A Herrmans HPM felniszalag jó minőségű és olcsó. Aki nem kedveli a ragacsos abroncstapétát, annak választási lehetőséget biztosít.
Viszonylag hamar elöregszik. Tapasztalatom szerint két év után már nem tudja feladatát kifogástalanul ellátni. Újra felhasználni valószínűleg már egy év után is kockázatos.
Kerékcserével összefüggésben akadt vele dolgom. A régi abroncson ücsörgött, kicsit elszíneződött, de amúgy használhatónak látszott. Nem volt éppen kéznél új szalag, gondoltam, megmentem ezt. Nagyjából két éve szolgál, aligha mehetett tönkre ennyi idő alatt. Elhamarkodott döntésemet egyik Continental tömlőm bánta.
Az történt, hogy a megfelelőnek látszó szalag az új abroncshoz nem akart igazodni. Régi helyén látszólag semmi baj nem volt vele, és ha nem mozdítom el, bizonyára szolgálhatott volna még egy ideig. Amint azonban leszedtem, kissé kitágult, és eredeti formáját nem is nyerte vissza, már nem illeszkedett tökéletesen az abroncs ágyába. A vége az lett, hogy a szalag szélei belevágtak a tömlőbe, és az három helyen is kihasadt. Mindez menet közben. Még jó, hogy volt nálam tartalék pántlika is vészhelyzet esetére. Szükségből persze a többszörösen körbetekert szigetelőszalag is megtette volna.
Az eset után rögvest beszereztem egy párat ebből a kékségből, és biztonság okán még ragacsos szalagot is. Az első kerékre tettem fel egyet a kékből, a hátsóra a ragacsos tapétából, csupán az összehasonlítás végett.
Csaknem minden kerékabroncshoz gyártanak Herrmans szalagot – a választék nem csupán az abroncs átmérőjét, hanem a pántlika szélességét tekintve is bőséges –, kereskedőink azonban csak néhány fajtát rendelnek. Valószínűleg beszerezhető a többi is, csak várni kell rá jócskán. A közönséges kék szalagon kívül kapható sárga és piros színű is. A sárga szín (HPS) könnyű poliuretán anyagot jelöl, amely 8 bar nyomásig használható, a piros szalag (HPR) polipropilénből készül, és 10 bar nyomást is elvisel. A felsorolás bizonyára nem teljes (láttam más színű szalagot is a gyártó védjegyével). E helyen csak a közönséges kék szalagról (HPM) lesz szó, mivel a többit nem próbáltam.
Tizenkét féle átmérővel készül, és a leggyakoribb kerékméretekhez kilencféle szélességben: 11, 12, 14, 16, 18, 20, 23, 25 és 27 mm. A terepjáró bringák dupla falú kerékabroncsainak többségéhez a 18 mm széles pántlika illeszkedik. Kapható autószelepes és Presta szelepes változat is (a szeleplyuk 9, illetve 7 mm átmérőjű), mégpedig valamennyi méretben. A szalag két végét rövid szakaszon átlapolták, és hegesztéssel rögzítették egymáshoz. Ezen a szakaszon alakították ki a szelepház átbújtatására szolgáló lyukat is.
A kék Herrmans szalag anyaga polivinilklorid. Eléggé vastag, sima tapintású, nem kifejezetten lágy, újonnan azonban könnyen hajlítható, engedelmesen belefekszik az abroncs vályújába. Szerelésnél tágul annyit, hogy a szakadás kockázata nélkül átbuktassuk az abroncs peremén, azután visszanyeri eredeti méretét, és szépen eligazodik. Hidegben megkeményedik, nehezebben kezelhető. Idő múltával ridegebbé válik, rugalmassága csökken, és még a színe is megváltozik. A jelentősebb színváltozást akár figyelmeztetésnek is vehetjük: nem érdemes megvárni, míg repedezni kezd.
Hat bar nyomást a gyártó szerint kibír – amíg fiatal teszem én hozzá. Jó ideig nincs is vele semmi baj. Nem ragad össze a tömlővel, nem dörzsöli, vágja vagy csipegeti a gumit, és a tömlőnyomás sem tudja bepréselni a küllőlyukakba. Amint azonban öregedni kezd, előnyös tulajdonságait sorra elveszti. Először csak a színe hagyja el, illetve megmerevedik, utána valószínűleg repedezésre is hajlamossá válik. Alighanem hosszabb ideig raktározni sem érdemes, mert használaton kívül, állásban is tönkremegy. Tartalék példányomat szilikonzsírral kentem be, hátha ez meghosszabbítja az életét.
A ragacsos szalag tartósabbnak tűnik, hátránya azonban, hogy kényelmetlen szerelni, illetve eltávolítani, ha pl. küllőcserére kerülne sor, újra felhasználni pedig talán nem is lehet. A Herrmans szalagot ugyan könnyű leszedni, visszatenni azonban, ha már öregecske, nem tanácsos.
A szóban forgó kék szalag – a megfelelő átmérőjű és szélességű – terepjárók és túragépek stb. dupla falú kerékabroncsaihoz, illetve kis nyomású tömlőihez való. Igényesebb bringások, illetve versenyzők találhatnak ennél tartósabb, illetve jóval könnyebb pántlikát is.