A Sram XX1 XG-1195 fogaskoszorú tartós, megbízható darabja lehet az 1x11-es hajtásláncnak, ha pár alapszabályt betart az ember. Ami mindenképp igaz rá:
- tartóssága mellett is példátlanul könnyű konstrukció, 260-265 gramm közt szór a tömege
- a hagyományos sorokhoz képest messze jobban tisztul és könnyebben tisztítható
- példás váltás mind X01/XX1 hátsó váltóval, mind pedig 11-es Shimano váltókkal (figyelem, ez láncfüggő!)
- könnyű szerelhetőség
- ezzel a sorral végleg el lehet felejteni az alumínium kazettatestbe maródott lánckerekek problémáját
- iparművészeti műremeknek is elmegy
- jó fokozatkiosztás - számomra jobb, mint a Shimano fokozataié
- sokak számára meglepő lehet, hogy lehet ezzel gyorsan is menni. Kimértem: 32t első tányérral, 32 x 10-es áttétellel 91-es pedálfordulat mellett tartható síkon a 40 km/h tempó!
- a kerékszett hátsó agya XX1-kompatibilis kell, legyen. Ha az is, de Shimano szabadonfutóval szerelt, viszonylag költséges egy XX1 szabadonfutó beszerzése
- érzékeny a meghúzási nyomatékra és a megfelelő kenésre
- ha véletlenül elnyúlt lánccal tönkremegy, cseréjéhez mélyen pénztárcánkba kell nyúlnunk
- kényes a megfelelő láncra: 11-es Shimano lánccal érezhetően romlik a váltás minősége
Horrorisztikusan magas ára ellenére példásan jó benyomást tett rám ez az alkatrész, mellyel egy Shimano XT 11-40t fogaskoszorút cseréltem le. Egy percig sem bántam meg a cserét. Szerviznaplóm szerint pontosan 6005 km-t futott, javarészt terepen. Közben már a 3. láncot koptatom rajta, legutóbbit nemrég szereltem fel. Természetesen az új lánc sem ugrott a soron, komoly terhelés mellett sem (például 1100 - 1200+ wattos sprintek). Az idő múlása és a kemény használat egyedül a fekete színe alól itt-ott előtűnő acél és a 42-es tányér alumínium anyagának színeiben mutatkozik meg. Természetesen ehhez fontos volt, hogy 0.7, nagyon maximum 0.75-ös láncnyúlásnál cseréltem a láncokat újra. Felszerelése egyszerű, viszont ügyeljünk nagyon a gyárilag megadott meghúzási nyomatékra és a megfelelő mennyiségű zsír használatára, ellenkező esetben recseghet, ami borzasztóan idegesítő tud lenni!
Apropó, lánc: a Shimano láncot mindenképp kerüljük! A váltás pontatlanabb lehet vele, mint a gyári SRAM vagy éppen egy KMC lánccal, főleg a nagyobb lánckerékről a kisebb felé váltásnál.
Nem csak edzéshez és hétvégi bringázásokhoz, de versenyzésre is használtam. Ez a sor volt fenn hátul, mikor a Salzkammergut-Trophy 211 km-es extrém távján indultam idén. Elől a 32-es tányér mellett a 10-42t fokozatkiosztás erősen kopromisszumos volt - aki járt már a Salzberg 30-34 %-os meredekségű emelkedőjén, biztosan tudja, miről beszélek. ;)
A verseny első 4-5 óráját esőben tettük meg, de a sár semmilyen nyomot nem hagyott a hajtásláncon.
Meglepő módon, számomra a 32-fogas első tányérral nem csak terepen, de síkon is elegendőnek bizonyult, néhány kivételtől eltekintve. Akik szerint a 32-es tányér mellett lassú a haladás (nem egy kérdést kaptam már ennek kapcsán), annyit írnék, hogy nem, nem lassú! Kimértem, 91-es pedálfordulat mellett 40.0 km/h-val haladok, hátul a 10-es lánckerékre váltva. Mivel a 90-körüli pedálfordulat még majdnem lassú is, pláne országúti kerékpárosoknál, így a 29-es MTB-ket ezzel szerelve nem mondanám lomhának. Meredek, 22-24% fölötti mászásokon a 42-es hátsó sor már komoly erőkifejtést igényel, így átlagos kondícióban lévő bringásoknak nem ajánlanám - esetleg elől 30-as tányérral. Kevésbé edzett bicajosok számára, alternatívaként kitűnően használható lehet kéttányéros hajtóművel, 36/24 vagy 38/26-os első tányérok mellett.
Az X01 fogaskoszorú teljesítménye számomra nagyon meggyőző, 5-csillagos értékelést kap. Nagyon magas ára árnyalja csak a képet egyedül, így ár-érték arányában egy jó erős közepesre értékelem.
Bármilyen 1x11-es rendszerhez, kezdve az XC-től az Enduro bringázásokig. Akár 11-sebességes Shimano váltóhoz, SRAM és KMC láncokkal tökéletesen működik!