A zsíros, olajos szennyeződéseket hatékonyan eltávolítja. Kis sűrűsége miatt behatoló képessége nagyon jó. A vizet kiszorítja, némi védelmet nyújt a korrózió ellen, és valamelyest csökkenti a súrlódást is. Gyakorlatilag vízmentes, így nem járul hozzá a vas rozsdásodásához. Használata után nem maradnak vissza a fémekre, illetve a kenőanyagra ártalmas szennyeződések. Egyelőre nincs lényegesen jobb, olcsóbb, veszélytelenebb anyag, ami helyettesíthetné.
Korrózió ellen védő, súrlódást csökkentő képessége rövid ideig tartó, és nagyon rossz hatásfokú. Veszélyes, gyúlékony anyag, az egészségre káros, és a környezetet is szennyezi. A bőrt kiszárítja, ingerli, gőzei belélegezve ártalmasak. Kényelmetlen vele dolgozni, különösen zárt térben. Bizonyos műanyagok, a gumi stb. élettartamát, ha tartósan érintkezik velük, valamelyest lerövidíti. Nem megfelelően használva kárt is tehetünk vele.
Valaha széles körben alkalmazták, ma már csak elvétve használják világítási, égetési célokra. A petróleummal működő lámpát és főzőt jó néhányan csak hírből ismerik. Sokan csak kerti sütögetéseken a faszén begyújtása kapcsán találkoznak vele, de már nem sokáig, mert ott is próbálkoznak a helyettesítésével.
A régimódi kerékpárosok, velem egyetemben, a lánc, a csapágyak és egyebek zsírtalanítására használják. Különböző edényekben áztatjuk, forgatjuk, rázogatjuk, ecseteljük a vasakat, azután lecsepegtetjük, törölgetjük, szárítjuk, újrakenjük őket. Ma is itt tartana mindenki, ha a vegyipar nem állt volna elő más szerekkel.
Kizárólagosan üdvözítő megoldásról nem tudok, a zsíros, olajos alkatrészek tisztításához azonban még mindig a petróleum a legjobb választás. Vannak nála hatásosabbak, valamivel olcsóbbak, kevésbé ártalmasak stb., lekörözni azonban egyik sem tudja. Mindnek van egy vagy több hátránya vele szemben. A petróleum az arany középutat képviseli: viszonylag olcsó, meglehetősen hatékony, nem túlságosan veszedelmes.
A foltbenzin például olcsóbb és hatékonyabb, de kockázatosabb vele dolgozni: egészségtelenebb, gyúlékonyabb, a műanyag és gumi szerelvényeket megrongálhatja.
A szintetikus hígítók, pl. a lakkbenzin, a petróleumhoz hasonló, gyakorta adalékokkal dúsított kőolajpárlatok. Zsíroldásra tökéletesen megfelelnek, jobbára azonban gyúlékonyabbak, mint a petróleum, és használatuk a gyanús adalékok miatt is veszedelmesebb.
A petróleumot vagy kőolajpárlat alapú oldószereket tartalmazó készítmények (Brigéciol D3, Motorex permet, WD-40) ugyanolyan hatásúak, mint a tiszta petróleum, de túlzottan drágák. A jobb behatoló képesség és tapadás stb. miatt mindegyik tartalmaz nedvesítőszert is. A Brigéciol D3 a kerékpáros szempontjából többet a kelleténél. A zsírtalanítás után visszamaradó nedvesítőszer ártalmára lehet a friss kenőanyagnak.
A halogénezett oldószerek (pl. a triklór-etilén) a zsíroldás tekintetében nagyon jók, ráadásul nem tűzveszélyesek, ezzel szemben nehezen beszerezhetők, és különleges veszélyforrást jelentenek az emberre és környezetére. Hosszú távon visszafordíthatatlan károsodást okoznak.
A víz alapú emulzióképzők (Brigéciol 2000, Weldtite lánctisztító), tulajdonképpen ipari mosogatószerek. Mindegyik tartalmaz szappanszerű anyagokat és nedvesítőszert is. Hátrányuk még, hogy a makacs szennyeződésekkel nehezebben, hosszabb idő alatt bánnak el, javukra írható viszont, hogy az embert és környezetét jobban kímélik. Ha tökéletesebbek lennének, és a jobb fajták nem lennének még aránytalanul drágák is, fenntartás nélkül ajánlanám őket mindenkinek. Legnagyobb hátrányuk, hogy zsírtalanítás után a víz, illetve a vegyszerek maradékaitól, amennyire csak lehet, meg kell szabadulni, és ez bizony több időt, több odafigyelést igényel. Ha valaki ezt vállalja, és következetesen be is tartja, akár búcsút is mondhat a petróleumnak.
Végül lássunk egy elnagyolt táblázatot a zsírtalanításra is alkalmas szerekről és fogyasztói árukról. Az árakban legkevésbé a használati érték vagy az alapanyagok beszerzési ára tükröződik; sokkal inkább a kereskedelmi kockázat, illetve a lefölözhető haszon. A környezetvédelmi szempontok itt nemigen látszanak érvényesülni (a Brigéciol 2000 talán mégis kivétel).
------------------------------------------------------------------------------
A szer ára körülbelül (Ft/l)
Brigéciol 2000 600
Foltbenzin 600
Hígító (aromás, benzines, észter) 700
Petróleum 700
Triklór-etilén 900
Brigéciol D3 1000
Lánctisztító folyadék (pl. Weldtite) 2000
Lánctisztító permet (pl. Motorex, Tip-Top) 5000
WD-40 permet 8000
Alkatrészek zsírtalanítására, aszfaltmaradványok eltávolítására. Ha nem a kenőanyag lemosása a célunk, tartsuk távol a megkent csapágyaktól, lánctól, teleszkópos szerkezetektől! Bizonyos fajta festékeket, műanyagokat és gumikat (ha sok időt tölthet a társaságukban) képes csekély mértékben meglágyítani, ami nem lenne baj, de elpárologván tömörebbé, merevebbé teszi, vagyis némileg öregíti őket. A teflon ebből a szempontból nem veszélyeztetett!