Megfelelően erős, biztonságos, és az ára sem rossz.
A zárszerkezet gyakorta rakoncátlankodik. A kulcsok anyaga a célnak nem megfelelő. A tartó szemmel láthatóan gyenge, megbízhatatlan.
Mielőtt megvásároltam ezt a lakatot, természetesen próbáltam róla értesüléseket szerezni. A gyártónál, és persze a kereskedőknél is szétnéztem. Mondanom sem kell, mindenütt ugyanazt hallottam, olvastam: ha olcsót és jót akarok, ez a fajta kell nekem. Nos, nem érzem becsapva magam, de jobb vásárt is csinálhattam volna.
Talán sehol sem találkoztam annyi hasznavehetetlen adattal, mint éppen a lakatokról szóló tájékoztatókban és hirdetésekben. Íme, mi mindent hordanak össze a kereskedők (a gyártó kiadványaira támaszkodva) erről a szerkezetről is. Okuljon mindenki, anélkül hogy kockáztatna.
Edzett, négyszögletű U-lakat. C-S3 (Shackle Technology): Négyszögletű forma az U-lakatok és láncok esetében, hogy a lakat jobban ellenálljon a fűrészelésnek. Optimális védelem az erővágókkal szemben. Speciálisan edzett acél.
Már a shackle technology olvastán gyanakodni kezdek. Bilincsről, béklyóról van szó; a magyar értelemszerűen U lakatot mondana. A négyszögletes forma és a fűrészelés kapcsolatát félig-meddig értem, a szöveg többi része azonban nekem üres fecsegésnek tűnik. Mert miben is áll a legjobb védelem, milyen különleges eljárással edzették az acélt, és az miért jó? Nos, éppen ezt nem kötik az orromra. Az idegen szavak mindenesetre alkalmasak a komolyság látszatát kelteni.
Remek minőségű lemezzár. CDC-Power (C-Disk-Cylinder): Lemezzár rendkívüli védelemmel a felfúrások ellen. Felfúrásvédett High-Tech zárszerkezet.
Erről először az jut eszembe, biztosan gyenge a zár, ha ennyire dicsérni kell. Rögtön utána pedig az, hogy ez megint csak porhintés, üres szócséplés! A szöveg hemzseg a rövidítésektől, idegen kifejezésektől, szertelen jelzőktől. Elég lett volna annyit mondani, hogy tettek egyet s mást a védelem érdekében, és a termék e tekintetben megfelelő. A lemezzár vélhetően nem könnyű dió, ami pedig a rendkívüli védelmet illeti, a gyártó azt mond, amit akar.
Komfortos tartó 28-33 mm átmérőjű kerek vázcsőhöz való felerősítéshez. CLC (Universal): Univerzálisan felhasználható, könnyen felszerelhető Citadel-tartóval. Jól illeszkedik a 22–33 mm átmérőjű kerek vázcsövekhez. Click rendszerrel ellátott tartó.
A tartó annyit ér, hogy stílusos legyek, mint szőrtarisznyán a lakat! A gyakorlott szem rögtön látja, gyenge egy ilyen súlyú vasdarabhoz. Ráadásul nem is jobbfajta műanyagból készítették. Komfortos: egyebekben azonban nem jeleskedik! Univerzálisan felhasználható: ugyan mire használhatnám fel egyetemlegesen? Nemigen jó másra, mint a lakat felfogatására, és még csak tetszőleges helyre sem csavarozhatom, mert nem fér akárhová, és bizonyos helyekre nem is tanácsos felerősíteni. A jól illeszkedik pedig egyszerűen csak a felszerelhető szinonimája. No és a click rendszer? Bizonyára zavarba ejtően világos, érthető lett volna a kattintós, pattintós rögzítés kifejezés.
Belső mérete: 230x112 mm.
No, ebbe legalább nem tudok belekötni.
Falvastagság: 13 mm.
Ebbe viszont igen: minek a fala 13 mm vastag? A kengyel, könyörgöm, tömör acélból készült!
Ezek után azt hiheti mindenki, hogy nem éppen hízelgő a véleményem erről a lakatról. Pedig nem egészen így van! Ez egy erős, kellően biztonságos szerkezet. Egy szavam se lenne rá, ha a kulcsok miatt nem lennék állandó frászban, és a zárszerkezet sem rakoncátlankodna!
A kengyel jó minőségű edzett acélból készült. Erről annak rendje és módja szerint meg is győződtem: felülete az igen kemény volfrám-karbiddal éppen csak megkarcolható. Hogy a négyszögletű forma valamelyest megnehezítheti a fűrészelők dolgát, elhiszem látatlanban. Idáig már nem akartam elmenni a próbákkal. A gyártó gondoskodott a bringa védelméről: puha műanyaggal borította a kengyelt, keményebbel a zártestet. Ez utóbbi borítása eléggé merev, sérülékeny, könnyen törik, különösen hideg időben. Olcsó megoldás, sajnos. Tekintélyes tömege miatt a lakattal vigyázni kell. Ejtettem már a lábamra (nyitás közben szétcsúszott), és mondhatom, igen fájdalmas tapasztalatokat szereztem. Védőborítás ide vagy oda, kárt okozhatunk vele a bringában is.
Ami a tartót illeti, ki sem próbáltam, mert a sok szerelvény miatt ezt már nem tudtam volna biztonságos helyre felerősíteni. Lehet, hogy jól jártam így, mert mások panaszkodtak, hogy nem megbízható: rossz úton elrázódik, hidegben (vagy amikor neki tetszik) törik, egyébként pedig idegesítően mocorog, zörög benne a lakat.
A zárszerkezet már az első alkalommal bizonyságát adta, hogy ez a rendszer Achilles-sarka. A kulisszák (a kulcshoz igazodó kis lemezkék) szabadon forognak ide-oda: ha egyik-másik nem a megfelelő helyzetbe kerül, a kulcsot nem tudjuk ütközésig betolni, s persze így a zár sem működik, hiába forgatjuk a kulcsot. Mióta megvan a lakat, ez időről időre előadódik, és ilyenkor minden esetben rettegés lesz úrrá rajtam, hogy esetleg éppen most hagy cserben. A zárszerkezet porra és homokra is igen érzékeny, már csekély mennyiség is képes galibát okozni. A vízzel nem volt ilyen bajom, bár gyanítom, nem tesz jót a vasaknak. A védőlemezt mindig húzzuk rá a kulcslyukra!
A kulcs meglehetősen puha fémből, sárgarézből készült. A rendeltetésszerű használat során is valamelyest hajlik, csavarodik, és szemmel láthatóan kopik. Ez szerintem súlyos hiba. Tekintetbe véve a lakat rendeltetését és értékét, filléres megoldásoknak itt nem lenne helye!
Ami a használatát illeti, természetesen korlátoz a mérete. Nem lehet akármihez hozzáfogatni a bringát. A méretek növelése nem segítene, mert akkor a súly lenne elviselhetetlen. Többnyire a csomagtartón szállítom, illetve túrán az oldaltáskában. Ha nálam van, biztos lehetek benne, hogy a szél nem kap fel járgányostul…
Szolgálni és védeni! Leginkább erős idegzetűeknek ajánlom, akik nem hajlamosak nyugtalankodni a gyenge anyagból készült kulcsok miatt, és nem zavarja őket a makacskodó zárszerkezet sem.