Ritchey WCS Carbon Mountain merev villa

1 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[5]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4]
  • Modellév:
    2017
    (frissítve: 2016.12.)
  • Listaár: 159.490 Ft

1-1 (1 vélemény)
Rendezés

zscs avatar
67 vélemény
évi több mint 8000 km-t teker
[ az olvasók 100%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2015, több mint 1 évig, több mint 8000 km-en keresztül, sima XC-sként használtam
Előny

Több mint 1.5 év kemény használat után annyit írhatok, a Ritchey WCS karbon merev villája hozza a gyártótól elvárható magas minőségi szintet. Voltak más MTB merev villáim korábban, 26-os és 29er méretben egyaránt. Bár a Niner és az ENVE villáihoz nem volt még szerencsém, azok specifikációit ismerve és a neten elérhető teszteket olvasva a Ritchey villája azok mellett sem vallana szégyent. Amit előnyként kiemelnék:

  • hosszanti irányban nagyon rugalmas
  • apró rezgések csillapításában merev villához képest jó
  • bírja a keményebb kiképzést, akár a versenycélú felhasználást
  • a régi Pro verziókkal ellentétben full-karbon, a villa nyakrésze is
  • könnyű: méretre vágott nyakkal és a karbonvillás felhasználásra szánt "dióval" alig 660 gramm (a "diót" adja hozzá a gyártó)
  • "rugózós" villákhoz képest fékezéskor elképesztő merevség
  • példás fényezés: apró karcok ellen hatékony védelem
Hátrány
  • sajnos csak gyorszáras kivitelben létezik
  • magas ár
Tapasztalat

A korábbi Pro verziót alaposan átdolgozta a Ritchey a WCS verzióval. Ezen már nem alumínium, hanem karbon a villanyak rész, az IS-szabványú fékfelfogatást pedig a leginkább elterjedt PostMount váltotta fel. Utóbbi miatt aki 160mm-es tárcsát használ az első kerék fékezésére, elhagyhatja az adapterezést és további értékes grammokat nyerhet ezzel. A teljes villa karbonszövetből készült, egyedül a PostMount fékfelfogatásnál és a kormáyncsapágy alsó gyűrűjének helyénél találunk alumínium betétet - pontosan ott, ahol szükség van erre. Beépítési magassága 470mm, a "rake" 45mm (ez a korábbi, klasszikus 29er villákéval egyező, újak 52mm-esek), papucsok szintén teljesen karbonból készültek. Az enyém tapered nyakú, azaz 1 1/8 - 1 1/2-es méretű, de létezik a villa hagyományos 1 1/8-as villanyakkal is, aminek főleg egy a klasszikus 29-es acélvázra kerékpárt építők örülhetnek.

 

A villát egy nagyon jó bringás ismerősöm ajánlotta, mikor az On-One 29er karbon merev villámra panaszkodtam, hogy nekem túl merevnek tűnik. Persze az is egy kitűnő villa, alapvetően nagyon jó véleménnyel voltam róla - de a Ritchey WCS pont ott hozta a minőségi ugrást, amit az On-One villából hiányoltam. Előre-hátra biztosítja azt az 1-2 cm (igen!) mozgást, ami ahhoz kell, hogy az út egyenetlenségei ne rázzák szét az ember kezét. Mikor barátoknak prezentáltam az egyszerű kis tesztet ennek bemutatására, picit meglepődött arccal kommentálták a látottakat: első fék behúz, brinha első kerékre állít és a váz felső nyövére enyhén ráterhelek a testsúlyomból valamennyit - jól látszik, mennyi mozgást enged a villa (az On-One betonmerev volt ehhez képest, hosszanti irányban).

Bármennyire ijesztő is lehet elsőre, ennek nyilván célja van: pontosan ez a mozgás ad némi plusz kényelmet a rázós lefeléken és ez segít a csuklókra és egyáltalán, a karokra zúduló nagy mennyiségű behatás csillapításában. A fotókról nem derül ki, de a villa aszimmetrikus: felülről nézve a két láb nem párhuzamos egymással. Ennek a célja a fékezéskor fellépő csavaró erők minél hatékonyabb semlegesítése.

 

A tisztán látás végett fontos megjegyeznem: senki ne várja, hogy akár csak emlékeztetni fog egy olajos csillapítású villára egy merev villa - ez egy teljesen más világ! Olyan, mint mikor a személyautóból átülsz egy gokartba és hirtelen a legapróbb mozdulatokkal is érzed, ráhatásod van a körülötted folyó dolgokra. Ennek megfelelően, közel sem tolerálja majd a kerékpárod a hibáidat, bizony hamar letérhetsz a tervezett ívről, ha a sebességed és/vagy a technikád nem a terepviszonyoknak megfelelően választottad. Cserébe az a közvetlenség és az érzés, mennyire érzed az utat, amin haladsz, kárpótol mindenért! Jómagam bárki számára csak ajánlani tudom a merev villa hosszabb-rövidebb ideig történő használatát, nagy segítség lehet a bringázási technika csiszolgatásában. Hogy csak egy példát említsek: jómagam a félősebbek közé tartozom, mégis, a merev villa segített, hogy le merjek menni olyan meredek és sziklás DH-pályákon, melyeken korábban nem gondoltam, volna, valaha is lemennék. Csak egy példa ezek körül egyre: https://www.strava.com/activities/403921937/segments/9684293532

Amint a Strava loghoz csatolt fotón is látszik, ez a Ritchey villa volt az akkori kerékpáromban.

