- Filléres tétel a költségvetésben.
- Hamarjában le- és felszerelhető.
- A lámpát rögzítő kengyel forgatható.
- Használható tartalékként, illetve eredeti rögzítő szerkezet pótlékaként is.
- Leváltható vele a sínnel és saruval működő rögzítés: amennyiben lámpánk teste hengeres, és megfelelő átmérőjű.
- Rögzítő szerkezettel fel nem szerelt lámpákat is használatba vehetünk általa: feltétel a hengeres test és a megfelelő méret.
- A lámpát rögzítő kengyel csupán 15 fokos lépésekben állítható.
- A kormányrúdra illeszthető bilincs keményebb műanyag: jó eséllyel törik, különösen hidegben, illetve elaggott állapotában.
- Csak hengeres testű lámpákat képes fogadni, és közülük sem mindegyiket.
- A lámpát ajánlatos valami módon biztosítani, hogy balesetben stb. ne repüljön el.
A szerkezet újmagyar nyelven megfogalmazott ismertetője betű szerint a következő.
„A legtöbb zseblámpát egy mozdulattal fel lehet rögzíteni a biciklire e átalakító segítségével. 25-28 mm átmérőjű vastag zseblámpát képes befogadni. A kormányra erősíthető alsó rész 18mm-35mm tartományban rögzíthető. A lámpa egy egyszerű, de erősen tartó műanyag házba ki/be pattintható, a két-fél egymástól 360fokban elforgatható és beállítható racsnis megoldásban. A lámpát és a tartót is óvni kell a szélsőséges rázkódásoktól, a bicikli eldőléséből adódó törésektől. 100%-ban esőálló.”
Saját tapasztalataimat, magyar nyelven, az alábbiakban foglalnám össze.
A rögzítő szerkezet két fő részből, szegeccsel összefogott kengyelből és bilincsből áll. Előbbi a lámpához, utóbbi a kormányrúdhoz illeszkedik. A kengyel viszonylag puha, a bilincs viszont eléggé kemény műanyag. Egyik rész a másikhoz képest elfordítható, mégpedig 15 fokos lépésekben. Fokozatmentes beállításra nincs mód: az egymással érintkező felületek fogazottak („racsnis megoldás”).
A megadott méretek nagyjában-egészében helyesek. A kengyel többet kibír, a mondottnál kissé vaskosabb lámpa is beleerőltethető, a törékenyebb bilinccsel azonban vigyázni kell. A bilincset rögzítő hosszú csavar acélból készül, a műanyagba ágyazott anya alumíniumból. A bilincshez, alátét gyanánt, jár még egy gumiszalag is.
A bilincs felszerelése a kormányrúdra aránylag egyszerű, a lámpát rögzíteni azonban nem ilyen könnyű. Háromféle mécsessel is próbálkoztam (átmérőjük rendre 25, 29, illetve 30 mm), de egyiket sem sikerült egy mozdulattal „felrögzítenem” a biciklire. A feladat megoldásához szükséges mindkét kéz, különösen hideg időben, amikor a műanyag megmerevedik. Válságos helyzetben a káromkodás és a szilikonzsír is segíthet.
Az „erősen tartó műanyag ház” csak álló helyzetben tart erősen. Menet közben, rázós utakon, a lámpa bizony mocorog, és nagy ritkán, rendszerint a legváratlanabb pillanatban, fejest is ugrik a kormányrúdról. A lámpához mellékelt csuklópánttal, esetleg egy erősebb gumigyűrűvel ez a baj könnyen orvosolható. A bukás és a borulás szintén baljóslatú esemény: a lámpa jó eséllyel kiugrik a helyéről – ha nincs lehorgonyozva el is repülhet –, és a keményebb műanyagból készült bilincs is eltörhet. Szerencsére a lámpa halálával, illetve a bilincs törésével még nem kellett szembesülnöm.
Mint már említettem, a rögzítő kengyel jobbra-balra elfordítható, de csak 15 fokos lépésekben. Ilyen módon nem mindig lehet elérni, hogy a lámpa pontosan az első kerék elé világítson. A függőleges állítás nem így működik: a bilincs tetszőleges szögben elforgatható a kormányrúdon.
A szerkentyű az idézett leírás szerint „100%-ban esőálló”. Badarság! Valami vagy esőálló vagy nem. (Látott már valaki – példának okáért – „50%-ban esőálló” alkatrészt?) A csapot és a hosszú csavart különben is védeni, kenni kell, különben megfogja őket a rozsda.
Ha nincs jobb, hengeres testű lámpánk ezzel a szerkezettel is rögzíthető a kormányrúdra.