- A KMC Z72 ár/érték aránya jó, más szóval nagyjából annyit ér, amennyit fizetünk érte.
- Adnak hozzá patentszemet.
- A KMC láncai közül a Z72 az alsó középosztályt képviseli. Aránylag hamar elhasználódik, következésképpen ádáz kerékpáros gyakorta cserélni kénytelen.
A Z72 dobozos csomagolásban érkezik a felhasználóhoz: 116 szemből áll, tömege 315–320 gramm, és mellékelik a hozzá való patentszemet is.
Lapjai acélból készülnek, a görgők ugyancsak, a csapok valószínűleg szerszámacélból. Sajnos a gyártó nem tesz közzé semmilyen adatot az anyagokkal kapcsolatban.
A külső lapok hídja Z alakú. (Miért előnyös e tulajdonság, nem jöttem rá. A gyártó szerint a váltást teszi könnyebbé.) A belső lapokat, ahogy az a többsebességes láncokra jellemző, nem fogja össze görgőgyűrű. A görgők átmérője 7,6–7,7 mm. A jobb illeszkedés és váltásteljesítmény érdekében a belső lapok éleit belül lesarkították. A csapok 7,1 mm szélesek. A csapvégek eldolgozása kicsit egyenetlen, de a kötés minősége megfelelő, és a látvány sem zavaró. A láncot valószínűleg vegyi fürdőben kezelték rozsda ellen, ám a gyártó erről is hallgat. A külső lapok sötét ezüst színűek, a belsők barnák.
A lánc eredeti kenőanyaga nehezebb olaj. Hidegben és melegben egyaránt jó, homok és por ragad rá jócskán. A kenés közepesen tartós, az olaj nagyjából 500 kilométer hajtás után használódott el.
A lánchoz való patentszem megtalálható a dobozban, nem kell külön beszerezni. Ha valakinek nem tetszene az eredeti, alkalmazhatja a Shimano SM–UG51 8s (7,5 mm) és Taya SC–23 (8,0 mm) kapcsát is, bár ezek kevésbé jól illeszkednek a Z72 lánchoz: kissé lötyögősek, különösen az utóbbi.
Gondolná az ember, a csapok kipréselése a gombafejű szegecselés miatt nem könnyű, ez azonban nem így van. A lánc szerelése megfelelő szerszámmal egyáltalán nem nehéz.
A Z72 teherbírása megfelelő, elszakítanom nem sikerült. Ellenben megfelelő kenéssel is kissé zajosan fut, zörgése azonban egyáltalán nem zavaró. Érdekes módon rozsdásodását nem tapasztaltam, pedig esős időben is hajtottam. Hozzá kell tennem, az olaj sohasem fogyott el róla; rendszeresen kezeltem. Mostoha körülmények között, megfelelő karbantartás híján alighanem egykettőre beleharapna a nedvesség.
Körülbelül 2300 kilométer gurulás után a Z72 jócskán megereszkedett. A 0,75% nyúlást mutató mérce tüskéje beesett a csapok közé. Háromezer kilométer táján a lánc nyúlása (helyenként) elérte az egy százalékot.
Váltásteljesítményével nem voltam maradéktalanul elégedett. Prowheel túrahajtóművel és Shimano CS–HG50–I fogaskoszorúval használtam. Bárhogy állítgattam a hátsó váltót, a lánc szívesebben mászott „felfelé”, a nagyobb lánckerekekre, „lefelé” viszont többnyire kicsit vonakodva mozdult. Az arany középutat megtalálni nemigen sikerült.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2015-04-25, 11:40)
A Z72 bizonyos idő után hirtelen nyúlik, írják egyesek. Kíváncsi voltam, csakugyan így van-e. Addig hajtottam – a lánc összesen 5287 kilométert futott –, míg nyúlása mindenütt elérte az egy százalék körüli értéket. Ezenközben semmi szokatlant nem tapasztaltam. Meglehet, a különböző időkben gyártott láncok nem egyformák. Szerencsémre talán kifogtam egy jó sorozatot, s várakozásommal ellentétben nem történt semmi különös. Talán tovább kellett volna nyüstölnöm a vasat, s akkor mégiscsak kiugrik a nyúl a bozótból.
Szerkesztés vége
Hat, hét és nyolcfokozatú rendszerekhez. Megítélésem szerint leginkább túra és városi kerékpárok hajtására alkalmas.