 

Mégis, ami számora a nagy meglepetést hozta, hogy a hazai maratonokra nem feltétlenül szükséges egy rugózós villa, a Top Maratonok például bőven teljesíthetőek merev villával. A 2015-ös szezonban mind a négyen merev villával mentem, természetesen ez azt jelenti, hogy a meglehetősen kövesnek és "defekt-gyűjtősnek" tartott Mátra Maratonon is. A verseny előtt picit tartottam attól, hogy ide talán jobb lett volna egy csillapított villa, de menet közben bármennyire is készültem rá, hogy mikor kezdem szidni magamat a merev villa melletti döntésem miatt, csak nem jött az az inger, ami erre vitt volna.

 

Néhány apró, szerencsére nem túl bosszantó dolgot tudnék csak megemlíteni a magas ára mellett. Egyik a fékkábel vezetése és rögzítési lehetősége, mely a fék fölött körülbelül 20-25 centiméterre elhelyezett felfogatásra korlátozódik. Ennek következtében a fékkábelt a két villaszár közt lehet csak átvezetni, ahová érdemes egy darab ragasztószalagot tenni a villa ezen részének kidörzsölődésének elkerülése végett.

A másik a gyorszár: manapság már minden villa és kerékszett QR15 szabványú, így a kerekeim gyors cseréje miatt be kellett szereznem egy QR15 --> QR9 átalakító tengelyt, hogy ha kerekeimet cserélem, ne legyen szükség az első kerékagy végkúpjainak cserélgetésére.

Ügyeljünk a kormányszár meghúzási nyomatékára is: a karbon villanyak nem kedveli a túlhúzott csavarokat!

 

Összességében minden részletében meggyőzött ez a villa, kitűnő választás volt. Nem csak a téli időszakban vált be, mikor az ember nem szívesen amortizálja le a rugózós villáját egy egy saras, hóleves tekerésen, hanem az év minden szakában. Teljesítménye csillagos ötös!

Erre ajánlom

XC/Maraton felhasználásra, technikai edzésekre, lejtőzési technika csiszolására, a kerékpár könnyítésére és nem utolsó sorban a felsőtest alapos átmozgatására. :)

Ennyiért vettem
110000
Mért tömeg
674 g
Csatolt képek
Ritchey WCS Carbon Mountain  2015 merev villa
Ritchey WCS 29 carbon, 674 g
Ritchey WCS Carbon Mountain  2015 merev villa
Mátra Maraton 2015, versenyen
19 olvasó szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

1-1 (1 vélemény)
Rendezés
 
anyag:

karbon


 
villanyak anyaga:

karbon


tömeg:

456


 
színválaszték:

fekete


 
tengelyméret (mm):

10


 
v-fék konzol:

nincs


 
U-fék konzol:

nincs


 
tárcsafékkonzol:

van (IS)


 
beépítési magasság (mm):

409


Ritchey logó

Ritchey márka bemutatás

A Ritchey Design története 1974-ig nyúlik vissza. Ekkor alapította a legendás Tom Ritchey, a hegyikerékpározás egyik atyja, akit 1988-ban beiktattak a Mountain Bike Hall Of Fame-be.

Az elsők közt kezdett a hegyikerékpározással foglalkozni, és rengeteg lehetőséget látott a használt alkatrészek tökéletesítésében. Célja nem egy nagy üzleti tervben gyökerezett- ekkor sok mtb alkatrész még nem is létezett, és a meglévőek is komoly fejlesztéseket igényeltek, így lehetőséget látott a könnyebb, erősebb, jobb összetevők gyártásában.

Tom Ritchey egykoron országos szinten versenyzett. Fiatalkorában már úgy építette kerékpárjait, hogy minél könnyebbek legyenek, de teljesítményükből ne veszítsenek. Vázakat is épített, de később főleg az alkatrészek felé fordította figyelmét. Mai is főleg az alkatrészek gyártásában van jelen a Ritchey Design. Többek közt kormányrendszereket, nyergeket, gumikat, karbon kerekeket és villákat gyárt, valamint Break Away néven bőrönd méretűre szerelhető, de teljes funkciójú országúti és cross vázakat.

A cég országúti és mtb kerékpárokra is kínál alkatrészeket. 2003-ban megvásárolta a kanadai központú Syncros-t, és a márka révén az all mountain, freeride és downhill cuccok piacára is betört.

Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Ritchey WCS Carbon Mountain termékkel kapcsolatban: