- A gyártó minden feladathoz kínál megfelelő változatot.
- A nálunk forgalmazott válfajok a hétköznapi igényeket maradéktalanul kielégítik.
- Nem tudok semmi lényegeset felhozni ellene. Ha mégis gáncsoskodnom kellene:
- A 19 elemi szálból szövött változat viszonylag merev, ezért nem tanácsos túlságosan kis ívben meghajlítani, mert károsodik az Alligator bovden. (A hajlékony, 31 vékonyabb szálból sodort válfajt nálunk nem árusítják.)
- A féktest, illetve a váltó horgonycsavarja sajnos szétlapítja a sodronyt. Csúnyán mutat; tenni ellene nem sokat lehet.
Az Alligator a Neuzer Kft. beszállítói közé tartozik. Következésképpen az utóbbi által útjára bocsátott kerékpárok egy részét Alligator bovdenekkel szerelik. A sodrony külön is megvásárolható: eredeti csomagolásban és névtelen termékként egyaránt. Ha valaki biztosra menne, vegyen eredetit, mert névtelenként az Alhonga sodronyait is árulják.
Az Alligator jelenleg 11 féle bovdenkábelt kínál. Fékekhez 1,6 × 1700, váltókhoz 1,2 × 2000 mm méretűt. (A köszörült sodronyok átmérője 0,1 milliméterrel kisebb.) Van közöttük teflon bevonatú (vörös, fehér, zöld, halvány rózsaszínű), galvanizált, rozsdamentes, fényesített; 19 vagy 31 elemi szálból szövött; nem simított, illetve köszörült; nem nyújtott, illetve előfeszített. Magyarországon csupán 3-5 féle változat kapható, s az sem mindig.
A szekeremen szolgálatot teljesítő fékbovdenek típusjele LY–BSTSK17UB, a váltóbovdeneké LY–SSTSK20UD. Mindkettő közös tulajdonságai: köszörült palást, rozsdamentes, előfeszített, 19 elemi szálból szövött kivitel.
Teljes mértékben elégedett vagyok ezekkel a sodronyokkal. Simán futnak a bovdenházban, természetesen nem súrlódás nélkül. Évente egyszer kenem őket – félig-meddig fölöslegesen a házon kívül futó szakaszokat is –, újabban teflonos zsírral. A lágy csapágyzsír sem volt rossz: a kétféle kenőanyag teljesítménye között számottevő különbséget nem tapasztaltam.
A házon kívül futó szakaszok ki vannak téve az időjárás szeszélyeinek – izzadt kézzel is markolászom néha őket, ha a felső vázcsőnél fogva emelem a gépet –, a sodronyok ennek ellenére sem rozsdásodnak. A gyári előfeszítés hozadéka: a kábelek két év alatt sem ereszkedtek meg észrevehető mértékben.
Sokan javasolják a bovdenek évenkénti cseréjét. Jómagam ennek – hétköznapi kerékpárosként – nem látom értelmét. A sodronyok nem kopnak számottevő mértékben. A zsír ugyan kissé megfeketedik, részben bizonyára a fémrészecskéktől, ez idáig azonban még egyetlen elemi szál sem tört el, és mint mondottam, sodrony sem ereszkedett meg. Természetesen, ha szál szakadna, nyomban cserélném az érintett bovdent.
Szereléssel eddig egyszer kellett foglalkoznom. A hátsó váltó sodronyát rövidítettem meg kb. 2 centiméterrel. A huzal végéből levágtam a felesleges darabot, reszelővel leszedtem a sorját. Próbáltam volna összeforrasztani az elemi szálakat, de kis teljesítményű pákámmal ez nem sikerült. A fém gyorsan elvezeti a hőt, nem fut szét rajta az ón. Végül egy csöpp pillanatragasztóval fogattam össze a szálakat, hogy ne bomoljon szét a sodrony vége, és így húztam rá a védősapkát.
A nálam szolgálatot teljesítő változatot lényegében minden feladatra alkalmasnak tartom. Ha még ez sem lenne elég: a gyártó a nem mindennapi igények kielégítésére is gondolt. A kínálatban úgyszólván mindenki megtalálhatja a neki megfelelőt. Sajnos a különlegességekkel idehaza nem foglalkoznak; külországból kell rendelni őket.