Névtelen váltógörgőből nem csupán 10 fogú kapható, hanem 13 fogú is. Az első a „normál” hátsó váltók tartozéka, a másodikat a MegaRange fogaskoszorúkhoz tervezett váltókhoz kínálják. Színválaszték elvben van (fekete és piros), a valóságban azonban csak gyászos színű korongokkal találkoztam. Általában párosával csomagolják őket; mindegyikhez adnak porvédő tárcsákat, perselyt, illetve rögzítő csavart.
A korongok anyaga poliamid. A kisebb, 10 fogú görgők tömörek, mindkét oldaluk enyhén domborított. A nagyobb, 13 fogú görgők könnyített kivitelben, öt küllővel készülnek. Egyik oldaluk lapos, a másik enyhén domború. A fém alkatrészek anyaga cinkkel bevont acél.
Shimano Tourney hátsó váltóm görgői két év használat után kissé megkoptak. Miért ne cserélném ki őket, gondoltam. Nem kerül sokba, s a szerelés sem embert próbáló feladat. Rögvest be is szereztem kettőt a 13 fogú pótgörgőből.
Korábban nem figyeltem ilyesmire, szerelés közben azonban kiderült, a feszítőgörgő nem ugyanaz, mint a vezetőgörgő. Előbbi mindkét oldalán domború, utóbbi egyik oldala – ez néz a fogaskoszorú felé – lapos. Nosza, elő a pótgörgőkkel: mindkettő sík-domború. Vagyis a névtelen termelő csak vezetőgörgőt gyárt. (A görgő nekiütközne a legnagyobb lánckeréknek, ezért kell az egyik oldalát kilapítani.) Nyilván nem jelent semmi hátrányt feszítőgörgőként is vezetőt használni, de mégis… A Shimano sem véletlenül gyárt kétfélét, gondoltam.
Abbahagytam a munkát, és elmentem egy szerelőműhelybe tanácsot kérni. Kiderült, ezen a téren (is) meglehetős összevisszaság uralkodik. Az Acera hátsó váltó görgői például egyformák, annak ellenére, hogy ez a szerkezet is rendelkezik MegaRange képességekkel. Az Acera görgők 13 fogúak, mindkét oldaluk lapított. Az Altus vezetőgörgője 13, feszítőgörgője 15 fogú. (Parasztvakítás – mondta a Mester. A görgők rögzítő csavarja is lehet különböző: jobbára M5-ös, de van M4-es is – tette még hozzá vidáman.) A többire nem is voltam kíváncsi…
Ha az ember kézbe veszi az alkatrészeket, először is a minőségben mutatkozó különbséget észleli. Még a sokak által lebecsült Tourney görgői is üvegszál erősítéssel készülnek. A siklócsapágy acél perselyének felülete üvegkeményre edzett. A rögzítő csavar csak részben, a végén menetes. A névtelen görgő ellenben színtiszta műanyag, és megmunkálása sem a legtökéletesebb. (A működést ez bizonyára nem befolyásolja, a szememet azonban bántja.) A névtelen persely cinkkel bevont közönséges acél, a rögzítő csavar pedig végig menetes. Nem nagy dolog – a gyártó nem ügyelt a részletekre –, de kicsit lehangoló.
Végül úgy döntöttem, mégis felszerelem a névtelen görgőket. Jó minőségű, tömör zsírral megkentem a perselyeket és a csavarokat, feltöltöttem a porvédő tárcsák belsejét stb. Aztán irány a pálya!
Nagyjából egy hónapi használat után leszereltem a névtelen görgőket, letisztítottam, és megvizsgáltam őket. A fogak élét leforgácsolta a lánc, de egyébként, észrevehető mértékben, nem koptak meg. Élettartamuk, hacsak nem törnek el valami balesetben, nyilván több év, sok-sok kilométer. Víz, por stb. a csapágyakba nem tudott behatolni. A működésükkel (váltás stb.) nem volt semmi bajom, bár kissé lötyögősebbnek mutatkoztak az eredeti görgőknél.
Rendeltetésüknek megfelelnek, ledorongolnom őket nem lenne méltányos. Gazdaságos minőségűek – ez volt az egyetlen komolyabb kifogásom ellenük. Eltettem őket tartaléknak, a régi, kicsit kopott görgőket pedig vissza a bicajra.