Felépítés
A 7 mm átmérőjű nyeregsínek magnézium ötvözetből (Mg, Zn, Al, Mn) készültek. Rendkívüli szilárdság, rugalmasság és pehelysúly jellemzi őket. Sajnos a magnézium hajlamosabb a korrózióra, mint a vas, a sínekre és védőbevonatukra tehát vigyázni kell! (A sínre festett milliméter osztású skálára is.) A korábbi acélsínes modellek alighanem előnyösebbek, valamivel nagyobb súlyuk ellenére is. A pehelysúlynak inkább csak a sport és athletic válfajú nyeregnél van jelentősége.
A sínek és a nyeregtest közé a moderate és a relaxed válfajú nyergek esetében gumiszerű műanyagból készült bakok kerültek. Szerepük a rugózás és a csillapítás.
A nyeregtest alapzata (valószínűleg üvegszállal stb. erősített) műanyag, felépítménye Királyi Kocsonya, ami valójában félig-meddig rendezett szerkezetű poliuretán tészta. Nem fárad el, nem keményedik meg és nem öregszik (a nyereg előbb elvásik). A kocsonyás tészta nagyobb felületen osztja el a terhelést, csökkentve ezzel az emberi fenék leginkább megterhelt alkatrészeinek nyomását. A nyeregtest bőrszerű műanyag bevonata tűző napon kevéssé melegszik fel – mondja a gyártó. Bizonyára így is van: faromat nemigen perzselé a felhevült Királyzselé. A bevonat sajátosan vízálló: nem szívja be, de nem is pergeti le a vizet. Hamar szárad, különösen, ha a menetszél is besegít. A vázat és a felsőrészt hibátlanul, szépen dolgozták össze.
A nyereg hosszanti középvonalában kiképzett csatorna feladata egyrészt kímélni az ülőcsontok közötti érzékeny testrészeket, másrészt biztosítani a levegő áramlását, csökkenteni a befülledést, izzadást. Hasonló csatorna nem is egy nyergen van (némelyiken alul is nyitott), itt azonban még külön szellőző ablakot is kiképeztek a nyereg orrán. A csatornát szűrőkkel biztosították repülő rovarok és egyebek ellen. Ez a közép-ázsiai (vagyis altáji) szellőzés nemigen több hivalkodásnál: semmivel sem kevésbé hatásos, talán még előnyösebb is az egyszerű, alul nyitott csatorna. A szűrők többek között porfogóként működnek, és megnehezítik a nyereg tisztogatását. A csatornából alul kifolyik a víz, egy kevés azonban megállhat benne.
Ráadásként kapunk még nyeregtáska vagy lámpa rögzítésére szolgáló foglalatot, amit az ülőfelület alatt, a nyeregsínek között alakítottak ki. Ennek sok hasznát nem vesszük. Egyrészt a hozzá való kiegészítők aránytalanul drágák, másrészt különböző gyártók termékei a szabványos csatlakozó ellenére sem feltétlenül illeszkednek egymáshoz.
Szerelés
Könnyen felszerelhető és beállítható. Lényeges, hogy a sínek vassal, illetve alumíniummal közvetlenül lehetőleg ne találkozzanak, ezért (függetlenül a felületkezeléstől) a nyeregrögzítés érintkező részeit kenjük be jó minőségű, időtálló zsírral.
Kényelem
A kormány és a nyereg megfelelő beállítása, összehangolása, a legjobb eredmény érdekében elengedhetetlen. (Tulajdonképpen ezt az eljárást minden nyereggel végig kellene csinálni.) Alaphelyzetben az ülőfelületet vízszintesre kell állítani, majd rövidebb-hosszabb út megtétele után, érzéseink szerint, finoman beszabályozni a nyereg helyzetét. Egy-három centiméterrel el lehet mozdítani az ülőkét előre vagy hátra (sajnos többre nincs lehetőség), illetve a dőlésszögét változtatni: ezt lényeges jól eltalálni.
A több rétegű béleléssel ellátott puha komfortnyereghez viszonyítva elsőre kicsit keménynek tűnik ez az ülőke, persze nem nagyon: mintha csak radírgumin ülne az ember. Borítása nagyon finom, bőrszerű, nem hideg, nem meleg, nem csúszik, nem is ragad. Az alváz gerince (az orr kivételével) vastagabb, merevebb, az ülőfelület vékonyabb, hajlékonyabb, különösen a szélek irányában.
Tekeréshez nagyjából 60 fokban előredőlt testhelyzet javasol a gyártó (a moderate válfajhoz). El lehet térni ettől az ajánlástól, de hamarabb érezni fogjuk a fenekünket, ha nem igazodunk hozzá. Helyezkedésre nem sok lehetőséget kínál ez a nyereg, de azért lehet fészkelődni rajta. Közönséges zsebrák gatyákban is kényelmes vele utazni. Jobban testhez simuló göncökkel a legkellemesebb.
A középen húzódó csatornának hála a családi ékszerek jól érzik magukat. Aranyeres panaszokkal küszködők kínjait is enyhítheti ez a gatyapőc. A szellőzéstől többet vártam, legalább enyhe, frissítő fuvallatot, ilyet azonban még nagyobb sebességnél sem érezni. Ennek ellenére működik a dolog, a pára elröppen: ha kerget a kopó, kevéssé izzad a boka.
Ami menet közben rögtön feltűnik: dolgozik szinte az egész nyereg, elsősorban az ülőfelület, alatta a sínek, és persze a rugózó bakok. Az ülőfelület merevebb gerince inkább nagyobb erők hatására rugózik, oldalsó szárnyait viszont a kisebb rázkódások is megmozgatják. Szélei folyamatosan hajladoznak, rugalmasan igazodnak a combok mozgásához, így szinte akadálytalan a tekerés. Tapasztalatom szerint ez kis mértékben fokozza a teljesítményt, könnyebben lehet így hajtani. A rugózó, hajladozó részek együttesen olyan rugalmasságot biztosítanak, mint a korábbi spirálrugóval felszerelt, de merevebb alvázú ülőkém. A Respiro szépen kezeli a kisebb lökéseket, a nagyobbaknál azonban valamivel keményebben üt, mint a rugós nyereg. Lengése viszont gyorsabban csillapodik, ami szintén jó hatással van a hajtásra. Bizonyos frekvenciájú rezgéseket szinte csillapítatlanul közvetít, például a köpenyek bütykeinek zenéjét: emiatt jobban „érezni” vele az utat. Ez inkább élményszámba megy, mintsem kellemetlen.
Kirándulásokhoz (célomat rendesen aszfaltozott úton közelítem meg, azután terepen folytatom az utat) és városi közlekedéshez használom. Egész nap ücsörögni ezen a nyergen sem leányálom (akármilyen kényelmes is, az emberi fenék nem kerékpárra termett), három–négy órát azonban ki lehet rajta bírni akár pihenő nélkül is.
Tartósság
Rövid ideje nyúzom, sokat erről még nem tudok mondani. A sínekkel semmi baj, de ismervén a magnézium hajlamait, nagyon vigyázok rájuk. A nyeregtest váza, bélelése és burkolata tartósnak látszik. A feliratok valószínűleg lekopnak egy idő után, de ez a használati értéket nem befolyásolja.
Néhány kisebb esést nálam különösebb következmény nélkül átvészelt, de persze az ilyesmi nem tesz jót neki. Az ülőfelület két oldalán egy-egy ezüst színűre pingált lécecske van. Ha falnak stb. dől a bringa, elsőként erről jön le a máz.