Shimano Tourney fogaskoszorú

57 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4.2]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4.4]
  • Modellév:
    2017
    (frissítve: 2017.04.)
  • Listaár: 4.400 Ft

HASONLÓ fogaskoszorú TERMÉKEK




XCode avatar
171 vélemény
évi 2000-4000 km-t teker
[ az olvasók 100%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2009, több mint 1 évig, több mint 8000 km-en keresztül, túrázgató/városi harcosként használtam
Előny

Könnyen beszerezhető és olcsó. Megfelelően működik minden hozzáillő, szabványos alkatrésszel, hátsó váltóval, lánccal stb. Egyike azon alkatrészeknek, melyekkel kevés baj van.

Hátrány

Egyszer kifogtam egy hibás darabot (de azért nem haragszom).

Tapasztalat

Több ilyen fogaskoszorút is használtam az elmúlt években, de elegendőnek látszik csupán az utolsó hármat értékelni. Az első szerkezet 3000 km után, menet közben szétesett, lecsavarodott róla a zárógyűrű. Valahogy összeraktam, hazatekertem vele. A második nagyjából 5000 kilométert futott baj nélkül, kiváló egészségnek örvend, de közben gazdát cserélt. A harmadik durván 4000 kilométert teljesített kifogástalanul, de át kellett adnia a helyét egy Shimano TZ31 Megarange fogaskoszorúnak (ez abban különbözik az itt tárgyalttól, hogy 34 fogú nagy kerékkel szerelték). Utóbbi rövid ideje van meg, mondhatni még csak ismerkedek vele. A megfelelő helyen beszámolok majd a tapasztalatokról.

Az olyan végzet, amilyen az első számú fogaskoszorút érte, bizonyára nem gyakori. Az oka valószínűleg gyári hiba: nem megfelelően rögzített zárógyűrű. Ez még egy régi fajta koszorú volt, zajos, mint egy csörlő. Azóta átgondolták a szerkezetet, módosították, lefaragtak a súlyából. Az újabb gyártmányok kifinomultabbak, karbantartást szinte nem igényelnek, jóval kevésbé zajosak. Hozzáteszem, a kilincsművel és csapágyazással egyik esetben sem volt baj, még a szétesett koszorú is működőképes maradt, csupán a sok kis golyóbis hullott ki belőle.

A kopás szemmel látható jelei nálam minden esetben 1500–2000 km megtétele után jelentkeztek, először a gyakrabban használt középső lánckerekeken. Úgy 4000 km táján (ami nálam durván egy éves használatot jelent) a hajtás már nem volt egészen tökéletes. Ezalatt elfogyott legalább két lánc az olcsóbb fajtából. Hogy mikor jön el a végső búcsú pillanata, azt csak találgatni tudom, mivel én életük alkonya előtt váltam meg koszorúimtól. Valószínűnek tartom, hogy 6000–8000 km körül már megfontolandó a csere. Látok rá példát jócskán, hogy el lehet menni egy ilyen szerkezettel még többet is, legfeljebb tönkremegy a hajtómű és a lánc. Számítgattam éppen, vajon kinek éri meg jobban. Az eredmény lehangoló: annak, aki kihajtja az alkatrészekből az utolsó kilométert is. Egy dolog szólhat a megbízható hajtás mellett: kevesebbet kell aggódni a hazatérés miatt.

A váltás minősége tapasztalatom szerint legkevésbé a fogaskoszorún múlik. Ha gondom akadt, annak okozója mindig a rosszul beszabályozott váltó, esetleg a gyenge láncfeszítő volt. A Shimano fogaskoszorúját nem érheti szó. Olcsó, kevésbé neves gyártóktól származó váltókkal, láncokkal éppúgy együttműködik, mint a gyártó saját termékeivel. E tekintetben kevésbé érzékeny, mint a több fokozatú rendszerek.

Ami a fokozatok számát illeti, nekem ennyi éppen elegendő, és ennél finomabb beosztásra sincsen szükségem. Csupán szépséghiba, hogy a 14-16-18-20-22-24-28 sorozat MTB hajtóműhöz van méretezve. Túrahajtóműhöz jobb lenne a 16-18-20-22-24-28-34 beosztás. Megoldás persze van: a fentebb említett Megarange.

Homok, por, víz és sár: mindenki tudja, hogy egyik sem a kerékpáros barátja. Leginkább az első kettővel volt dolgom. A hajtás, a váltás ezekkel elboldogul, a vízzel úgyszintén, legfeljebb egyik sem tesz jót az alkatrészeknek. A sár más tészta. A kisebb-nagyobb sárdarabkákat a fogaskoszorú, a lánc, a láncfeszítő simán ledarálja, ezt tapasztaltam. Ha a sár ragadósabb fajta, és sok van belőle, akkor valószínűleg nem ússzuk meg ennyivel. Hogy mi történik ilyenkor, nem tudom, legfeljebb elképzelem.

A Shimano menetes fogaskoszorúja nem különösebben érzékeny szerkezet. Karbantartása jószerével csak rendszeres tisztogatásból áll. A kilincsmű és a csapágyazás a fröccsenő víz és a por ellen kellően védett, nemigen lesz gondunk a kenésével. Ha mégis, azt tisztességesen úgyis csak megfelelő felkészültség és szerszámok birtokában lehet elvégezni. A por, homok és olajsár eltávolítását szárazon, pl. kefével kell megoldani.

Erre ajánlom

Kezdő és hobbikerékpárosok számára. Sokaknak nincs is többre szüksége.

Ennyiért vettem
2700; kettő a bringa tartozéka volt
Csatolt képek
Shimano Tourney  2009 fogaskoszorú
Öreg harcos
Shimano Tourney  2009 fogaskoszorú
fáradtan
Shimano Tourney  2009 fogaskoszorú
porosan
10 olvasó szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

 
modellnév:
  • MF-HG37
  • MF-TZ31
  • MF-TZ30
  • MF-TZ21
  • MF-TZ20
  • CS-HG200

 
fogaskoszorú (fokozat):
  • 6
  • 7

 
fogosztás:
  • 13-28 fog (MF-HG37)
  • 14-34 fog (MF-TZ31)
  • 14-28 fog (MF-TZ21)
  • 14-34 fog (MF-TZ30)
  • 14-28 fog (MF-TZ20)

Shimano logó

Shimano márka bemutatás

"Küldetés: A természet, és a minket körülvevő világ élvezete által elősegíteni az egészséget és boldogságot."

A Shimano-t 1921-ben alapította Shozaburo Shimano, és kezdetben kerékpár szabadonfutók gyártásával foglalkozott. Mára a globális kerékpárpiac 50%-át birtokló óriásvállalattá nőtte ki magát. Gyárt hajtás és fékrendszereket, kerekeket, pedálokat, országúti, hegyi és hibrid kerékpárokba, mindezt felhasználás szerint rendezett készletek formájában. Kínálatukban találhatóak kifejezetten kezdő és hobbikerékpárosok számára készült alkatrészek, illetve a versenyek élmezőnyét kiszolgáló rendszerek is.

A kerékpáros területen kívül horgász felszerelések és egyéb, pl. snowboard alkatrészek gyártásával is foglalkozik.

A Shimano márkához köthetőek, olyan kerékpár-történelmileg mérföldkőnek számító újítások, mint a pozícionált váltás (egy kattintással egy fokozat), a középrésszel egybeintegrált hajtómű, vagy a patentpedál (SPD). Hozzá fűzhető továbbá a hegyikerékpárok kifejlődésének egy fontos állomása, az első kifejezetten MTB szett, a Deore XT 1982-es piacra dobása is.

A Shimano mind a mai napig az elérhető árú magas minőség definíciója. Jelentős előnyt szerzett kezdeti ellenfelével a Suntourral szemben, és piaci pozícióját megtartotta manapság is az amerikai Sram előretörése mellett.

1-2 (2 kérdés)

Kérdések Statisztika
Shimano Tourney
10 válasz
utolsó: 2020. szept.
Shimano MFTZ21 fogsor +UG51es lánc kompatibilitási probléma
2 válasz
utolsó: 2011. jún.
1-2 (2 kérdés)
Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Shimano Tourney termékkel kapcsolatban: