Relatíve könnyű, jól és pontosan vált, a láncot kiválóan feszíti, terhelés alatt is biztosan dolgozik, szóval remek darab. Dombra-emelkedőre mászni vele tokmányjól lehet, mert szépen vált még ha taposod is a szemét. Dekoratív.
Azonban koszra-esőre nagyon érzékeny volt nálam ez a Shimano hátsó váltó, 1-1 zápor után gyakran hallattott sírós-nyávogós hangokat a görgőnél, amíg ki nem tisztogattam, a kábelfeszességre nagyon érzékeny, nagyon kell ügyelni a jó feszességre a pontos váltáshoz. Bár ez lehet az én hülyeségem miatt, de erről később...
Nekem "ősultegrám" volt, 6401-es széria, azaz még "shimano600 tricolor", remek kis könnyű váltó, de a műanyag burkolat karcolódik, sérül. Igaz, legalább szép és könnyű.
Mert mikor azt mondom, hogy nagyon érzékeny a Shimano Ultegra a kábelfeszességre, akkor hozzáteszem: én Campagnolo 8sebességes váltókarokkal használtam, amivel még "elméleti síkon" sem szabadna működnie, akkorák a bowdenhúzási különbségek. Mégis, relatíve pontos volt (20 váltásból 1 rossz) amíg a bowden kellően feszes volt és nem volt megtörve. Utána cseréltem hátul Athenára, ez ugyan jóval súlyosabb darab, masszívabb, de fém az egész, szebb, és nem utolsósorban mivel pont a váltókarokhoz lett kitalálva, így félreváltás, mint jelenség nem létezik.
Országúton jó időben és tiszta körülmények közt bármire. Havas-esős utakra kevésbé. Campa váltókarokkal csak körültájékozódás után (ctc, pl. 10-es campy kar, normál kábelbekötés sh hátsó váltó-->shimano 8as sorhoz, 90fokban másképp bekötve 9-es shimano sorhoz, vagy 9-es campa karral 7-es shimano sorhoz, 90fokos forgatásnál 8ashoz.. nyolcas campa karral hatos sorhoz vagy más kábelkötéssel heteshez. lehet variálni.)
Kiváló váltó, de már elpártoltam..