összetétele után, ma is boldogan élek, akárcsak a királyfi a mesében.
A lötty döntő részben petróleum (gyakorta alkoholt is kevernek hozzá), amihez az emulzióképzés végett nedvesítőszert (szulfonsavat, szulfonsavas sókat) is adagolnak. A petróleum a zsíros szennyeződésekkel bánik el, míg az alkohol a vízben oldható mocskot lazítja, oldja. A nedvesítőszer azért kell, hogy a petróleumos-olajos katyvaszt a vízzel összebékítse. Más szóval a Brigéciol D3 elsősorban arra lett kitalálva, hogy a zsíros mocsok eltávolításához ne kelljen hektószámra petróleumot használni. Kis mennyiség is elvégzi a zsíroldás feladatát, és aztán már a bő víz megteszi a magáét.
Megítélésem szerint közel annyi kárt tehetünk ezzel az anyaggal, mint amennyi hasznát vesszük. Lássuk a tényeket. A petróleummal nincs baj, mert az – jóllehet nagyon rossz hatásfokkal – még keni, védi is az alkatrészeket. Az alkohol valamelyest nedvszívó, és amíg teljesen el nem illan, a levegőből némi vizet szed össze. Ez nem sokat számít, akár legyinthetünk is rá. A nedvesítőszer viszont káros lehet, mert nem párolog el, ott marad az alkatrészeken, és a friss kenőanyaggal is házasságot köt, aminek az a következménye, hogy a nedvesség, ha hozzáfér, könnyebben elbánik a zsírral, olajjal. Rendes körülmények között a víz csak a por közreműködésével tud kárt okozni, így azonban mi magunk teszünk róla, hogy könnyebb dolga legyen.
A Brigéciol D3-at nem alkatrészek zsírtalanítására találták ki, hanem zsíros, olajos felületek tisztítására. Ha zsírtalanításra használjuk, a visszamaradó nedvesítőszer később ártalmas lehet, ha pedig lemossuk, vizet kell használnunk, ami nagy mennyiségben szintén nem tesz jót alkatrészeinknek.