Shimano Tourney hátsó váltó

162 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[3.1]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[3.6]
  • Modellév:
    2020
    (frissítve: 2020.01.)
  • Listaár: 3.300 Ft

HASONLÓ hátsó váltó TERMÉKEK




XCode avatar
171 vélemény
évi 2000-4000 km-t teker
[ az olvasók 100%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2010, 1 évig, 2000-4000 km-en keresztül, túrázgató/városi harcosként használtam
Előny

Ennyi pénzért nagyon is jó. Összetett szerkezete ellenére nem túl igényes, viszonylag kevés karbantartást igényel. A láncfeszítő (a TX típusok esetében) nagy láncfelszedő képességgel bír, túrahajtóművel és Megarange fogaskoszorúval is használható. Hozzá illő láncokkal megfelelően működik, gyártótól függetlenül.

Hátrány

A komolyabb igénybevételt nem bírja, a kíméletlen bánásmódot meg végképp nem. Veszélyes közelségben van a talajhoz, küllőkhöz stb., emiatt eléggé sérülékeny. Rendszeres ellenőrzést igényel: a megfelelő működéshez mind a váltónak, mind a hozzá tartozó rendszernek kifogástalan állapotban kell lennie. Sajnos a Shimano nem fizet a véleményemért.

Tapasztalat

A régebbi gyártmányokról sok rossz véleményt olvastam ezen az oldalon, és az újabbakról sem sokkal különbeket. Felfoghatatlan: mintha nem ugyanarról a szerkezetről volna szó, amit szinte naponta használok, és alig van bajom vele. Ennyi ember mind rossz darabot fogott volna ki, és én lennék a kevesek egyike, akinek szerencséje volt? Vajon milyen mértékben jogosak a kifogások? Némelyiket megerősíthetem, másokról viszont úgy gondolom, hogy azok a nem megfelelő használatra, illetve a karbantartás és a rendszeres ellenőrzés elmulasztására vezethetők vissza. Érdemes áttekinteni a leggyakoribb panaszokat.

A láncfeszítő nem elég erős (gyenge a feszítőrugó) – Ez a leggyakoribb kifogás, és nyilván van is alapja. Ha valakinek a lánca odaverődik a villához, aligha ok nélkül szentségel. Mindenesetre, úgy látszik, a sirámok és átkok elhallatszottak Kelet-Ázsiába is, mert az újabb gyártmányok mintha jobbak lennének. Nekem ilyen van, és nincs bajom vele. A lánc még egyszer sem verődött a vashoz, pedig ugrottam már le (szükséghelyzetben) padkáról, zökkentem járdaszegélyen, villamossínen, és rázkódtam pocsék utakon is eleget. Kétségtelen viszont, hogy hintázik fel s alá, de nem hinném, hogy ez hiba, a váltást ugyanis nem befolyásolja.

Kiszámíthatatlanul működik (nem pontosan vált, nem lehet pontosan beállítani, könnyen elállítódik) – Ez legalább olyan gyakori panasz, mint az előző. Nem tudok mást elképzelni, mint a váltó sérülését, elferdülését, a fokozatok beszabályozásának hiányosságait, illetve a bowdenhuzal hibáját (pl. szorul vagy elakad, nem megfelelően feszes). Előfordulhat az is, hogy a kitérést szabályozó csavarok rázódnak el. Egyszer-kétszer, a hátsó kerék ki- és visszaszerelése után magam is tapasztaltam, hogy a váltó már nem működik pontosan, ilyenkor azonban a fékkel is hasonló bajom volt. A hiba nyilvánvaló: a hátsó tengely, illetve a kerék nem pontosan ugyanoda került vissza, ahol volt. És csakugyan, némi igazítás után helyreállt a rend: a váltó újra helyesen működött, a fékpofák nem értek hozzá a kerékabroncshoz stb.

Nagy méretű (otromba, csúnya; nagyok a váltógörgők) mondják néhányan – A műszaki adatokból kiderül, hogy a váltó (itt a TX típusokról van szó) a Megarange fogaskoszorút is képes kiszolgálni. Az ilyen koszorú legnagyobb lánckereke összemérhető a hajtómű legkisebb lánctányérjával. A megfelelő működéshez hosszú lánc kell, és olyan láncfeszítő, amely képes minden helyzetben felszedni a fölösleget. Ezért kellenek a nagy görgők, s ezért a viszonylag nagy méretek. Akinek nincsen Megarange fogaskoszorúja, kisebb váltóval is beérné. A Shimano kínál is ilyet, a kerékpárok többségét azonban nem ilyennel szerelik. Ha mégis Megarange kell, lehet próbálkozni a valamivel ügyesebben kivitelezett, kisebb méretű Altus osztályú váltóval.

A műanyag görgők gyorsan kopnak, sőt törnek – Valóban kopnak, már 4000 km táján észrevenni rajtuk az elhasználódás jeleit. Nos, 3000 pénzért ennyi jár. A sors eddig kegyes volt hozzám: törött görgővel még nem találkoztam. Szorult már a váltóba faág, de csupán a lánc akadt el. Törés ettől függetlenül előfordulhat, akár gyártási hiba miatt is.

Nem bírja a zökkenőket, odacsapódik a küllőkhöz, tönkremegy – A zökkenők osztályozásához a tudomány csak a közelmúltban fogott hozzá. A kutatás még nem ért véget, annyit azonban már tudunk: ha a váltó küllők közé kerül, nincs esélye. Nem ilyen igénybevételre méretezték. Nekem ez a mutatvány még nem sikerült, valószínűleg nem akadtam össze az igazi Nagy Zökkenővel.

Terhelés alatt zajosan működik – Láncváltó esetén nehéz elképzelni a zajtalan működést. A lánc, amikor átmászik, átugrik egyik kerékről a másikra, még terheletlenül is recseg, csattog, hát még nagy erők hatása alatt. A középső, és különösen a felső kategóriás váltók e tekintetben vitathatatlanul jobbak, kevésbé zajosak – no de milyen áron!

A sarat nem bírja (pontatlanná, használhatatlanná válik tőle) – Ezzel egyetértek. A híg iszappal még valahogy boldogul, ellenben a tésztaszerű sár, különösen a ragadósabb fajta, nem tesz jót neki. Én még nem tapasztaltam, de elhiszem: sok sártól a váltás csődöt is mondhat. Megoldás: nyergeljünk át agyváltóra, ott ilyen nem fordulhat elő.

Lassú a működése – Jogos a panasz. Nem a Villámgyors Váltás Világbajnoka. Különösen lassú, ha kisebb lánckerékről kell nagyobbra váltani. Ahogy nőnek a kerekek, egyre több idő kell, míg a lánc felmászik rájuk, és közben a láncfeszítő rugó növekvő ellenállását is le kell küzdenie. Terhelés alatt a váltás még ennél is nehezebb, mert a megfeszített lánc csak kelletlenül, csúszkálva, akadozva hajlandó átmászni a szomszédos lánckerékre. Ha tehát a lehető leggyorsabb működést akarjuk, váltás közben ne terheljük a hajtást.

Sok benne a műanyag – Úgy ám! Legalább annyi, mint a kínai instant nudliban. Többek között ezért is olyan olcsó mindkettő.

Gyenge szerkezet, az erősebb igénybevételt nem bírja (elállítódik, hajlik, törik) – Senki sem mondhatja, hogy nem így van. A Shimano sem rejti véka alá az igazságot. Kézikönyvében a következőket olvashatjuk: „… a Tourney alkatrészek külsőre MTB-jellegűek, mégis aszfalton történő szabadidős kerékpározásra készültek”. Ha valaki elégedetlen ezzel a váltóval, a középosztályban találhat (árban is) erősebbet, jóllehet kíméletlen hajtásra még az sem megfelelő.

Végső következtetések – Egy ilyen, viszonylag bonyolult felépítésű és működésű szerkezet, lássuk be, egyrészt nem készíthető tetszőlegesen erősre, biztonságosra, másrészt a helyzete miatt (a talajhoz, küllőkhöz vészesen közel) igencsak sérülékeny. Ha valami hibádzik, könnyűszerrel tönkremegy. Harmadsorban: a gyártó az olcsóságra törekedett, ennek érdekében a teljesítményt és a tartósságot részben fel kellett áldoznia. A Tourney hátsó váltó megfelel annak a feladatnak, amire tervezték. Sem túlzó dicséretekre, sem szertelen rágalmakra nem szolgál rá. Azt nyújtja, amit a gyártó ígér, sokan azonban nincsenek tisztában a korlátaival.

Nekem szinte semmi bajom nem volt ezzel a szerkezettel. Felmértem, mire alkalmas, mennyit bír, és ennek megfelelően bánok vele. Kellő elővigyázattal hajtva terepen sem hagy cserben: homokon, sáros földutakon, hegyi ösvényeken stb. is gond nélkül használom. Rendszeres karbantartás, illetve ellenőrzés mellett kifogástalanul, pontosan teszi a dolgát, mi több, egy év alatt mindössze kétszer kellett beállítani. Mindkét esetben csupán a kitérést szabályozó csavarokon, illetve a bowdenhuzal feszességén kellett igazítani. A beállítás nem jelentett gondot, mielőtt azonban első alkalommal nekifogtam volna, tanulmányoznom kellett a Shimano kézikönyvét. Sajnos a vásárlás helyén kapott Útmutató nem mutat utat, szó sincs benne a váltók beállításáról és hasonlókról.

Különböző gyártóktól származó láncokkal (pl. KMC Z-50, Sram PC-10) használtam, mindegyikkel tökéletesen együttműködött. A váltógörgőket leszámítva szembetűnő kopás jelei még nem mutatkoznak rajta. Nincsen rajta sérülés, nem lötyög jobban, mint új korában, sőt a láncfeszítő rugója sem fáradt el.

Erre ajánlom

„Aszfalton történő szabadidős kerékpározásra.” Kíméletesen, óvatosan hajtva azért ennél többre is képes.

