A megbízhatóságáról, elpusztíthatatlanságáról legendásan híres Syntace a Force szériával öregbítette jó hírnevét. A 149-es kódszámú stucni bármely kerékpár biztos, fix darabja lehet. Tetszik benne, hogy
- kifogástalanul megmunkált
- könnyen szerelhető
- mind az acél, mind pedig a titánium-ötvözet gyári csavarok gyönyörűen megmunkáltak és tartósak, a szerelés nem hagy rajtuk nyomot
- sok más gyártóval ellentétben mind a 6 darab csavar teljesen azonos méretű
- a legendásan kemény VR-3 tesztgép nyúzópróbáit is kibírja
- "DH 2002.4 approved"
- példa nélküli, 10 év garanciával adják
- a minőségnek ára van: drága
2011 tavaszán vásároltam, eredetileg fekete színű acél csavarokkal adták és egy Trail kerékpárra szerelve használtam. Aztán jött 1 év, amikor alig-alig volt kerékpárra szerelve, mert úgy éreztem, a 90mm-es hossza túl hosszú nekem a 120-140mm-es rugóutak mellé. Aztán 26-os kerékméretű, merevfarú XC kerékpáron róttam vele néhány ezer km-t, míg 2013-ban át nem nyergeltem a 29er gépekre, ahol egy FSA OS-150, majd egy Thomson Elite X4 váltotta fel. Sokáig hirdettem eladásra, de nagy szerencsémre nem vásárolta meg senki - drágállották érte a német webshopos ár felét. Mikor idén februárban új kerékpárt vásároltam, eszembe jutott a szekrényben kallódó Syntace stucni és a gyárilag kerékpárhoz kapott, egyékbént 164 grammos, 90mm-es stucnit lecseréltem erre a darabra. Sőt, gondoltam egy nagyot és a gyári Syntace acél csavarok helyett rendeltem 6 db a stucnihoz passzoló Syntace titánium-ötvözet csavart. Ezzel a korábbi, viszonylag könnyűnek számító 135 grammos tömegét 120 grammra csökkentettem. (Megjegyzem ne, ne itt könnyítsetek először, ha grammozásról van szó - a kormányszár-tuningolást alapvetően felesleges pénzkidobásnak tartom. Akkor lépd meg, ha már minden más alkatrészt "grammozósra" cseréltél!...;-))
90mm-es hossza, +/- 6 fokos dőlése kitűnő választás a mai kor 29er XC kerékpárjaihoz. Jómagam lefelé fordítva használom és alatta minimális hézagolással, mely segít nem csak a meredek mászások sikeres abszolválásában, de még a komoly, már-már DH-s lejtőzéseknél is a súlypont alacsonyabban tartásában.
A csavarok kitűnő minőségűek. Szerelésnél érdemes ügyelni arra, hogy a titánium-ötvözet csavarokhoz a Syntace saját titánium pasztájából kenjünk a menetre, így sem az esetleges korrózióval, sem a csavarok kilazulásával nem kell számolnunk. 5-ös imbusszal szerelhető, mind a 6 darab csavar azonos méretű - ellentétben más gyártók termékeivel. Példának okáért az országúti kerékpáromon lévő Ritchey stucni csavarjainál egyenesen fényévekkel jobb: a Ritchey esetén már a második szerelés után deformálódott az imbusz helye a Ritchey (sajnos) elég silány minőségű csavarjaiban, hiába használtam nyomatékkulcsot és tartottam a maximális 5 Nm meghúzási nyomatékot. A Syntace csavaroknál nem kell ilyesmitől tartani.
A gyártó gondosan ügyelt a részletekre: nem csak alumínium, hanem karbon kormányokhoz is kitűnő, a kormánybefogó részénél mind a két, külön-külön levehető előlapi rész, mind pedig a stucni felőli rész szélei szépen eldolgozottak, enyhén lekerekítettek, így nem mar bele a karbon kormányok lakkozásába.
Sprintelós edzéseknél éreztem, talán a Ti-csavarok picit rontottak a merevségén, de nem számottevően. Az F149-es széria nem a piac legmerevebb kormányszárainak egyike egyébként sem, inkább átlagosnak mondanám. Cserébe nagyon tartós, a 10 év gyári garancia pedig nem véletlen, tudtommal a Syntace-en kívül egy gyártó sem ad ennyire hosszú garanciát kormányszárra.
Nálam az erősen ajánlott kategória, ami megéri a magas árát. A Syntace termékei a piac egyik legjobb és legmegbízhatóbb termékei, mely alól a Force 149-es stucni sem kivétel. 5/5, bátran ajánlom!
Hosszabb verzióban országúti kerékpárokhoz, rövidebb kiviteleit pedig bármely XC/Maraton vagy Trail kerékpárra, felhasználási terület legyen akár túrázás, vagy akár verseny, bárhová kitűnő választás. Megéri az árát!