Több mint 1.5 év kemény használat után annyit írhatok, a Ritchey WCS karbon merev villája hozza a gyártótól elvárható magas minőségi szintet. Voltak más MTB merev villáim korábban, 26-os és 29er méretben egyaránt. Bár a Niner és az ENVE villáihoz nem volt még szerencsém, azok specifikációit ismerve és a neten elérhető teszteket olvasva a Ritchey villája azok mellett sem vallana szégyent. Amit előnyként kiemelnék:
- hosszanti irányban nagyon rugalmas
- apró rezgések csillapításában merev villához képest jó
- bírja a keményebb kiképzést, akár a versenycélú felhasználást
- a régi Pro verziókkal ellentétben full-karbon, a villa nyakrésze is
- könnyű: méretre vágott nyakkal és a karbonvillás felhasználásra szánt "dióval" alig 660 gramm (a "diót" adja hozzá a gyártó)
- "rugózós" villákhoz képest fékezéskor elképesztő merevség
- példás fényezés: apró karcok ellen hatékony védelem
- sajnos csak gyorszáras kivitelben létezik
- magas ár
A korábbi Pro verziót alaposan átdolgozta a Ritchey a WCS verzióval. Ezen már nem alumínium, hanem karbon a villanyak rész, az IS-szabványú fékfelfogatást pedig a leginkább elterjedt PostMount váltotta fel. Utóbbi miatt aki 160mm-es tárcsát használ az első kerék fékezésére, elhagyhatja az adapterezést és további értékes grammokat nyerhet ezzel. A teljes villa karbonszövetből készült, egyedül a PostMount fékfelfogatásnál és a kormáyncsapágy alsó gyűrűjének helyénél találunk alumínium betétet - pontosan ott, ahol szükség van erre. Beépítési magassága 470mm, a "rake" 45mm (ez a korábbi, klasszikus 29er villákéval egyező, újak 52mm-esek), papucsok szintén teljesen karbonból készültek. Az enyém tapered nyakú, azaz 1 1/8 - 1 1/2-es méretű, de létezik a villa hagyományos 1 1/8-as villanyakkal is, aminek főleg egy a klasszikus 29-es acélvázra kerékpárt építők örülhetnek.
A villát egy nagyon jó bringás ismerősöm ajánlotta, mikor az On-One 29er karbon merev villámra panaszkodtam, hogy nekem túl merevnek tűnik. Persze az is egy kitűnő villa, alapvetően nagyon jó véleménnyel voltam róla - de a Ritchey WCS pont ott hozta a minőségi ugrást, amit az On-One villából hiányoltam. Előre-hátra biztosítja azt az 1-2 cm (igen!) mozgást, ami ahhoz kell, hogy az út egyenetlenségei ne rázzák szét az ember kezét. Mikor barátoknak prezentáltam az egyszerű kis tesztet ennek bemutatására, picit meglepődött arccal kommentálták a látottakat: első fék behúz, brinha első kerékre állít és a váz felső nyövére enyhén ráterhelek a testsúlyomból valamennyit - jól látszik, mennyi mozgást enged a villa (az On-One betonmerev volt ehhez képest, hosszanti irányban).
Bármennyire ijesztő is lehet elsőre, ennek nyilván célja van: pontosan ez a mozgás ad némi plusz kényelmet a rázós lefeléken és ez segít a csuklókra és egyáltalán, a karokra zúduló nagy mennyiségű behatás csillapításában. A fotókról nem derül ki, de a villa aszimmetrikus: felülről nézve a két láb nem párhuzamos egymással. Ennek a célja a fékezéskor fellépő csavaró erők minél hatékonyabb semlegesítése.
A tisztán látás végett fontos megjegyeznem: senki ne várja, hogy akár csak emlékeztetni fog egy olajos csillapítású villára egy merev villa - ez egy teljesen más világ! Olyan, mint mikor a személyautóból átülsz egy gokartba és hirtelen a legapróbb mozdulatokkal is érzed, ráhatásod van a körülötted folyó dolgokra. Ennek megfelelően, közel sem tolerálja majd a kerékpárod a hibáidat, bizony hamar letérhetsz a tervezett ívről, ha a sebességed és/vagy a technikád nem a terepviszonyoknak megfelelően választottad. Cserébe az a közvetlenség és az érzés, mennyire érzed az utat, amin haladsz, kárpótol mindenért! Jómagam bárki számára csak ajánlani tudom a merev villa hosszabb-rövidebb ideig történő használatát, nagy segítség lehet a bringázási technika csiszolgatásában. Hogy csak egy példát említsek: jómagam a félősebbek közé tartozom, mégis, a merev villa segített, hogy le merjek menni olyan meredek és sziklás DH-pályákon, melyeken korábban nem gondoltam, volna, valaha is lemennék. Csak egy példa ezek körül egyre: https://www.strava.com/activities/403921937/segments/9684293532
Amint a Strava loghoz csatolt fotón is látszik, ez a Ritchey villa volt az akkori kerékpáromban.
Mégis, ami számora a nagy meglepetést hozta, hogy a hazai maratonokra nem feltétlenül szükséges egy rugózós villa, a Top Maratonok például bőven teljesíthetőek merev villával. A 2015-ös szezonban mind a négyen merev villával mentem, természetesen ez azt jelenti, hogy a meglehetősen kövesnek és "defekt-gyűjtősnek" tartott Mátra Maratonon is. A verseny előtt picit tartottam attól, hogy ide talán jobb lett volna egy csillapított villa, de menet közben bármennyire is készültem rá, hogy mikor kezdem szidni magamat a merev villa melletti döntésem miatt, csak nem jött az az inger, ami erre vitt volna.
Néhány apró, szerencsére nem túl bosszantó dolgot tudnék csak megemlíteni a magas ára mellett. Egyik a fékkábel vezetése és rögzítési lehetősége, mely a fék fölött körülbelül 20-25 centiméterre elhelyezett felfogatásra korlátozódik. Ennek következtében a fékkábelt a két villaszár közt lehet csak átvezetni, ahová érdemes egy darab ragasztószalagot tenni a villa ezen részének kidörzsölődésének elkerülése végett.
A másik a gyorszár: manapság már minden villa és kerékszett QR15 szabványú, így a kerekeim gyors cseréje miatt be kellett szereznem egy QR15 --> QR9 átalakító tengelyt, hogy ha kerekeimet cserélem, ne legyen szükség az első kerékagy végkúpjainak cserélgetésére.
Ügyeljünk a kormányszár meghúzási nyomatékára is: a karbon villanyak nem kedveli a túlhúzott csavarokat!
Összességében minden részletében meggyőzött ez a villa, kitűnő választás volt. Nem csak a téli időszakban vált be, mikor az ember nem szívesen amortizálja le a rugózós villáját egy egy saras, hóleves tekerésen, hanem az év minden szakában. Teljesítménye csillagos ötös!
XC/Maraton felhasználásra, technikai edzésekre, lejtőzési technika csiszolására, a kerékpár könnyítésére és nem utolsó sorban a felsőtest alapos átmozgatására. :)