Ennyiért vettem
A bringa tartozéka
Csatolt képek
Shimano Tourney  2010 hátsó váltó
Hátsó váltó
Shimano Tourney  2010 hátsó váltó
sete-suta...
35 olvasó szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

 
típusszám :
  • RD-TX55
  • RD-TX35
  • RD-FT55
  • RD-FT35
  • RD-TZ50
  • RD-TY30
  • RD-TY21
  • RD-TY500
  • RD-TY300

 
fokozatszám:
  • 7/6
  • 6

 
rugóirány:

Top normal rugóirány


 
váltókanál hossz:
  • SS
  • GS
  • SGS

 
kompatibilitás:

Shimano


 
lánc kompatibilitás:

Shimano HG/UG


 
legnagyobb lánckerék:
  • 34 fog
  • 28 fog

 
legkisebb lánckerék:
  • 11 fog
  • 14 fog

 
max. első fogkülönbség:
  • 20 fog
  • 13 fog
  • egylánckerekes használatra (RD-FT55/FT35)

 
teljes kapacitás:
  • 43 fog
  • 34 fog
  • 28 fog
  • 17 fog

 
színválaszték:
  • fekete
  • ezüst
  • fekete-ezüst

 
további információk:

RD-TX75/TX55/TX35:

  • 7/6-fokozatú pozicionált SIS hátsó váltás
  • Pantograph váltógeometria Pontos, megbízható váltás.
  • Új 13/13 fogú váltógörgők
  • Alumínium külső terelőlap Felsőkategóriás megjelenés (RD-TX75)
  • Keréktípusú bowdenvezető görgő Kis erőfeszítést igénylő váltás (RD-TX75/TX55)
  • MEGARANGE áttétellel kompatibilis
  • MegaPulley görgő Attraktív megjelenés, hosszú élettartam és csendesebb működés
  • A láncfeszesség-állító csavar megkönnyíti a pontos beállítást
  • Kompatibilis 11 fogú hátsó lánckerékkel

RD-FT55/FT35:

  • Kevesebb karbantartás a megfelelő funkcióval Dupla rugós hátsó váltó Keréktípusú bowdenvezető görgő a bowdenelhajlás ellen Több mint 20%-kal könnyebb, mint a jelenlegi RD-FT30 (DATT:-70 g, ORSZÁGÚTI bilincs:-90 g, BMX bilincs:-80 g) (főleg a keréktípusú bowdenvezető görgő miatt) Elegendően alacsony profil, elegendő talajtávolság, hogy a hátsó váltó ne ütődjön hozzá akadályokhoz Frissített megjelenés (RD-FT55) Csereszabatos a 7/6-fokozatú SHIMANO MTB rendszerrel Kizárólag egyetlen első lánctányérhoz 11 fogú legkisebb lánckerékkel

RD-TZ20:

  • 6-fokozatú pozicionált SIS hátsó váltás
  • Pantograph váltógeometria Pontos, megbízható váltás.

RD-TY21:

  • 6-fokozatú pozicionált SIS hátsó váltás
  • GS/SS változat, közvetlen kapcsolat, standard/fordított sarukialakításhoz is alkalmas bilinccsel
  • Dupla rugós feszítés
  • 11 fogas váltógörgő: hosszú élettartam és csendesebb működés
  • Teljes kapacitás: 28 fog (SS), 34 fog (GS)
  • Színválaszték: fekete, ezüst

Shimano logó

Shimano márka bemutatás

"Küldetés: A természet, és a minket körülvevő világ élvezete által elősegíteni az egészséget és boldogságot."

A Shimano-t 1921-ben alapította Shozaburo Shimano, és kezdetben kerékpár szabadonfutók gyártásával foglalkozott. Mára a globális kerékpárpiac 50%-át birtokló óriásvállalattá nőtte ki magát. Gyárt hajtás és fékrendszereket, kerekeket, pedálokat, országúti, hegyi és hibrid kerékpárokba, mindezt felhasználás szerint rendezett készletek formájában. Kínálatukban találhatóak kifejezetten kezdő és hobbikerékpárosok számára készült alkatrészek, illetve a versenyek élmezőnyét kiszolgáló rendszerek is.

A kerékpáros területen kívül horgász felszerelések és egyéb, pl. snowboard alkatrészek gyártásával is foglalkozik.

A Shimano márkához köthetőek, olyan kerékpár-történelmileg mérföldkőnek számító újítások, mint a pozícionált váltás (egy kattintással egy fokozat), a középrésszel egybeintegrált hajtómű, vagy a patentpedál (SPD). Hozzá fűzhető továbbá a hegyikerékpárok kifejlődésének egy fontos állomása, az első kifejezetten MTB szett, a Deore XT 1982-es piacra dobása is.

A Shimano mind a mai napig az elérhető árú magas minőség definíciója. Jelentős előnyt szerzett kezdeti ellenfelével a Suntourral szemben, és piaci pozícióját megtartotta manapság is az amerikai Sram előretörése mellett.

1-2 (2 kérdés)

Kérdések Statisztika
Shimano Tourney
2 válasz
utolsó: 2025. jan.
Shimano Tourney rosszul vált, mi lehet a baj?
5 válasz
utolsó: 2012. szept.
1-2 (2 kérdés)
Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Shimano Tourney termékkel kapcsolatban: