Shimano Stages Power Meter XTR M980/M985 hajtókar

1 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4]
  • Modellév: 2016 (frissítve: 2016.12.)
  • Listaár: 247.990 Ft

HASONLÓ hajtókar TERMÉKEK



1-1 (1 vélemény)
Rendezés

zscs avatar
67 vélemény
évi több mint 8000 km-t teker
[ az olvasók 100%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2014, több mint 1 évig, több mint 8000 km-en keresztül, sima XC-sként használtam
Előny

2014. májusában léptem be az erőmérőt használók klubjába egy első generációs Stages Power Meter XTR M980/985 hajtókarral. Azóta már a másodikat használom ebből a Stages XTR karból, egy második generációs darabot, így mindkét generációval kapcsolatban vannak tapasztalataim. Egy ideig országúti kerékpáron is Stages erőmérőm volt, egy Shimano 105-ös karral - összességében Stages karokkal több mint 20.000 km-nyi tapasztalattal rendelkezem. Továbbá több ismerősöm is Stagest használ edzéshez, versenyzéshez.

Amit tetszett benne:

  • egy ideig az egyik legolcsóbb erőmérő volt a piacon, jó ár-érték aránnyal
  • nagyon könnyű: mindössze 20 grammot ad a hajtókar tömegéhez
  • alapvetően megbízható és pontos, a hőmérséklet változásait folyamatosan figyelembe veszi
  • a 2. generáció tokozása tartós, masszív
  • nem csak Wattot, hanem pedálfordulatot is mér
  • kitűnő európai support: gyorsak, segítőkészek
Hátrány
  • kissé gyenge a jele: követségek, trafók mellett elhaladva néhány másodperc adatvesztést tapasztalhatunk
  • az 1. generáció tokozása sérülékeny, könnyen beázik
  • lejtőzés közben, rázós úton gyakori, hogy 1500-200 wattos "tüskéket" mér, ami torzítja a kiértékelő szoftverek erőgörbéjét (Power Curve)
  • csak a bal láb által leadott Wattot méri, amit kettővel megszoroz
Tapasztalat

A Watt-alapú edzésről sok jót olvastam már évekkel ezelőtt, viszont az erőmérők nagyon magas ára egészen a Stages megjelenéséig visszatartott a vásárlástól. Az első tesztek és felhasználói vélemények, valamint az a Stages viszonylag elérhető árának láttán 2014 elején fogalmazódott meg bennem a vásárlás lehetősége, végül 2014 májusában vettem egy Stages Power XTR kart az XTR hajtóművemhez, 175mm-es hosszal. Két fő motivációm volt: az egyik az adatgyűjtés, vagyis róni a kilométereket és ahogy gyűlnek az adatok, a 2015-ös szezont már az összegyűjtött adatok alapján elkezdeni. A másik a 2014 júliusában rendezett Salzkammergut-Trophy extrém távján a Watt-adatok folyamatos figyelése, hogy végig bírjam a versenyt. Mint azóta már többszörösen kiderült, bringás létem egyik leghasznosabb, legjobb beruházását léptem meg akkoriban. Mára már el sem tudnám képzelni a csak pulzusalapon történő edzést, annyira hiányozna a Watt-értékek nyomon követhetősége, a forma folyamatos és pontos monitorozhatóságának meg nem léte.

 

Miután megjelentek a 2000 EUR árú SRM és az egyéb, gyakran az "olcsóbb" kategóriában is 1200-1500 EUR árú erőmérők mellett az első Stages és a CycleOps (PowerTap) mérők, hirtelen a korábban csak a profik kiváltságát jelentő Watt-alapú edzések a hétköznapi kerékpárosok számára is elérhetővé vált.

A Stages mellett döntöttem, mivel a PowerTap agyak megközést jelentettek volna a kerekek cserélgetésében - amiből 2 szettem is volt. Egy könnyű szett a versenyzéshez, egy pedig a túrázáshoz, örömbringázáshoz, rajta agresszív külsőkkel. Így megspórolhattam a hátsó keréken a külsők cserélgetését, a speciális hátsó tárcsa használatát és a PowerTap agy magasabb tömege miatt sikerült még ~150 grammot is spórolnom.

Kb. 1 hónapot vártam a Stages karra annak idején, pont előttem vitték el az utolsót. Viszont megérte várni: mindjárt az egyik első első K3-as edzésnél kiderült (K3: alacsony, 50-60 rpm közti pedálfordulat GA2 teteje pulzustartományban), hogy a formám jelentősen jobb, mint amit edzőmmel korábban gondoltunk. Egy versenyt leszámítva aztán jópár hónapig csak logoltam a Watt-értékeket és egészen későn, csak j2014. szeptemberében végeztem egy FTP-tesztet. Ha erőmérő vásárlásán gondolkozik valaki, ezt a módszert ajánlom, vagyis először csak adatgyűjtés és aztán átállás a Watt-alapú edzésekre, aminek több oka is van.

Egyrészt, az ember hajlamos lehet túllőni a célon, ha túl magas Wattot tart például interval edzésnél (lásd például: Szőllőssy-féle CP' - Capacity Power cikk), másrészt Watt-alapon bizony nehezebb edzeni, mint pulzus-alapon. Viszont amint kiismerte az ember, utána már nagyon jó szolgálatot tesz: ne felejtsük, a Watt-alapú edzés nem csak pontosan végrehajtott és végrehajtható edzésmunkát, hanem pontos tűéles képet is szolgáltat a szervezetünket ért terhelésekkel kapcsolatban. A pulzusalapú edzéssel szemben azonnali visszajelzést kapunk (Watt), míg a pulzus mindig jó pár másodperc késéssel követi csak a terhelést, valamint az abban bekövetkezendő ingadozások (Watt) sem követhetőek nyomon.

 

De térjünk át az általánosságokról a Stages erőmérőjére! Először is: POWER = TORQUE * CADENCE. Mivel a Stages csak a bal láb által leadott nyomatékot méri és abból számít Watt-értékeket, ebből következik, hogy P = 2 * [(F x 9.8 x L) * (R * .1047) a képlet. Ebből egyszerre láthatjuk az erőmérő egyetlen igazi hiányosságát: csak a bal lábat méri, a jobb láb által leadott Wattot pedig nem, így ha egyik lábunk domináns, a valós értékhez képest folyamatosan alacsonyabb (jobb láb erősebb) vagy éppen magasabb (bal láb erősebb) értékeket szolgáltat.

Furcsa lehet elsőre, de logikus: ha valaki csak egy kerékpáron használ erőmérőt és azon az Stagest (vagy többön is, de mindegyiken Stages kart), akkor csak a bal lábat mérni is bőven elegendő, hiszen a szolgáltatott érték mindig konzisztens, az így relatív értékekben bekövetkezendő változások "alfája" mindig azonos. A probléma inkább ott kezdődik, mikor domináns az egyik láb és egyik kerékpáron Stages kar van, másikon pedig (például) Quarq, Power2Max vagy SRM.

Egy példa erre: bal láb/jobb láb aránya 45%/55%, akkor ha Stages 270 Wattot mér, akkor a két láb által leadott Watt értéke bizony 300 Watt! Így a tervezett edzésmunkát picit körülményes mindig az adott erőmérőhöz igazítani előre - persze nem lehetetlen, csak némi plusz munkát jelent majd.

Leginkább először bosszantó, de nem vészesen. Jómagam is ilyen cipőben járok (Power2Max az egyik, Stages a másik bringán), de már több mint egy éve jól megvagyok ezzel a helyzettel.

 

1st generation:

2014 júniusától 2015 augusztusáig használtam, egészen addig 9000 km-t futott és egyetlen komoly problémám sem volt vele. Míg meg nem repedt a műszer műanyag háza és be nem ázott... Az okát nem tudom, de ahogy elküldtem az európai szervizbe, még aznap cserélték(!), kaptam egy 2nd generation verziót ugyanebből!

 

2nd generation:

2016. januárjától használom, az első 2 hónapban valamiért 1-1 hetet bírt minden CR2032-es elem benne, aztán váratlanul "megjavult", azóta pár kalibrálás szükségességén kívül soha semmilyen gondom nem volt vele. Kalibrálni egyébként is érdemes akár minden indulás előtt: szerencsére ez egy 5-10 másodperces művelet. A bal hajtókar fűggőlegesen lefelé kell, hogy nézzen, majd a Garmin Edge (vagy egyéb) fejegységen a kalibrálás menüponttal történhet. Én automatikus kalibrálást állítottam hozzá, vagyis, bármikor bekapcsolom az Edge 520 fejegységet, amint érzékeli a Stages kart, csak egy OK-ra kell nyomnom és már indulhatok is!

A mérései pontosak és konzisztensek, mind az alacsony intenzitás, mind pedig a sprintek során. Erről DC Rainmaker nagyon bőven, kontrollmérésekkel alátámasztva. Az egyedüli és annál bosszantóbb probléma viszont az, hogy lefelé, egyenetlen úton képes a talaj felől érkező ütéseket valós teljesítmény-leadásként értékelni és Wattot mér erre - ezek általában 1500-2300 Watt közti "tüskék", mely sajnos nagyban rontja számos kiértékelő szoftver Power Curve funkciójának használhatóságát, leginkább a Sprintek kiértékelésénél.

Szintén zavaró, hogy a nagyon magas frekvenciájú rádióhullámok bezavarhatják: nálam az 1. generációs darabnál fordult elő gyakran, hogy nagykövetségek mellett vagy trafó mellett elvesztette a jelet a fejegység és néhány másodperces adatvesztésem lett. Szerencsére ezt a 2. generációs karnál már nem tapasztaltam - igaz, csak én nem. Ismerőseim a 2. generációs Stages karral is tapasztalták ezt a problémát. Továbbá az is adatvesztést okozhat, ha valaki otthon Wifi-Router mellett, bekapcsolt BlueTooth kapcsolattal épp görgőzik és filmet néz mondjuk a neten görgőzés közben. Sajnos ez is bezavarhat a mérésbe.

 

Ezzel és a bal láb * 2 mérésével együtt is nagyon jó vételnek tartom - pláne belépő szinten. Árkategóriájában még mindig az egyik legjobb műszer. Létezik persze már olcsóbb (például 4iii), de annak nem ennyire jó a support szolgáltatása és a terjesztése sem.

 

Ajánlom mindenkinek, aki egy kicsit is komolyan gondolja a kerékpáros edzést és főleg azoknak, akik a hazai és külföldi maratonok rendszeres látogatói!

Erre ajánlom

Watt-alapú edzéshez, az edzések pontos kiértékelhetőségéhez, állóképesség folyamatos monitorozásához, valamint versenyzéshez.

Ennyiért vettem
220000
Csatolt képek
Shimano Stages Power Meter XTR M980/M985  2014 hajtókar
Canyon GC CF SL
Shimano Stages Power Meter XTR M980/M985  2014 hajtókar
Stages XTR, 1st generation
27 olvasó szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

1-1 (1 vélemény)
Rendezés
 
további információk:

A Stages teljesítménymérő rendkívül kicsi (körülbelül 60mm hosszú, 30mm széles,és 7-8mm vastag) és 20gramm tömegű és hőkötéssel ragasszák fel a bal hajtókarra. Minden ház áll egy nyúlásmérőből, gyorsulásmérőből, hőmérőből, ANT+ jeladóból és Bluetooth Smart jeladóból. Szabvány CR2032 gombelem látja el energiával a készüléket, ami körülbelül 200 óra üzemidőt jelent. Ha lemerül, akár a legtöbb élelmiszerboltban is kapunk hozzá elemet.

Mint a legtöbb teljesítménymérő, ez is egy nyúlásmérő áramköri lapot használ, amely egy bizonyos anyag alakváltozását méri, ebben esetben a hajtókarét. Azonban ez csak a bal oldalét méri, és ezt az értéket szorozza kettővel, és így kapjuk meg az összteljesítményt. Pontossága +/- 2%-on belüli, amely megegyezik a legtöbb ismert márláéval. (SRM, CycleOps, Quarq, Garmin Vector) Előnye a többivel szemben, hogy lényegesen kedvezőbb árban van, kevésbé sérülékeny helyen van, illetve kevesebb a bonyolító tényező, mint például a megnyúlt lánc.


Shimano logó

Shimano márka bemutatás

"Küldetés: A természet, és a minket körülvevő világ élvezete által elősegíteni az egészséget és boldogságot."

A Shimano-t 1921-ben alapította Shozaburo Shimano, és kezdetben kerékpár szabadonfutók gyártásával foglalkozott. Mára a globális kerékpárpiac 50%-át birtokló óriásvállalattá nőtte ki magát. Gyárt hajtás és fékrendszereket, kerekeket, pedálokat, országúti, hegyi és hibrid kerékpárokba, mindezt felhasználás szerint rendezett készletek formájában. Kínálatukban találhatóak kifejezetten kezdő és hobbikerékpárosok számára készült alkatrészek, illetve a versenyek élmezőnyét kiszolgáló rendszerek is.

A kerékpáros területen kívül horgász felszerelések és egyéb, pl. snowboard alkatrészek gyártásával is foglalkozik.

A Shimano márkához köthetőek, olyan kerékpár-történelmileg mérföldkőnek számító újítások, mint a pozícionált váltás (egy kattintással egy fokozat), a középrésszel egybeintegrált hajtómű, vagy a patentpedál (SPD). Hozzá fűzhető továbbá a hegyikerékpárok kifejlődésének egy fontos állomása, az első kifejezetten MTB szett, a Deore XT 1982-es piacra dobása is.

A Shimano mind a mai napig az elérhető árú magas minőség definíciója. Jelentős előnyt szerzett kezdeti ellenfelével a Suntourral szemben, és piaci pozícióját megtartotta manapság is az amerikai Sram előretörése mellett.

Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Shimano Stages Power Meter XTR M980/M985 termékkel kapcsolatban: