- A nevében jelzett feladatra, azaz városi használatra tökéletesen megfelel. (Az Altrix City név első tagja, ha jól értelmezem, „magasra törő” jelentéssel bír.)
- Nem különösebben mutatós, de azért rendesen kivitelezett, erős szerkezetről van szó.
- Anyaga megfelelő, megmunkálása, festése kifogástalan.
- A menetek, a rögzítőcsavarok jól vannak méretezve.
- A villanyakhoz és a kormányrúdhoz is szilárdan rögzíthető.
- Rendszeres ellenőrzés mellett biztonsággal használható.
- A csuklós szerkezet nagy terhelésnél gyanúsan nyekereg, mocorog. (Ez a gyengeség viszonylag könnyen orvosolható. Lásd a szerkesztést.)
- A kormányszár jelentéktelen mértékben, de észrevehetően hajlik és csavarodik, sőt magasra állítva valamelyest a villanyakat is munkába fogja. Ez részben a dolgok természetéből következik: nem lehet az alkatrészeket tetszőlegesen erősre, merevre készíteni. E szabály alól sajnos az Altrix City sem kivétel.
Hegymászáshoz igazított irányítással (viszonylag rövid villanyak, illetve hosszú, 10 fokos dőlésszögű kormányszár) meglehetősen kényelmetlen hosszabb túrát lebonyolítani; túlzottan előre döntött testtartással, megterhelt csuklókkal tekerni órákon át. Nos, ezt a bajt – ismert nevén alacsony állású kormányrúd – többféleképpen is lehet orvosolni, legegyszerűbb talán egy nagyobb dőlésszögű kormányszárral. Mivel nem tudtam meghatározni, milyen szög megfelelő nekem, ezért az állítható változat mellett döntöttem. Egy ilyennel, úgy gondoltam, kedvemre kísérletezhetek, és ha már megtaláltam a megfelelő beállítást, a szükséges mértékben megemelem, és a nyereghez valamivel közelebb húzom a kormányrudat.
Elvben többféle típus közül lehetett volna választani, az üzletek polcain azonban csak a legolcsóbbakat és a legdrágábbakat találtam. Végül ez az olcsóbb, de jobbnak látszó, Altrix City névre keresztelt kormányszár nyerte meg a tetszésemet, és nem utolsósorban kímélte jobban a pénztárcámat. Fejének dőlésszöge elvben −10 és 50 (a gyakorlatban −20 és 60) fok között változtatható, mégpedig 10 fokos lépésekben. Ennél többre, illetve finomabb igazításra, mint kiderült, nincsen szükség, sőt bizonyos szempontból még ez is sok a jóból.
Szerelése nem volt nagy ügy, beállítása sem bonyolultabb. Oldalán fokbeosztás mutatja a megfelelő szögeket. A régi kormányszár villanyakat befogó része magasabb volt, ezért az új szárhoz kellett egy vékony hézagológyűrű. Az állítható szerkezet jól szuperál, mindazonáltal, ha nagy erővel kapaszkodok a kormányrúdba csekély mértékben elmozdul fel és le, illetve hajlamos nemtetszésének hangot adni. Nyekereg, mocorog, mégpedig leginkább akkor, ha egyenetlenül oszlik meg a terhelés a kormányrúd két szára között. Magasra állítva képes a villanyakat is némileg kitéríteni az egyenesből. Az álmoskönyv szerint ezek a jelenségek nem sok jót ígérnek. Az irányításban részt vevő alkatrészek egyike sem teljesen merev, a csukló meg különösen nagy erőknek van kitéve, ezért panaszkodik komolyabb terhelés alatt. A csukló rögzítőcsavarját, biztos ami biztos, gyakorta ellenőrzöm. Attól nemigen tartok, hogy az anyag megreped vagy eltörik, arra azonban számítok, hogy a csukló rögzítő szerkezete nem lesz örök életű. Ha egyszer eljön a búcsú pillanata, beszerzek egy merev, 30–40 fokos dőlésszögű kormányszárat.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-08-09, 23:15)
Jó két éve használom ezt az alkatrészt. Panaszom nincsen rá: állja a sarat. Időközben a nyekergés és mocorgás okát is megleltem. A titok nyitja: meg kell zsírozni a meneteket, különben nem lehet kellő erővel meghúzni a csukló rögzítőcsavarját. A gyári kence (menetrögzítő ragacs?) akadályozza a csavar be- és kihajtását. Miután jól meghúztam a csavart (azért nem egy medve erejével), megszűnt minden rendellenesség. A villanyak és a kormányrúd természetesen továbbra is „dolgozik”, de csak olyan mértékben, ahogyan az anyag rugalmassága engedi. Végül is nem öntöttvasból készült alkatrészekről van szó. A csavar végét némi ragaccsal biztosítottam a kirázódás ellen, habár erre meggyőződésem szerint nem lett volna feltétlenül szükség. Időnként ellenőrzöm a rögzítést: állapotában változás eddig nem történt.
Ez idáig mindössze egyetlen alkalommal módosítottam a kormányszár beállításán: felemeltem 40 fokos állásba, mivel a nyerget is feljebb húztam valamelyest.
Szerkesztés vége
Aki mindenképpen ilyet szeretne, csak túrázáshoz és városi közlekedéshez használja, és erre a célra is csak rendszeres ellenőrzés mellett. Keményebb munkára ez a szerkezet nem fogható!
Nem tudom, létezik-e állítható kormányszár tökéletesen megbízható, szilárdan rögzíthető csuklóval. Talán a felső tízezer között, ugyanilyen nagyságrendű áron. A most szerzett tapasztalatok birtokában azt mondhatom, jobban megéri egy megfelelő szögben emelkedő merev szerkezet. Annál is megvan ugyan a repedés vagy a törés veszélye, a hibák lehetősége azonban lényegesen kisebb, mert nincs csukló. Egy másik lényeges szempont: ha jól beállítottuk, többé nemigen kell a kormányszár dőlésszögét változtatni, és a finomabb, mondjuk 10 fokonként történő szabályozásnak sincsen különösebb jelentősége. A 10, illetve a 30 fok körüli szög az átlagos kerékpáros igényeinek tökéletesen megfelelő: előbbi hegymászáshoz, utóbbi túrához és városi utakra. Ezen kívül el lehet még játszani a kormányszár hosszával: minél jobban kinyúlik, annál inkább előre kell dőlni tekerés közben, és fordítva.
Túrán vagy városi utakon kényelmes lehet magas állású kormánnyal kerekezni, egy bizonyos határig, azon túl azonban már fárasztó, mert ilyenkor a súly nagyobb része a feneket nyomja, a gerincet terheli, és persze a felegyenesedett helyzet miatt nagyobb a légellenállás is. Még egy dolog szól a túlságosan megemelt kormányszár ellen: meghosszabbodik az erőkar, és így magát a szerkezetet, illetve a villanyakat hajlító, csavaró erők is nagyobbak.