A lámpát (Police 30W Zoom) egyik barátom vette, de a bicaján kipróbálni nem tudta, mert a rögzítő szerkezet eltörött. Együttes erővel próbáltuk helyrehozni a gyártó baklövését, így kerültem én is a dolgok sűrűjébe. Hogy a kár ne legyen haszon nélkül, okuljon más is az alábbiakon.
Zseblámpa és egyúttal kerékpárlámpa. Ebben a csoportban, ami a megvalósítást illeti, lehetnek kisebb-nagyobb különbségek, teljesítményben azonban kiegyenlített a mezőny. Jellemző a több részből összecsavarozható alumínium test, a nyomógombbal szerelt elemtartó fedél, a 3 db AAA méretű elemet vagy akkumulátort befogadni képes műanyag elemtartó, a hűtőtönkre épített elektronika és világító dióda. A lámpafej lehet rögzített vagy állítható, ezzel összefüggésben a dióda és a tárgylencse távolsága állandó vagy változtatható. A lencse rendesen átlátszó műanyagból készül, és mint ilyen, érzékeny a szerves oldószerekre, illetve a karcolódásra. Az elektronika általában több üzemmód kapcsolására képes. Ami a teljesítményt és az üzemidőt illeti, minden lámpa nagyjából ugyanazt tudja: a dióda 3,4‒3,9 V feszültség és 300‒350 mA áramfelvétel mellett 1 W körüli elektromos, illetve 60–80 lumen fényáramnak megfelelő sugárzási teljesítményre képes. A csúcsteljesítményt a gyakorlatban, véges teljesítőképességű áramforrásokkal, nemigen lehet elérni. (A lámpára vésett nagy érték, pl. 30 W, csalafintaság: arra utal, hogy a dióda elvben ekkora teljesítményű izzólámpát képes helyettesíteni.) A rögzítés tekintetében nagyobb a változatosság, mind a kivitelt, mind a minőséget illetően. A tartószerkezetek a vízszintes állításra többnyire kínálnak valamilyen megoldást; a függőleges állítás minden esetben a kormányrúdon történő elfordítással történik. A magasabb árú lámpák tartószerkezete általában jobb anyagokból készül és megbízhatóbb. (A Richuang P35 típusú lámpáról írott véleményem részletekbe menő alapossággal foglalkozik a témával. Aki átrágja magát a kásahegyen, minden lényegeset megtudhat a hasonló szerkezetekről.)
A Police 30W Zoom lámpa szintén azt kínálja, amit a hasonló, kettős célú fényforrások, kivéve a megbízható rögzítést. A zseblámpa majdnem hibátlan: tetszetős, kézre álló szerkezet; színe fekete; felületének jó részét recésre mintázták. A lámpatest hosszúsága 112‒120 mm; az elemtartó fedél és a ház átmérője 29 mm, a lámpafejé 34 mm. Tömege 120 g, elemekkel felszerelve 200 g körüli. Kisebb ütésnek, rázkódásnak, esőnek ellenáll.
Négy, gombnyomással kapcsolható üzemmódja van: nem világít, csökkentett fényerővel folyamatosan világít, nagy fényerővel folyamatosan világít, nagy fényerővel szaporán villog. Nagy fényerejű folyamatos üzemmódban átlagosan 3‒5 óra körüli üzemidőre számíthatunk, csökkentett módban ennek durván kétszeresére. A villogó módra vonatkozó gyári adat 15‒20 óra. Az elemek állapotától, minőségétől, a hőmérséklettől stb. függően az eredmény lehet jobb vagy rosszabb.
A fény összenyalábolását a fényképezőgépekéhez hasonló menetes toldattal és aszferikus lencsével oldották meg. A toldatot ütközésig kicsavarva, tíz méterre levő világos falon a dióda képét látni: kb. 1 × 1 m méretű nagyon fényes négyzetet, amelyet kb. 2 m átmérőjű fényes, kör alakú udvar vesz körül. Ezen kívül a szélek felé még egy szélesebb sötét és egy keskenyebb világos gyűrű is megfigyelhető. A toldatot visszafelé tekerve az említett gyűrűk elenyésznek, a négyzet elhalványodik, udvara pedig egyre inkább kiterjed. Alaphelyzetben (a toldatot ütközésig visszatekerve) a fényudvar nagyjából 10 méter átmérőjű, és meglehetősen halovány. A toldat oldalára fúrt tucatnyi kerek lyukacska szerepére nem tudtam rájönni. Ezek is kibocsátanak némi fényt, de ennek látszólag semmi haszna.
A lámpának néhány gyenge pontja is van. Az elemtartó fedélen kialakított fülecskén rajta maradt a fúrási sorja, ami rögtön el is vágta a mellékelt csuklópánt zsinórját. Ez vélhetően nem minden példány esetében van így. A toldat valamelyest lötyög, és hozzá még ütközésig erősen becsavarva megzavarhatja az elektronika működését: a lámpa átkapcsol, többnyire villogó üzemmódba. Ez viszont alighanem típushiba. Ezek a bajok szerencsére könnyen orvosolhatók, nem úgy, mint a kormányrúdra rögzíthető tartószerkezet betegsége. Ez utóbbi a vizsgáztatott példány esetében használhatatlannak bizonyult. A bilincs a felszerelést még bírta, a megszorítást azonban már nem. Ez vélhetően jellemző hiba, nem csak a szóban forgó példány fogyatékossága. A tartószerkezet különben nem volna rossz, van rajta vízszintes állítási lehetőség is, az anyaga viszont a célnak nem megfelelő.
A tartószerkezetet végül is összetákoltuk, hogy a lámpát kipróbálhassuk. Fényét (megfelelően beállítva) 15 km/h sebességű haladáshoz eléggé biztonságosnak találtuk. A fénykéve szélességét nincs értelme tág határokon belül változtatni. Ha a csóva túl keskeny, a fény erős, de a megvilágított terület kicsi, ha viszont nagyon széles a kéve, akkor szóródik a fény, gyengül a megvilágítás. Tapasztalatunk szerint a lámpát úgy érdemes beállítani, hogy kb. 10 m távolságban mintegy 2 méter szélességben lehessen látni az utat.
Mivel csak próbáról volt szó, tartósságáról nem tudok nyilatkozni. A mozgó részek, elsősorban a kapcsoló tűnik a leggyengébb láncszemnek. Idő előtt megadhatja magát az elemtartó és az elektronika is, leginkább akkor, ha kifolyik az elemekből az elektrolit.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-09-30, 10:25)
A Police 30W Zoom lámpa hatodik hónapja szolgál barátom kerékpárján. A rögzítést végül külön rendelhető lámpatartóval (ET–ST–9602) oldottuk meg. Ez a tartó sem valami híres, csupán ideiglenes megoldásnak jó. Kezelése nehézkes, várható élettartama rövid, ezzel szemben olcsó, aránylag könnyen pótolható, így jobb híján ez is megteszi.
A lámpa működésével kapcsolatban új dolgot nemigen tudunk mondani. A fény összenyalábolására szolgáló toldat csavargatása kilazíthatja a menetes hűtőtönköt, és az elektromos érintkezés emiatt bizonytalanná válik. Az elektronika ilyenkor kikapcsol vagy átvált másik üzemmódra. A megoldás: egy csepp körömlakk a hűtőtönk és a lámpatest menete közé. (Vigyázzunk, hogy a festékből máshová ne kerüljön!) Az ilyen rögzítés, ha szükséges, később nehézség nélkül kioldható.
Mint korábban megállapítottuk, a lámpa fénye bizonyos sebesség fölött már nem elegendő a biztonságos haladáshoz. Közvilágítás nélküli helyeken, országúton, terepen – csupán ezzel a mécsessel felszerelkezve – nem tanácsos a 15 km/h sebességhatárt lényegesen túllépni. Települések belterületén, jól kivilágított utakon viszont ennél nagyobb sebességgel is biztonságosan lehet közlekedni.
Szerkesztés vége