A birtokomban levő Crivit Sport műszer a következő szolgáltatásokat kínálja.
Sebesség (0–99,9).
Napi megtett út: DST (0–999,9).
Összes megtett út: ODO (0–9999,9).
Napi idő számláló: TM (9h, 59m, 59s).
Legnagyobb sebesség: MXS (199,9).
Átlagsebesség: AVS (0–99,9).
Pásztázás (a DST, MXS, AVS és TM értékek mutatása egymás után, kis késleltetéssel).
Részeredmény (szakaszidő) memória (TM, AVS adatok).
A pillanatnyi sebesség összehasonlítása az átlagsebességgel (+/-).
Óra (12 vagy 24 órás kijelzés; nyári időszámítás nincs).
Az átlagsebesség alakulása. Kis bélyegkép, ádázul tekerő kerékpáros jelzi, hogy csökken vagy növekszik-e az átlagsebesség.
Hőmérséklet (−20 és 50 °C között). Fahrenheit fok is beállítható.
Karbantartás időpontja a megtett út függvényében (200–800).
A távolság kijelzése kilométerben vagy mérföldben, ezzel összefüggésben a sebességé kilométer per órában, illetve mérföld per órában történik.
Szerelése
A rögzítő sarut a kormányrúdra kell felfogatni kábelkötözővel – célszerűen a kormányszárhoz közelebb, mert a vezeték eléggé rövid. A kormányszárra elvben nem szerelhető. A jeladó rögzítése a villaszárra szintén kábelkötözővel történik. Nekem vastag gumialátétre volt szükségem, mert csak így tudtam jeladót és mágnest egymáshoz közel hozni. A küllőre erősíthető ferritmágnes delejes ereje gyengécske, csakúgy mint a rögzítése. Alkalomadtán jobbal helyettesíthető.
Beállítása
Bár nem túl bonyolult, de kell hozzá az Útmutató. A kerékátmérő számítása elkerülhetetlen, ha pontosak akarunk lenni. Van ehhez segédlet, sőt táblázat is, abból azonban hiányzik több gyakori kerékméret.
Használata
Működés – Az elektronika a mért értékeket bizonyos késleltetéssel frissíti, ami rendkívül hasznos. A kijelzett érték így kevéssé ingadozik. Jel hiányában nagyjából 5 perc után kikapcsol, kímélve ezzel az elemet.
Kijelző – Egyértelmű, áttekinthető, nem jelent gondot a különböző értékek leolvasása. A kisebb jelek is jól láthatók. A betekintési szög (folyadékkristályos kijelzőről van szó) nem túlságosan nagy. Csak nappal olvasható; háttérvilágítás nincsen. Erősebb napszemüveggel, polarizációs szemüveggel az adatokat alig látni.
Az adatok pontossága – Megfelelő beállítás esetén a pontosság egy százalék körül van. Kis sebesség esetén valamivel kevésbé pontos adatokra számítsunk. A sebességet GPS készülékkel ellenőriztem. Hihetetlen, de a digitális óra két éve percre pontos.
Hasznosság – A sebességgel és az úttal összefüggő adatok kijelzése megfelelő. A napi idő kijelzője 9 óra, 59 perc, 59 másodperc után újrakezdi a számlálást. Ez eléggé bugyuta megoldás, szerencsére az idő túllépését villogó számok jelzik. Pásztázás üzemmódban a pontos időt, sajnos, nem látni. Számomra a karbantartásra figyelmeztető jelzés haszon nélkül való.
Ellenálló képesség – Legalább háromszor esett le, de semmi baja. A kijelző ablaka alig karcolódik. A rögzítő saru jó, a műszert a legrázósabb úton sem ereszti el. A jeladó mágnese elfordul a küllőn, ha nagyobb erő éri. A vezeték kellően erős, vastagsága megnyugtató, de balesetben azért elszakadhat.
Megbízhatóság – Víz alá nem merültem vele, komolyabb esőben azonban már többször is volt része. Eddig nem ázott be, és nem is párásodott, kifogástalanul jelzett. A magas és az alacsony hőmérséklet próbáját is kiállta. Elvben 0 és 55 Celsius fok között működik, nálam azonban ennél rosszabb körülmények között is hibátlanul teljesített, különösen ami a téli hideget illeti. A környezetünkben előforduló, szokásos mértékű elektromos és mágneses zavarokra teljességgel érzéketlen.
Kezelés – Egyetlen kétállású gomb szolgál minden beállításra. A gomb (a műszer felénk néző oldalán, vagyis „alul” helyezkedik el) a véletlen megnyomás ellen biztosított, kezeléséhez aránylag nagy erő kell. Ebből következik, hogy nyomkodásnál határozottan meg kell fogni a műszert, nem lehet egy ujjal működtetni. Vastag kesztyűben kimondottan nehéz kezelni.
Karbantartás
Ápolás – Tiszta vagy mosószeres vízzel tisztítható, szerves oldószerekkel ne próbálkozzunk.
Elemcsere – A lítium elem állítólag 6 évig is bírja, nálam ebből kettő már eltelt. Elemcserénél a tárolt adatok elvesznek. Ha menet közben kerül sor cserére, meg kell jegyezni az addig megtett távolságot: újrakezdésnél beírható. A pontos időt, illetve a kerék kerületét is újra be kell írni (ha nincs kéznél az adat, bajban leszünk). Számítása: kerület (mm) = (((ETRTO1 * 2) - 8) + ETRTO2) * 3.14159265. ETRTO1: a köpeny szélessége (egyúttal a magassága is); ETRTO2: a köpeny belső peremének átmérője. Mindkét adat megtalálható a köpeny oldalán.
Megjegyzés
Az útmutatóban, a hibajelenségek leírása között olvashatjuk a pontatlan sebességadatok okaként: „Ismeretlen légköri vagy jeltovábbítási zavarok.”
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-08-27, 11:29)
Immár harmadik éve szolgál a készülék, mindeddig hiba nélkül – egy szerencsétlen esetet leszámítva. A baj előidézője magam voltam. Túl szorosra húztam a vezetéket rögzítő gyorskötöző pántok egyikét, s az idő múlásával a pánt éles pereme elnyiszálta a huzal szigetelését. A meggyengült vezetékkel azután a kormány mozgása, a sokszor ismétlődő hajlítgatás végzett: végül eltörött az egyik sodort rézhuzal is. Az érintkezés bizonytalanná vált, a műszer hol jelezte a sebességet, hol nem.
A bajt a következőképpen orvosoltam. A törés helyén kettévágtam a vezetéket. A szabadon maradt végekből lecsippentettem 2–3 millimétert: ilyen módon a roncsolt szakasztól megszabadultam. Óvatosan lenyúztam a külső borítást egy rövid szakaszról, majd ugyanígy a belső vezetékekről is egyenként lehántottam a szigetelést. A sodort rézhuzalokat – a megbízható jelátvitel miatt is – mindenképpen forrasztani kell. A forrasztás nem okozott komolyabb gondot, annál inkább a megfelelő szigetelés. (A célnak leginkább megfelel a zsugorcső: egy vékonyabb, ami a belső vezetékekhez illik, és egy vastagabb, ami a külső borítás szerepét tölti be. A belső vezetékek közül csak az egyiket kell szigetelni, a másik eret megvédi, szigeteli a vastagabb cső. Jó tanács kezdő szerelőknek: a csöveket még a forrasztás előtt kell ráhúzni a huzalokra, és nem szabad őket sokáig, nagy hővel kezelni, mert rugalmasságukat elveszítik.) A javítás után műszerem újra megbízhatóan jelez, és a vezeték végeinek összeeresztése sem feltűnő.
Az elem (CR 2032, 3 V, 210 mAh, 20 × 3,2 mm) nagyjából három éve egyfolytában szolgáltatja az energiát, eddig még nem kellett cserélni. Az óra ez idő alatt kissé lemaradt: nagyjából két perccel mutat kevesebbet, mint kellene. Úgy döntöttem, emiatt nem dobom szemétbe a műszert…
Kétkedve vásároltam meg eme szerkentyűt. Ára alapján gyenge teljesítményt vártam tőle. Számítottam rá, hogy nem lesz hosszú életű. Ehhez képest kellemes meglepetést szerzett. Talán szerencsém is volt, kifoghattam volna éppenséggel egy hibás példányt is.
Szerkesztés vége
Szerkesztés (előző szerkesztés: 2013-05-07, 15:43)
A műszer áramforrása három év és kilenc hónap után kimerült. Pontosabban melegben még hajlandó volt energiát szolgáltatni, hidegben azonban a kijelző egy idő után „lefagyott.” Tekintve, hogy jószerével minden nap használtam a műszert, áramfelvételére, illetve az elem tartósságára aligha lehet panaszom.
Szerkesztés vége