Választás elé kerültem. Kellett egy sebességmérő szerkezet.
Miután sokat nézelődtem, kinéztem két típust:
- Longus BIN10 ami egy 4000 Ft-s alapfunkciós szerkezet
- Blackburn Atom SL 5.0
Nem egy kategória a kettő, mert óriási különbségek vannak köztük, de elmondom, hogy min agyaltam. Kellett egy sebességmérő óra, amely megbízható, alapfunkciókat tudja (átlagsebességet is) lehetőleg nagy számjegyes legyen, és rohadtul vízálló!
Ezeknek a feltételeknek megfelelt teljes mértékben a Longus. Legalábbis az alapján, amit a neten utána tudtam olvasni.
Hogy hogyan kerül a képbe a Blackburn? Véletlenül akadtam rá, és csodálkozva vettem észre, hogy milyen kedvező árban van azokhoz a kompjuterekhez képest, amelyek mérni tudják a magasságot barometrikus méréssel. Nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy milyen érdekes lehet látni, hogy milyen meredekségű hegyen haladok fel vagy le, vagy hogy éppen egy csapatás során mekkora szintet másztam.
A között vaciláltam, hogy 10 ezret vajon megér-e a magasságmérés - ha a Longus-hoz hasonlítom - illetve a legolcsóbb magasságmérős kompjuter 33 ezertől kezdődik - ha egy BBB-hez.
Mivel ismerem magam, és tudom, hogy amit egyszer megveszek, az rajtam fog ragadni, és vagy utálom a kütyüt egész múködőképes életéig, vagy magamat, hogy megvettem, ezért úgy döntöttem, hogy egy életem, egy halálom, megveszem hát a magasságmérős Blackburn Atom-ot.
Kérdeztem itt is mielőtt megvettem volna, sajnos időben nem kaptam választ. Hát megvettem, most leírom tapasztalataim:
Felszerelés:
Sajnos sok segítséget nem ad az útmutató. Én pl kapásból fordítva tettem fel az érzékelőt. Ennek hatására 20-25 km/h-ig jól mért felette elvesztett jelet, és jöttek az ingadozó segesség-értékek. Volt már egy ilyen órám, a kuka aljából törve pattant vissza. Egy kicsit el is kapott a harci idegesség, de miután otthon mégegyszer tüzetesen átvizsgáltam megtaláltam a sensor feliratot rajta, ez megnyugtatott egy kicsit. Felraktam helyesen, így már az 56 km/h-t is meg tudja helyesen mérni (Eddig ennyi volt a max). Többé nem fordult elő a sebesség-ingadozás. Mivel ilyen módon az elem az érzékelő belső oldalra került, kissé macerás lesz cserélni benne. Szerintem le kell venni a kereket. Ez hátránya lehet, remélem minél kevesebbszer kell cserélni.
Még most is idegenkedek a rádiós összeköttetéstől, hisz egy konstans bringán minek rádiós dolog, a drótot el tudom vezetgetni szépen és biztonságosan, de hát ez van, magasságmérést csak ezzel együtt adnak.
Kezelés:
Nagyon logikusra megcsinálták. Csoportokra bontották a funkciókat, a csoportok között a jobb oldali kapcsolóval kapcsolgatunk körbe, míg a csoporton belül a bal oldalival váltogatunk.
- Az első csoport a "Bike". Ez tartalmazza az alapfunkciókat, vagyis mindent amit a sensor-ral meg tud mérni, és ki tud számolni, illetve ide tették az órát, és a hőmérőt is. (max, avg, dist, odo, riding time, clock, temp, stb)
- A második csoport a magasságmérés. Tud magasságot mutatni, egy tizedes pontossággal, ez mondjuk felesleges, mivel a 3 soros kijelzőből a felső sor konstans mutatja, lejtőt-emelkedő százalékosan egész értékenkét (plusz jelenti az emelkedőt, minusz a lejtőt), max magasságot, és szintet.
- A harmadik csoport ami telejesen felesleges, mondhatni parasztvakítás: 2 db eta. Vagyis két célt be tudunk állítani, vagyis megadni, hogy milyen messze vagyunk, és erre kiírja, hogy mikor fogunk megérkezni. Ez az amit én fejben egyszer egyszer kiszámolok, sac/kb hogy mikor sötétedik, másra nem tudom elképzelni mire jó. De hangsúlyoznom kell, hogy a computer is csak az átlagsebességből saccol, mint én.
- A negyedik csoport ami még ennél is nagyobb hülyeség. A váltogatott kijelzés. Vagyis pár másodpercig megmutatja egyenként az összes funkcióját. Az biztos, ha én rápillantok a computerre, akkor ne valami baromságot mutasson abban az adott pillanatban, hanem azt amit látni akarok. Míg felfogom, hogy mit is látok, és értékelni tudom az eredményt már át is váltott, és mire mondjuk 3 értéket megmutat a 13-ból szinte biztos hogy valami esemény bekövetkezett, vagy bekövetkezhet tekerés közben. Amellett hogy idegesítő, még balesetveszélyes is.
E két utolsó csoportot át szoktam pöckölni azonnal.
Az alapfunkciókat - most, hogy már jól szereltem fel - megbízhatóan jól mutatja. A kijelző frissítése megfelelő gyakoríságú, se nem túl sűrű, se nem túl ritka. A pillanatnyi sebesség jó nagy, jól olvasható még erős szürkületben is. A kijelző 3 soros. Felül mindíg és állíthatatlanul mutatja a magasságot, kétszer akkora számjegyekkel a pillanatnyi sebasséget, alul, meg állítható módon a kiválsaztott funkciót.
Az alsó és a felső sor számjegyei vékonyak, így ha sötétedik azonnal olvashatatlanná válik. Sajnos nem a számjegyek nagyságával van a gond, hanem a pálcikák vékonyságával.
Most meg rátérnék a lényegre a magasságmérésre, hiszen ezért vettem meg.
Mivel barometrikus a mérés, ebből következőleg 2 tulajdonsággal rendelkezik:
1. Rendkívüli pontossággal meg tudja mérni a légnyomás-VÁLTOZÁST.
2. Nincs abszolút magasság.
A két ponthoz egy kis magyarázat:
1. 10 cm magasságváltozást meg tud mérni. Nagyon jól jön a lejtő-emelkedő százalékos kijelzésében, ezáltal tényleg pontosan megmutatja, hogy milyen meredek emelkedőn csapatunk épp.
2. 20 méteres pontossággal mutatja meg a magasságot az előző naphoz képest, úgy, hogy meg sem mozdítottam. Ennél extrémebb értékek is lehetségesek. Ezért indulás előtt le lehet úgymond nullázni a magasságot, vagyis be lehet állítani, hogy milyen magasan vagy ténylegesen. Onnantól ahhoz fog viszonyítani. De akár ezt lehet venni 0 pontnak is, akkor a 0-t kell beállítani.
1 hetes használat során a következőket tapasztaltam:
- A légnyomás percről percre változik, sőt 100 méterenként más lehet. Ez szeles időben még durvább. Ez azt jelenti, hogy teljesen vízszintes úton is mérhet úgy, hogy mentem szintet. Ez az ami számomra megdöbbentő volt. Pl mentem egy 10 km-s karikát, és visszaérve nem ugyanazt a magasság-értéket mutatta, pedig nem kellett 1 óra mig visszaértem. Ha reggel elmegyek, és este visszaérek, akkor simán mérhet 20 méteres különbséget... Ezek után mennyire lehet megbízható a túra során mért szintemelkedés?
- Lejtő emelkedő százalékos szöge: A mérésből adódóan nem azt mutatja, hogy éppen milyen emelkedőn tekerek felfelé, hanem, hogy milyenen tekertem. Tehát csak azt tudom konstallálni, hogy min vagyok túl. Úgy tapasztaltam, hogy 5-10 másodpercenként méri a légnyomást, a különbség és a közte lévő úttal való osztásból meg kijön a százalék. Ebből az is adódik, hogy ha lassabban mész, rövidebb útszakaszoknak is meg tudod mérni a szögét, ha gyorsan suhansz lefelé, akkor csak óriási szakaszok átlag lejtéséről kapsz csak információt. Ez kicsit csalódás volt, de együtt lehet vele élni.
- Nagyon furcsa jelenség, de a gyorsulásokkor, lassulásokkor elromlik a lejtő, emelkedő szögmérés. Pl. Egy -8% lejtő alján meg kellett állnom, mert főútvonalra kellett kikanyarodnom. Megálláskor -18% felszökött az érték.
Tanulság: Akkor lehet korrekten mérni, ha egyenletes sebességgel mész FELFELÉ. Bár lefelé is mér, de egyrészt sokkal jobban változik a sebesség, jobban kell figyelni lejtmenetben, vagyis balesetveszélyes az órát bambulni, miközben száguldasz, és csak nagy szakaszokat mér a nagy sebességből kifolyólag.
Hiba:Vagy az én egyéni szerkezetemmel van a probléma, vagy a rendszerrel, nem tudom, de valamiért a következőt csinálta: Mentem felfelé egy 10-12%-os emelkedőn, erre egyszer csak 8%-ot mutatott, holott nem gyengült az emelkedő, majd 4%-ot, majd 0%-ot. Aztán helyrerázódott vagyis újra 4% majd 8% majd 12%-ra váltott. Nem egyszer csinálta. Erre is van elképzelésem, hogy miért. Szerintem azért, mert a rádiós kapcsolat valamiért megszünhetett a computer és a sensor között. A pillanatnyi sebességnél valószínűleg ilyen esetben megtartja az előző értéket, és lehetséges, hogy a magasságmérésnél meg nem. Vagyis amíg az emelkedés-szög lenullázódott, addig a pillanatnyi sebesség mutatott valamit amit eddig is mutatott.
Kettősség van bennem, Míg az alapfunkciókat korrektül és pontosan mutatja, addig a magasságmérés funkció laza, és ahhoz képest pontatlan. Lehet, hogy ez az elvekből adódik, de így olyan mintha egy jó korményon egy hatalmas holtjáték lenne. Remélem jól érzékeltettem a hasonlatot.
Erre mondják azt, hogy kiforratlan konstrukció, és még gyermekbetegségekkel kűzd. Ha lenne hatalmas igény rá, akkor még fejlesztenék is, de így gondolom így fog maradni életútja végéig a konstrukció.
3 hónapos használat után:
Jeladóban kimerült az elem. Három hónapos használat után. Ez gáz. Évente 4-szer fogok elemet cserélni benne?
Hőmérő része nagyon lassan reagál. Negyed óra nem elég neki, hogy a meleg szobából indulva korrekt hőmérsékleti értéket írjon ki (Még mindíg 3 °C-t írt ki mikor igazából -2 °C volt az igazi hőmérséklet., de a pontatlan értéket tizedfoknyi pontossággal kiírja. Gáz ez is.
Környékbeli dombokat megismerve most már érzésre felismerem az emelkedők fokait. Megtanította. Innentől kezdve felismerem +-1 fok pontossággal, hogy milyen meredeken megyek felfelé. Vagyis innentől kezdve ez a funkció is felesleges... Talán arra tudom használni, hogy egy adott szakaszon mekkora szintemelkedést megyek.
Amitől tartottam, hogy az aktuális sebesség kivételével - amit nagy betűkkel ír ki - vékony a betűk vastagsága. Sötétedéskor már nem tudom elolvasni.
Ami korrekt, az az, hogy nem veszít jelet, jól mutatja a sebességet, jól számolja a távolságot.
Következtetés: Ha tönkremegy, vagy elveszítem, akkor szinte biztos, hogy nem ilyet veszek helyette, hanem egy drótos alapfunkciósat 4 ezerért. A hibái miatt nem éri meg a plusz 10 ezer Ft-t.