Shimano CS-HG50 (Deore, Sora, Claris) fogaskoszorú

38 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4.6]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4.7]
  • Modellév:
    2020
    (frissítve: 2020.02.)
  • Listaár: 6.200 Ft

HASONLÓ fogaskoszorú TERMÉKEK




XCode avatar
171 vélemény
évi 2000-4000 km-t teker
[ az olvasók 84%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2013, több mint 1 évig, több mint 8000 km-en keresztül, túrázgató/városi harcosként használtam
Előny

A Shimano CS–HG50 fogaskoszorú nem kényes jószág. Megfelelően működik minden hozzáillő, szabványos alkatrésszel, hátsó váltóval, lánccal stb. A hét fokozatú Megarange változat (CS-HG50-I) áttételi tartomány tekintetében ugyanazt nyújtja, mint nyolcas és a kilences sorok.

Hátrány

A krómozott felületen csúnyán mutat mindenféle maszat. A hetes Megarange változat egyes fokozatait a szokványos sorokénál nagyobb ugrás, lépésköz választja el egymástól. A Megarange fogaskoszorú csak a hozzá való, nagy láncfelszedő képességű hátsó váltóval működik megfelelően.

Tapasztalat

Lényeges rögtön az elején tisztázni, hogy amiről itt szó esik, az a Shimano Megarange CS-HG50-I (Nexave), 7 fokozatú fogaskoszorú. Ritkán találkozni ezzel az alkatrésszel, különösen amióta a Shimano félig-meddig kivonult a fogaskoszorú-gyártás területéről.

A szerkezet öt részből áll: zárógyűrű, 11 fogú lánckerék, 13 fogú lánckerék, hézagoló gyűrű, valamint a 15-18-22-26-34 fogú lánckerekek és a közéjük ékelt műanyag távtartók csapokkal egybefogott csoportja. A zárógyűrű és a hézagoló gyűrű felületkezelése fekete színű, a műanyag távtartók szintén feketék, a lánckerekek felülete ellenben krómozott. (Hirdetések képein láttam feketével futtatott lánckerekeket is.) A legnagyobb lánckerék kifelé néző oldalán piros rang(e)jelzés hirdeti, hogy nem szokványos alkatrésszel van dolgunk. A két kisebb lánckerék külön-külön is cserélhető, de nem valószínű, hogy erre gyakrabban kellene sort keríteni, mint az egész fogaskoszorú cseréjére. A zárógyűrű szereléséhez a gyártó a TL-HG10 jelű szerszámot ajánlja.

A Megarange fogaskoszorúkat azért találták ki, hogy 6 vagy 7 fokozat esetén is széles áttételi tartományt lehessen megvalósítani. A 7 fokozatú Megarange a következőkben különbözik a szokványos hetes soroktól: [1] A legnagyobb lánckerék 34 fogú. (A rendes sorok esetében a fogak száma legtöbbször 28.) [2] A legkisebb és a legnagyobb kerék fogainak száma között a különbség 2,5–3-szoros. (A szokványos koszorúnál 2–2,5-szeres.) [3] Két szomszédos lánckerék fogainak száma között a különbség 1,15–1,31-szoros, a nagyobb kerék javára. (Nem Megarange soroknál ez az érték – a lépésköz – rendszerint 1,1–1,17.)

A hetes Megarange egyik hátránya, hogy viszonylag nagy ugrások vannak az egyes fokozatok között. Nem véletlenül fejlesztették ki a több fokozatú rendszereket: 8 vagy 9 lánckerék esetén már megfelelően széles áttételi tartományt lehet átfogni úgy, hogy az egyes fokozatokat a szokványos fogaskoszorúra jellemző lépésköz választja el egymástól. A Megarange másik hátránya, hogy működéséhez külön erre a célra tervezett, nagy láncfelszedő képességű hátsó váltó szükséges. A láncfeszítőnek zökkenőmentesen kell kiszolgálnia a hajtásrendszert, még a szélső helyzetekben is.

A CS-HG50-I fogaskoszorú nálam különböző gyártmányú alkatrészekkel (Prowheel túrahajtómű, Wippermann West Germany lánc, Shimano Tourney váltók) működik együtt, mégpedig fennakadás nélkül. Az említett lánc ugyan nem tartozik a Shimano által ajánlott típusok közé, én azonban nem tapasztaltam semmiféle összeférhetetlenséget (részletesebben lásd alább). A rendelkezésre álló 7 fokozatnál többre nincs szükségem, a finomabb beosztás azonban valamivel kényelmesebb volna. A fokozatok közötti nagyobb lépésköz miatt ugyanis jobban oda kell figyelni a váltásra, okosabban kell gazdálkodni a különböző sebességfokozatokkal. Többet kell dolgozni első és hátsó váltóval egyaránt. Némi haszon is származik ebből: a lánctányérok és -kerekek egyenletesebben kopnak.

Külföldi fórumokon olvastam, hogy a Shimano fogaskoszorúk igazán csak a hozzájuk való Shimano láncokat szeretik. Más gyártók láncainak görgői eltérő méretűek – írja néhány szakértő –, és ezért nem illeszkednek tökéletesen a lánckerekekhez. Az eltérés szerintük az alkatrészek valamivel nagyobb mértékű kopásában is megmutatkozik. A szokványosnál nagyobb fokú kopást én nem tapasztaltam, méretbeli eltéréseket azonban igen. Jelenleg szolgálatos láncom görgőinek átmérője átlagosan 7,70 mm, és ugyanilyen méretűek egy Connex 800 görgői is. A Shimano HG50 görgői ellenben átlagosan csak 7,66 milliméter átmérőjűek. Jó lett volna más láncokat is ellenőrizni, de sajnos nem volt több tartalékban. Úgy tűnik, hogy a különböző gyártók valóban nem egyformán igazodnak a normákhoz, sőt! A kerékpárlánc görgőinek szabványos átmérője ugyanis 7,77 mm.

A váltással semmi bajom, csupán annyit kell megjegyeznem, hogy a lánc felfelé, a nagyobb lánckerekek irányába kissé lassabban lépked. Ezt nem tekintem hibának: nagyobb keréknek nagyobb a kerülete, több idő kell, míg a lánc felmászik rá.

A legnagyobb áttétellel (48/11), illetve még a következővel is (48/13) csak jó minőségű utakon lehet hatékonyan tekerni. Komótosan, de keményen kell pedálozni, és 20 km/h körüli átlagot is el lehet így érni, ami terepjáróval vagy túragéppel hosszú távon elég jó teljesítmény. Sík úton eddig még csak saját teljesítőképességem határait sikerült elérni, nem a legnagyobb áttételét.

A legkisebb áttétellel (28/34) hosszú emelkedőn, laza talajokon stb. tébolyult köszörűs módjára kell pedálozni, és így is csupán egy fürgébb gyalogos sebességével lehet előrejutni. Hajtani óvatosan kell, mert a túlzott erő megemelheti a gép elejét, illetve a hátsó kerék, ha nem tud megkapaszkodni, kicsúszik, megpördül. Lendület híján a legkisebb áttétellel is meg lehet akadni, akár emelkedőn, akár laza talajokon.

A CS-HG50-I fogaskoszorú a kazettatesten szilárdan ül, egyszer sem lazult még le. Hajtás közben nem panaszkodik, nem nyekereg stb. Erős szerkezet, és ehhez mérten nehéz is egy kicsit. A lánckerekek anyaga meglehetősen ellenálló; a felületkezelés tartósnak látszik; a kopás nyomai 1000 km gurulás után csak alaposabb vizsgálódással fedezhetők fel. Rozsdának eddig a színét sem láttam. Megítélésem szerint a fogaskoszorú – a használat módjától, a karbantartás minőségétől függően – kibírhat 6000–8000 kilométert, sőt talán még többet is.

A sár, ha meg tud ragadni a lánckerekek között, és sok van belőle, a hajtást és a váltást is előnytelenül befolyásolja: a lánc át-átugrik a fogakon, a váltás bizonytalanná válik. A homok, a por és a víz rontja a kenés hatásfokát, hozzájárul a hajtásrendszer elemeinek koptatásához, illetve korróziójához. A lánckerekek rendszeres tisztogatást igényelnek, már csak azért is, mert a krómozott felület maszatosan nagyon csúnya. (Nem véletlenül sötét színű a legtöbb fogaskoszorú, lánc stb. felületkezelése.) A por, homok és olajsár eltávolítását szárazon, pl. kefével, ronggyal kell megoldani. Elképzelhetőnek tartom, hogy a piros Megarange feliratot ádáz oldószerek megtámadják, habár más módon is elérheti a végzet, például idővel lekopik.

Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2012. 04. 02, 21:48)

Nyolc év használat – 27399 kilométer szolgálat – után használhatatlanná kopott a leggyakrabban használt lánckerék, nevezetesen a négyes. (Nevezett alkatrészt a 2012. évben vásároltam és szereltem fel, de nem lehet ilyen modellévet választani.) Egyébként semmi panaszom nem lehet ezen alkatrészre, sohasem hagyott cserben. Reményeim szerint utódja is rászolgál majd a kiváló minősítésre.
Szerkesztés vége

Erre ajánlom

A gyártó komfort (túra/városi) kerékpárokhoz ajánlja, de túrahajtóművel szerelt (cross-trekking jellegű) terepjárókhoz is megfelel. A széles áttételi tartomány lehetővé teszi, hogy akár országúti bringához illő sebességgel hajtsunk, akár komolyabb, hosszabb emelkedőket is leküzdjünk. Szükség lehet a legkisebb áttételre laza, süppedős talajokon is (homokhoz, ingoványhoz stb. ajánlatos megfelelően széles köpenyeket is felszerelni).

A szokványos hetes hajtásrendszerről (ha nincs igény, vagy nincs keret rá) nem feltétlenül kell áttérni a nyolcasra vagy a kilencesre. A Megarange fogaskoszorú nagyjában-egészében ugyanazt nyújtja, mint nyolcas és a kilences sorok. Legrosszabb esetben is csupán a hozzá illő hátsó váltót kell még beszerezni, esetleg hosszú láncot; a rendszer többi elemét nem kell cserélni.

Ennyiért vettem
3200
Csatolt képek
Shimano CS-HG50 (Deore, Sora, Claris)  2013 fogaskoszorú
Fogas kérdés
19 olvasó 84%-a szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

 
fogaskoszorú (fokozat):
  • 10
  • 9
  • 8

 
fogosztás:

10 sebességes:

  • 11-36: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

9 sebességes:

  • 11-30: 11-12-14-16-18-20-23-26-30
  • 11-32: 11-12-14-16-18-21-24-28-32
  • 11-34: 11-13-15-17-20-23-26-30-34
  • 11-25: 11-12-13-14-15-17-19-23-25
  • 12-23: 12-13-14-15-16-17-19-21-23
  • 12-25: 12-13-14-15-17-19-21-23-25
  • 12-27: 12-13-14-15-17-19-21-24-27
  • 13-25: 13-14-15-16-17-19-21-23-25
  • 14-25: 14-15-16-17-18-19-21-23-25

8 sebességes:

  • 11-28: 11-13-15-17-19-21-24-28
  • 11-30: 11-13-15-17-20-23-26-30
  • 11-32: 11-13-15-18-21-24-28-32
  • 12-21: 12-13-14-15-16-17-19-21
  • 12-23: 12-13-14-15-17-19-21-23
  • 12-25: 12-13-15-17-19-21-23-25
  • 13-23: 13-14-15-16-17-19-21-23
  • 13-26: 13-14-15-17-19-21-23-26

 
anyag:

Acél, nikkel bevonatos


tömeg:
  • 278g (12-21)
  • 358g (11-32)

Shimano logó

Shimano márka bemutatás

"Küldetés: A természet, és a minket körülvevő világ élvezete által elősegíteni az egészséget és boldogságot."

A Shimano-t 1921-ben alapította Shozaburo Shimano, és kezdetben kerékpár szabadonfutók gyártásával foglalkozott. Mára a globális kerékpárpiac 50%-át birtokló óriásvállalattá nőtte ki magát. Gyárt hajtás és fékrendszereket, kerekeket, pedálokat, országúti, hegyi és hibrid kerékpárokba, mindezt felhasználás szerint rendezett készletek formájában. Kínálatukban találhatóak kifejezetten kezdő és hobbikerékpárosok számára készült alkatrészek, illetve a versenyek élmezőnyét kiszolgáló rendszerek is.

A kerékpáros területen kívül horgász felszerelések és egyéb, pl. snowboard alkatrészek gyártásával is foglalkozik.

A Shimano márkához köthetőek, olyan kerékpár-történelmileg mérföldkőnek számító újítások, mint a pozícionált váltás (egy kattintással egy fokozat), a középrésszel egybeintegrált hajtómű, vagy a patentpedál (SPD). Hozzá fűzhető továbbá a hegyikerékpárok kifejlődésének egy fontos állomása, az első kifejezetten MTB szett, a Deore XT 1982-es piacra dobása is.

A Shimano mind a mai napig az elérhető árú magas minőség definíciója. Jelentős előnyt szerzett kezdeti ellenfelével a Suntourral szemben, és piaci pozícióját megtartotta manapság is az amerikai Sram előretörése mellett.

1-1 (1 kérdés)

Kérdések Statisztika
Shimano CS-HG30-9 és CS-HG50-9 fogsor között mi a különbség?
2 válasz
utolsó: 2011. aug.
1-1 (1 kérdés)
Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Shimano CS-HG50 (Deore, Sora, Claris) termékkel kapcsolatban: