A BBB BTI-98 RimTape tömlővédő szalag jó minőségű, és a nagy nyomást is bírja. Ragacsos rögzítésének köszönhetően gumiszerelésnél stb. nem mozdulhat el.
Nem biztos, hogy a méretek, elsősorban a szélesség, akármelyik kerékabroncshoz megfelelő. A tekercsben vásárolt pántlikát a bringásnak kell méretre szabnia, végtelenítenie, sőt magának kell kivágnia a szelepház átvezetésére szolgáló lyukat is, amit igényesen kialakítani egyáltalán nem könnyű.
Tulajdonságok – A BBB BTI-98 RimTape tömlővédő szalag – 2 méteres tekercsekből egy pár – fehér színű, egyik oldalán hőkezeléssel elsimított, másik oldalán ragasztóval bekent poliészter alapú szövetből készül. A ragacsos oldalt a felhasználásig papírszalag védi. Országúti kerékpárok dupla falú kerékabroncsaihoz 16 mm széles szalagot kínálnak, túra/városi- és terepjáró bringákhoz 18 mm széleset. Kis- és nagynyomású tömlőkhöz is használható: 11 bar a végső nyomás, amit károsodás nélkül elvisel. A szalag mellesleg rettentően erős, csupán kis mértékben nyúlik; jó tartású, nem túlságosan kemény, de nem is túl puha. Feltűnően hasonlít azokra a pántokra, amelyekkel különböző termékek papírdoboz csomagolását fogják össze.
Más forgalmazók is kínálják ugyanezt a pántlikát. Idehaza, BikeFun felirattal, durván fele áron hozzájuthatunk. A különbség csupán annyi, hogy méterre árulják: 45 méteres tekercsekből vágnak le megfelelően hosszú darabokat.
Szerelés – Két méter a szalagból elvben elegendő bármilyen mélyágyazású abroncshoz, függetlenül az átmérőtől. A szélességgel azonban, úgy hiszem, bajok lehetnek. A kerékabroncsok sokféleségét tekintve egyáltalán nem biztos, hogy mindegyikhez megfelelő a 16, illetve a 18 mm szélességű pántlika.
Elsőként tisztítsuk meg a kerékabroncs vályúját a maszatoktól. A tekercselést a szeleplyuknál, némi ráhagyással, a furat leragasztásával célszerű elkezdeni. A szalagot a mélyágyazáshoz kell igazítani: a pántnak nem csupán a küllőlyukakat kell befednie, hanem két oldalt még körülbelül 2-2 mm biztonsági tartalék is szükségeltetik. Tekercselés közben a szalagot középen és egyenesen kell vezetni, valamint kis mértékben meg is kell feszíteni, hogy szorosan illeszkedjen az abroncshoz. A ragacsos oldalt védő papírból mindig csak annyit hámozzunk le, amennyi éppen szükséges. A csiriz által létesített kötés nem túl erős; ha hibáztunk, könnyen visszafejthetjük, helyére igazíthatjuk a szalagot. A munka megkoronázása a szalag végtelenítése, valamint a szelepház átvezetésére szolgáló lyuk kifúrása. Jómagam a gyárilag végtelenített tömlővédő szalagokat tekintettem mintának: a szeleplyuknál rövid szakaszon átlapoltam a végeket, lenyestem a fölösleget, és kézi dugófúró szerszámmal vágtam nyílást a szelepház számára. (Más eszközökkel nemigen lehet tökéletes munkát végezni, mivelhogy a szalag anyaga, különösen két rétegben, meglehetősen ellenálló.) Ezek után jöhet a végső ellenőrzés, illetve a gumiszerelés.
Használatban – A szalag hosszabb idő után sem ragad össze a tömlővel (a sima felületen a belső amúgy is gyengén tapad), és nem látni nyomát, hogy dörzsölné, vágná vagy csipegetné a gumit. Azt sem tapasztaltam, hogy a csiriz elengedett volna. Hacsak be nem szárad idővel, nem is teheti: a tömlőnyomás szorosan az abroncshoz tapasztja pántot. Megereszkedésről, elmozdulásról ilyeténképpen szó sem lehet. Nehezebb viszont a szalagot eltávolítani, ha pl. küllőcserére kerülne sor. Arra a kérdésre, hogy vajon a ragacsos pánt felhasználható-e több alkalommal, nem találtam választ. Elvben nem látom akadályát, a gyakorlatban azonban, ahogy az lenni szokott, több okból is zátonyra futhat az efféle próbálkozás.
A szalag tartósnak ígérkezik, a használat jelei nemigen látszanak rajta. A 4 bar körüli nyomás csak jelentéktelen mértékben tudja bepréselni az anyagot a küllőlyukakba. A műanyag szövet egyetlen ellensége alighanem az öregedés, a rugalmasság csökkenése, a végső búcsú idejét azonban most még nehéz lenne megjósolni.
Országúti, túra/városi- és terepjáró bringák dupla falú, mélyágyazású kerékabroncsaihoz. Ha valaki nem biztos a dolgában, vásárlás előtt nézzen utána az abroncs méreteinek!

