Shimano BR-M8000 féket használtam idén, amit új kerékpárral kaptam. Előtte szintén Shimano fékjeim voltak, a kitűnő XTR Trail BR-M988 fékek. Néhány dolog hasonlóan jó az új XT fékeknél, például
- kétdugattyús fékhez képest átlagosnál nagyobb fékerő, 160/160 mm-es tárcsákkal is - különösen fémes fékbetéttel
- sem fellevegősödésre, sem felkeményedésre nem hajlamos (előbbi bizonyos régebbi Magura típusok, utóbbi a DOT 5.1-es fékek gyakori problémája, például Avid)
- szinte zajtalan működés, nedves körülmények közt is alig-alig rezonál be és csak rövid ideig
- melegedésre nem hajlamos még hagyományos ( nem IceTech) tárcsával sem
- személyre szabható a fékkar távolsága a kormánytól
- jó ár-érték arány
- gyakran ijesztően vándorló nyomáspont. Menet közben, egyik pillanatról a másikra változhat: egyszer szinte a kormányig beesik a fékkar, aztán a kar felengedésére és ismét behúzva a kart, hirtelen annak 2-3 mm-nyi húzására már blokkol a kerék
- gyári gyantás fékbetétet gyorsan megeszi
- picit magas tömeg: 270 grammot mértem az első fékre
7 hónap és valamivel több, mint 8500 km után alaposan sikerült kiismernem a féket. Alapjában véve megbízhatóságával, jó értelemben vett igénytelenségével hozza elődjének szintjét, de azt kell mondanom, teljes mértékben nem ér fel az elődhöz. Volt a korábbi XT fékből a bicajaimon és ezt a féket megelőzően XTR Trail féket használtam - mindkettő széria szinte elpusztíthatatlan, rendkívül meghízható, kiszámítható fékek. Sajnos a BR-M8000 már nem annyira, a kiszámíthatatlanul vándorló nyomáspont sok bosszúságot okozhat, különösen versenyszituációban. Volt alkalmam versenyen is tesztelni - ha épp rájött a majrézhatnék, bizony meg-megijedtem! Gondolom nem kell kifejtenem, milyen érzés, mikor Ausztriában 800 méter szintet ereszkedsz versenytempóban, egyik pillanatban fog a fék, másik pillanatban pedig a rázkódástól hirtelen beesik a fékkar... Mivel kivétel nélkül minden ismerősöm ugyanerre panaszkodik és az interneten fellelhető tesztek egytől egyig említik ezt a problémát, valószínűleg szériahiba. Bízom benne, a sok visszajelzést figyelembe veszi a Shimano és orvosolni fogja ezt. Ha a vándorló nyomáspont nem lenne, a piac egyik legjobb fékje lehetne - akár az elődje, mely számtalan tesztet megnyert!
Használtam SM-RT66, SM-RT86 és SM-RT99 tárcsákkal egyaránt, mindhárom típussal szépen működik alapvetően, ha a korábban taglalt problémától eltekintünk. Légtelenítése egyszerű, a gyári eszközökkel még nekem is kb. 15-perces művelet, akinek nincs benne nagy gyakorlatom.
Fékpofa cseréjénél egy műanyag gumileszedővel szépen és könnyedén visszanyomhatóak a féktestbe a dugattyúk, sok már fékkel ellentétben ez a művelet is szépen, problémamentesen kivitelezhető. Jómagam a fémes fékbetéteket részesítem előnyben, melyek ugyan gyorsabban amortizálják a féktárcsákat, cserébe minden időjárási körülmények között jól fognak. A 73-74 kilómat elől-hátul a 160mm-es tárcsákkal is jól fékezték.
Mivel a biztonságos megállás alapvető fontosságú bármely jármű esetében, ezért az egyetlen igazi problémája sajnos sokat ront nálam az összegzésnél. 3.5/5-re értékelném a féket - de egy jókora jóindulattal és bízva abban, a Shimano lép a problémák kiküszöbölése érdekében kap tőlem egy gyenge négyest.
XC/Maraton és Trail felhasználásra. Enduro bicajra nem merném feltenni ezt a szériát, amíg nem javítja a Shimano a hektikusan vándorló nyomáspont okozta problémákat. Összességében még így is jó fék, ha nem top10-es versenyző vagy, jó partner lehet bárhol!