Sárvédők felszerelése terepjáró bringa esetében rendszerint akkor kerül szóba, ha esős időben is rendszeresen gurulni akarunk. Pálcás sárvédőt mindenekelőtt túrázásra és városi használatra szánt gépre érdemes és lehet szerelni. Általában éppen az ilyen célra épített (cross-trekking) vázakon vannak meg a felszereléshez szükséges rögzítő elemek, furatok.
Az ilyen, egyszerűen le nem szerelhető, köpenyekhez simuló sárvédők terepen komoly gondot okozhatnak. A sár, leginkább egy bizonyos állagú, tésztaszerűen ragadós fajta, eltömítheti a gumiköpeny és a sárvédő közötti viszonylag keskeny rést. Magam is tapasztaltam ezt a kellemetlen mellékhatást: sáros földutakon stb. lépten-nyomon tisztogatni kell a gépet.
Felszerelése nem ördöngösség, de kell hozzá némi érzék és ügyesség. Az elülső sárvédő pálcáját a tövénél meg kellett hajlítanom, különben a villa külső szára miatt nem tudtam volna rögzíteni. Hátul pedig a csomagtartó okozott némi bonyodalmat. Ismerve a vázak és egyéb alkatrészek sokféleségét, szerelésnél a legkülönbözőbb akadályokkal kell számolnunk.
A szükséges csavarokat és alátéteket nekünk kell beszerezni. (Ne feledjük, hogy modern járgányhoz imbuszkulccsal oldható csavar való!) Nem árt többféle hosszúságú csavarral, különböző alátétekkel készülni, mert nehéz előre megjósolni, melyik lesz éppen megfelelő. Ha a csavar a kelleténél rövidebb, könnyen megszakíthatjuk a menetet, ha pedig túl hosszú, a kiálló rész okozhat galibát. Nálam például a hátulsó sárvédő pálcáját rögzítő csavarok, pontosabban csak a hajtás felőli, veszélyeztették a fogaskoszorút, illetve a láncot. Végül csak megfelelő alátéttel tudtam megoldani a rögzítést. A lerázódás ellen, ahol kell, használjunk rugós vagy fogazott alátétet is, különben elveszíthetjük a csavarokat.
A sárvédők megfelelő módon védenek a por, a víz, a sár és az apró kavicsok ellen, a menetsebesség e tekintetben nem sokat számít. Ellenben az első kerék a hajtócsapágyház környékére és a lábfejemre is szórja katyvaszt, mivel az első sárvédő végén nincs sárfogó.
A rendszer gyenge pontja a pálcák rögzítésénél keresendő. A bűnös a kengyel, illetve a műanyag fülek, amivel a pálcák a sárvédők lemezéhez kapcsolódnak. Oldalirányú kilengésnél a fülek, némi reszelő hang kíséretében, hozzáérnek a gumiköpenyhez. Az első sárvédő vége kisebb mértékben rezeg, jobbára csak akkor, ha egyik kezemmel elengedem a kormányrudat, ellenben a hátulsó sárvédő vége hajlamosabb kilengeni (bizonyos sebességnél előszeretettel teszi). Nem csoda, hiszen lényegesen hosszabb, és kevésbé szilárdan van megtámasztva. A rezgés elkerülhetetlen, de ha valamivel szélesebbre veszik a kengyelt, és így a fülek távolabb kerülnek a gumitól, a súrlódást jó eséllyel el lehetett volna kerülni. Ez tehát egyértelműen a tervezés hibája. Szerencsére a fülek kopása jelentéktelen, és a gumiköpenyeken sem venni észre az igénybevételt. Még egy eset van, amikor a sárvédők csörögnek, zörögnek, nevezetesen, amikor a gumiköpeny által felkapott és kipenderített kavicsok hozzájuk csapódnak. Kárt, szerencsére, ezek a kövecskék eddig még nem tettek.
Volt már tisztán fémből, illetve műanyagból készült sárvédőm is, de egyikkel sem voltam ennyire elégedett, mint ezzel az alumíniumból és műanyagból készült típussal. Szinte papírvékony ez a Bikefun sárvédő, mégis nagyon ellenálló, rugalmas és könnyű. Éppen ezért különösen bosszantó, hogy a pálcák rögzítése nem sikerült tökéletesre.