- elfogadható ár
- gyors, könnyű rögzítés
- elég erős, de van némi rugalmassága is
- csúnya
- részleges védelem
- a fényvisszaverőnek semmi értelme rajta
Nem értek teljesen egyet azokkal, akik használhatatlannak, kukába valónak tartják. Össztelós bringára sárvédőt nem tehetünk azzal az elképzeléssel, hogy olyan, vagy akár hasonló védelmet nyújt majd, mint egy korrekt, hosszú, pálcás darab egy trekkingen. Az sem mindegy, milyen esőben, milyen körülmények között használjuk. Szakadó esőben, sáros erdei utakon száguldozva biztosan nyakig vizes, trutymós lesz az ember.
Azzal az ambiciózus elképzeléssel vettem meg, hogy idén kihúzom az őszt-telet biciklin így az esős-taknyos időben valamilyen sárvédő nélkülözhetetlen. A Decathlonban vettem meg, első párjával együtt, összesen 5500 Ft-ért. A mai kora reggeli csendes esőben és azt követően a vizes úton, egy kellemes utazótempóban jól teljesített mindkét darab. Zörgés-csörgés nem volt. Sem a nadrágomra, sem a hátizsákomra nem verte fel a vizet, az első is szépen muzsikált. Aztán egy lejtőn, nagyobb tempóban áthajtottam egy kissé felázott földúton, ennek eredménye rögvest meglátszott a hátizsákon, televerte sárral, tehát nagy tempóban, hosszú távon nem elég, ez biztos. Tudomásul kell venni, hogy egy össztelóson a sárvédelem csak részleges lehet, ennyi.
Felszerelni könnyű, bár a vastagabb nyeregcsőre épp csak hogy fel lehet passzítani. Nem tapasztaltam, hogy különösebben elforogna, az igaz, hogy kesztyűben, jó erősen meg kell tekerni. A műanyag menet masszívnak tűnik, remélhetően tartós lesz. Nagy előnynek tartom, hogy egy perc alatt feltehető, így csak esős napokon kell elcsúfítani vele a bicót.
Az elsőhöz egy konzolt kell a telóba csavarozni. Bölcsen önzáró anyát mellékelnek hozzá, így remélhetőleg nem fog a rázkódástól kilazulni. A konzol füleit némiképp hajlítgatva a kerék ívéhez igazítható a sárhányó íve. A két elem felpattintása még egyszerűbb, gyorsabb mint a hátsó esetében, elég stabilan a helyükön vannak, nem lötyögnek, nem lazulnak ki. Mindez persze lehet hátrány: könnyű lelopni őket, de ezzel nem nagyon van mit kezdeni. A konzol szerencsére nem feltűnő, nem rontja le a bringa összképét jelentősen.
Az anyagnak van rugalmassága, nem fog eltörni egykönnyen. A jobb védelem érdekében sufnituning szükséges, amit el is végzek majd, elsősorban a hátsó esetében. Célszerűnek tűnik akár petpalackból, akár valamilyen protein (vagy más termék) fekete műanyag dobozából egy hosszabbító/szélesítő toldást kivágni, a sárhányót két helyen megfúrni és a pótlást felcsavarozni. Még csúnyább lesz, de valószínűleg hatásos. Természetesen - mivel nyeregcsöves rendszerű - hatalmas adag dzsuva verődik épp a rugóstagra, de ide - épp a váz mozgása miatt - nem biztos, hogy lehet bármiféle toldást-foldást applikálni.
Ne vegye meg senki, aki közel tökéletes sárvádelemre vágyik, felhőszakadásban, 70-nel lefelé száguldva a földúton - csalódás éri. Ugyanakkor össze se lehet hasonlítani azzal, mintha semmi nem lenne a bicón. Nem tökéletes a cucc, de nem is különösebben drága, javítható, így nálam az "elfogadható, nem bántam meg" kategóriába került.
További képek a galériámban.
Montira, akár össztelósra, vizes aszfalton, enyhe esőben mérsékelt tempóban módosítás nélkül is elmegy. Kompromisszumkész, esetleg barkácsoló hajlamú bringásoknak ajánlom.