Miért is kell a küllőre prizma?
Mert előírás, szabály, rendelet. Persze azt is mondják, mert biztonságossá teszi a közlekedést - de jól tudjuk, a közlekedést nem egy sárga műanyag darab vagy egy lámpa teszi biztonságossá, hanem a figyelem, a körültekintő előzékeny magatartás. De mégmielött belemélyednék és Kant vagy Hegel idelisztikus filozófiájára építeném a küllőprizmáról alkotott véleményem a tények sivár mezejéről igyekszem felszedni a száraz szabály-kórókat és egy kis friss, a józan paraszti ész forrásával megöntözni azt.
A küllőprizmák kora leáldozott. A technológiai fejlődésnek köszönhetően, sokkal kényelmesebb és hatásosabb (azaz a biztonsági minősége magasabb) kellékek állanak (hivatallosan csak állhatnának) rendelkezésünkre.
A rendelet születésekor, a forgalmi és közlekedési helyzet is más aspektust mutatott. Ma főváros és a vidéki városok fényszennyezése sokkal nagyobb mértékű mint 30 éve, ergo kevés az olyan hely ahol ne lenne közvilágítás. Kerékpárútból is több van mint 1980-ban - persze ez sem a biztonságot szolgálja, sokkal inkább a közlekedésben nemkívánatos kerékpárosok szegregálását. A prizmának alternatívája kéne legyen a reflexcsíkos külső.
Egy városi gépen még ugy ahogy kényelmesen használható a küllőprizma, de egy 7kg-os speciális küllőkkel és fűzéssel bíró outi kerekein már aligha. Egyrészt mert, nevetségesen mutat rajta, s mert komolyan befolyásolja a kerékpár mettulajdonságait, másrészt mert nappal abszolút hasztalan az ilyesmi.
Azért meg van az előny - mit fentebb említettem... A KöHÉM nem tér ki a prizma méretére, s ez megmozgatja a magyar fantáziát, s a kiskapuk legnagyobbika nyílik meg lelki szememim elött mikor a km óra érzékelőjének körömnyi felületére ragasztott sárga prizmát aplikálok fel. Persze nem akarok Dózsa furcsa reinkarnációjaként funkcionálni s mint bringás paraszt (vagy paraszt bringás - de ez már csak nézőpont kérdése) közlekedés-revolúcionistaként megmondani a tutit és virtusosan "csakazértis" valami furcsa csavarral betartani... de azért mégis.