DT Swiss XR 1501 komplett kerék

1 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4]
  • Modellév: 2016 (frissítve: 2016.12.)
  • Listaár: 305.000 Ft

Használt DT Swiss XR 1501 eladó
38.000 Ft
új árához képest: -88%

HASONLÓ komplett kerék TERMÉKEK



1-1 (1 vélemény)
Rendezés

zscs avatar
67 vélemény
évi több mint 8000 km-t teker
[ az olvasók 96%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2016, 1 évig, 4000-8000 km-en keresztül, sima XC-sként használtam
Előny

A svájci gyártó 1501-es szériájú kerékszettje jó ár-értékarányával, árához képest alacsony tömegével és a prémium 240s-szériás agyakkal méltán az egyik legkedveltebb kerékszett a piacon. A második szettet nyúztam már idén a cross-country/maraton felhasználásra szánt XR szériából. Amit pozitívumként kiemelnék még, az a

  • prémium-kategóriás agyak, melyek szinte az összes szabvánnyal kompatibilisek
  • egyik szabványról a másikra alakítás szerszám nélkül végezhető
  • kb. 5 perc alatt, szerszámok nélkül levehető a szabadonfutó és leszervizelhető a hátsó agy
  • kitűnő védelem a víz és sár ellen
  • 29er méretben is alacsony tömeg: ~1510 gramm elől-hátul átütős tengellyel, XD szabadonfutóval

 

Hátrány
  • küllőtörés esetén az egyenes küllők pótlása nehézkes lehet
  • tubeless install körülményesebb, mint például ZTR, Mavic vagy Fulcrum felnik esetén
Tapasztalat

Egy egyedi festésű, de teljesen gyári XR1501-es szettet használtam idén a DT Swiss XR1501-es szériából, 29-es méretben. Új kerékpárral kaptam, s mivel a tartalék kerékszettem is egy ilyen szett volt, csak "custom" 32-küllős, Németországban fűzetett, így a merevséget is tesztelhettem a 28-küllős gyári és a fűzetett, egyébként a küllőkön kívül minden másban megegyező kerékszettem között. Az első kerék átcserélésekor feltűnt, hogy hiába azonos az agy (DT 240s) és azonos a felni (DT XR331 29), a 32-küllős verzió picit bizony pontosabb irányíthatóságot biztosít. Szerencsére a gyári XR1501-esnek sem kell szégyenkeznie, a német Bike Magazin és a Mountainbike Magazin műszeres, laborban elvégzett tesztjeik alapján a piacon jelenleg elérhető CC/Maraton szettek közül az egyik legmerevebb. Idehaza versenyzésre nem nagyon tudnék elképzelni jobb választást - eseteg az XR331 felnik helyére ha ZTR Crest felniket fűzetnék. Utóbbi, azaz a ZTR Crest felnis szettek sem véletlenül olyan népszerűek nem csak idehaza, de egész Európában és a tengerentúlon egyaránt.

 

A gyári kerékpárt összeállítva az első dolgom volt a kerékszettek tubeless átalakítása, azaz a belső száműzése. A kerékszettet eleve tubeless szalaggal és külön csomagban egy-egy tubeless szeleppel adták, így elvben ez egy gyors művelet lenne.

...Lenne, ha a felni átmérője nem hagyna annyi lötyögést a tubeless és tubeless-ready külsők számára. Szerencsére ezt a problémát jó ismertem, nem az első DT felnis install, amit elvégeztem. Orvoslása egyszerű: plusz egy környi tubeless szalagot tekerj körbe a felnin és jó lesz. Igen, ez plusz tömeg, mérésem szerint ~7 gramm - cserébe nem csak kompresszorral felszenvedve, hanem műhelypumpával is fel fog menni a külső. Nem mindegy! Még egy plusz, közel sem elhanyagolható előnye is van a +1 rétegnyi defektgátló szalagnak, erről néhány mondat múlva.

A következő külsőket használtam az XR1501-es kerékszetten: Schwalbe Rocket Ron 2.25 SnakeSkin TLR, Nobby Nic 2.25 SnakeSkin TLR, Schwalbe Racing Ralph 2.35 SnakeSkin TLR és Continental Race King 2.2 ProTection. A fent leírtak (gyári 1 réteg felniszalagra a nehézkes install) mindegyik külsőre azonosan jellemzőek.

 

Ha fent vannak a külsők, onnantól nem lehet sok problémánk. Akár nagyon alacsony nyomáson is használható a szett, jómagam nem egyszer feledkeztem rá, hogy már-már "úszok" a kanyarokban és a pumpáláskor a látott 1.3-1.4 bar nyomás arról biztosított, hogy sokáig tartja a felni a külsőket, akár kanyarokban is. Akkor lepődtem csak meg, mikor ismerősöm egy pilisi bringázáskor, a Kő-hegyről a meredek köves lefelén "lerobbantotta" a nem kellően magas nyomásra felfújt, egyébként az enyémmel egyező, 2.25-ös méretű Rocket Ron külsőjét. Mikor láttam, hogy neki csak a gyári egyetlen réteg felniszalag van a felnire ragasztva, egyértelmű bizonyítéka volt annak, hogy ha a gyáriak (DT) ekkora tűrést hagytak a felni kerületének megválasztásakor, akkor azt nem árt kompenzálni. A felni belső szélessége már az újabb generáció hatásait hordozza: a 3-4 éve még általánosan használt 19mm helyett már 21 mm-t ad meg a gyártó (én 21.5 mm-t mértem), ami segít abban, hogy alacsonyabb nyomáson használhassuk a külsőinket anélkül, hogy úgy éreznék, a külső le akarna fordulni a felniről a kanyarokban. Jómagam elől 1.5-1.6, hátul 1.7 baron használtam.

Ha már az alacsony nyomásról esett szó: sajnos a hátsó kerekemet sikerült picit felütnöm, a felniperem mindkét oldalon enyhén kihajlott - szerencsére defektet nem kaptam, a szett nem hagyott cserben, nem volt szükség vészmegoldás keresésére. Itt jegyezném meg, hogy a szett az én 73 kilómhoz bőven elegendő, egészen komoly igénybevételt is jól tűr, kisebb ugratók, letörések megugrása maximum csak a bátorságom számára (pontosabban annak hiánya által) jelentett akadályt. Merev villával sem éreztem soha, hogy bizonytalan lenne a kormányzás vagy éppen nem várt módon befolyásolná haladásomat egy hirtelen kanyarvétel, lassulásomat a behúzott első fék, a célterülethez képest nagyon jó a kerékszett merevsége. Természetesen nem Trail/AM szett (arra a gyártó az XR helyett az XM1501-es szériát ajánlja), a ZTR Arch EX szettemhez képest azért az XR1501-es érezhetően a "nyúlósabb" kerékszettekhez sorolandó.

 

Az igénybevételt hosszabb távon jól tűri: sem a felverődő kövek, sem más nem hagyott látható nyomot az egyébként szép matt-feketére anodizált, egyedi, sötétszürke felirattal díszített felnik felületén.

A küllők a megtett, körülbelül 7000-8000 km alatt semmit nem lazultak, nyolcasnak nyoma sincs - egyedül a hátsó keréken érezhető és csak tapintással, hogy volt egy felütésem vele. A DT Swiss 240s-szériás agyakról nem lehet rosszat írni: kitűnő a sár- és porvédelmük, elég évente 2x lehúzni a végkúpokat és friss zsírral kenni őket. A hátsó reteszelés mechanikája a legendásan megbízható Star Ratchet, mely 32-szer reteszel egy fordulat alatt. Ha több zsírt teszünk a két gyűrű közé, halk, ha keveset, egészen hangos. Van ismerősöm, aki a két gyűrű közt gyakorlatilag zsír nélkül használt DT országúti szettet Star Rachettel, hogy minél hangosabb legyen - 2 év után is szép állapotú a gyűrű.

 

Kezdetben Shimano-kompatibilis szabadonfutóval használtam 1x11-es rendszer mellé, 11-40t Shimano XT sorral. A nem túl sok, mindössze 2500 km-nyi használat az XT sor középső fogaskerekeinek a szabadonfutó "padjainak" felületébe maródását okozta - hiába, a könnyű alumínium-ötvözet tűrése sajnos nem éppen "acélos". Cseréltem aztán X01-es sorra, a hátsó agy szabadonfutóját pedig SRAM XD-kompatibilisre - innentől elfelejthető a bemaródás problémája. Talán a Shimano is átgondolhatná, nem tér-e át erre a megoldásra...

A csere egyébként szerszám nélkül elvégezhető: akár sorral együtt egy közepesen erős húzással lejön a szabadonfutó és már tehető is fel a másik. Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a DT agyak szerelhetőségéről: egy-egy mozdulattal alakítható át al első agy is QR15-ről gyorszárasra vagy éppen vissza. Meg kell jegyeznem: a végkúpok első lehúzása mindig nehézkesebb, de utána már akár szerszám nélkül is könnyen elvégezhető, csak ne felejtsünk el egy leheletvékony zsírréteget kenni a kúpok belső felére, ahol egy gumigyűrű is található és nem lesz gond!

 

Nagyon jó kerékszett, bátran ajánlom és főleg versenycélú felhasználásra csekély tömege és tubeless-kompatibilitása miatt. Egyedül a tubeless install nehézségei zavaróak - aki gyakran cserélgeti a külsőket a szettjein, mint én, ez bizony bosszúságot okozhat. Ezzel együtt egy jó erős négyest érdemel nálam a szett, de emellett is bátran sorolom az "Ajánlott" kategóriába!

Erre ajánlom

Cross-Country/Maraton, esetleg könnyű kerékpárosok számára Trail felhasználásra.

Ennyiért vettem
160000
Mért tömeg
1511 g
Csatolt képek
DT Swiss XR 1501  2016 komplett kerék
XR1501 vs. XR331 fűzetett :-)
27 olvasó 96%-a szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

1-1 (1 vélemény)
Rendezés
DT Swiss logó

DT Swiss márka bemutatás

„Made in Switzerland.”

A DT Swiss AG története 1994-re nyúlik vissza, amikor a három alapító tag Marco Zingg, Maurizio D’Alberto és Frank Böckmann megvásárolja a Vereinigte Drahtwerke AG vállalatot, amely ekkor 28 fős létszámmal küllőket gyárt.

1995-ben megvásárolja és DT név alatt bevezeti a Hügi agyakat. Az agy eladás a cég forgalmának 40%-át teszi ki manapság. 1996-tól az amerikai piacon is jelen van a cég, mely 2003-ban felnikkel egészíti ki a kínálatát. Ekkoriban a DT az egyetlen vállalat, amely a kerék-alkatrészek teljes palettáját kínálja az agyaktól a küllőkön át a felnikig.

2001-ben piacra kerülnek az első, akkor még rugós rendszerű hátsó tagok, amelyek rövid idő alatt nagy sikereket érnek el a bringások körében. 2005-ben megjelennek az első levegős, teljesen újszerű csillapítási rendszerre épülő DT hátsó tagok.

2006-ban DT Swiss megvásárolja a Pace Cycles Ltd villagyártási szabadalmait, 2007-ben pedig beindul a karbon alkatrészek gyártása.

2010-ben a cég saját fejlesztésű teleszkóp-csillapítási rendszert dolgoz ki, és megkezdődik a Tricon kerekek gyártása. Ez évben egy új, 12 000 négyzetméteres gyártó- és raktárbázis kezdi meg működését Bielben.

Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű DT Swiss XR 1501 termékkel kapcsolatban: