Mostanság patentszemeket gyűjtök. Nem a szenvedély, hanem a hiány késztet rá. Kisebb boltokban ugyanis alkalmi vendég ez az alkatrész, és ha megjelenik, hamar el is fogy. Így aztán, ha hozzájutok, én is nyomban vásárolok egyet-egyet. A kínálat időről időre változik: két év alatt hét különböző gyártmányú kapocshoz jutottam hozzá.
Eddig a BBB, a Connex, a KMC, a Shimano, a SRAM, a Sunrace és a Taya 8 sebességes alkatrészéből szereztem be egy-egy példányt. Hosszabb használatban a SRAM és a Taya patentjét vizsgáztattam, most pedig a japán gyártóé van soron.
A Shimano SM–UG51 megjelenése valamelyest különbözik a többi kapocsétól. A külső összekötő lapon ugyanis furatok helyett hosszúkás hornyot alakítottak ki. Szép vagy csúnya, ki-ki döntse el maga, számomra fontosabb, hogy mint alkatrész kifogástalan. Az összekötő lapok felületkezelése fekete színű. Fényesebb lánchoz talán jobb az ilyen, mint a krómozott, nikkelezett stb. példány, mert könnyebb ráakadni a láncszemek között. Habár ezen is lehet vitatkozni. Bizonyára akad, akinek fontosabb az álcázott megjelenés.
Kiváló minőségű anyagokból készül: az összekötő lapok bóracélból, a csapok króm-molibdén ötvözetű acélból. A krómbevonatú csapok szélessége 7,5 mm. Valamennyi eleme szívós, ellenáll a hajlításnak, kopásnak stb.
A Shimano részletes szerelési útmutatót készített a patentszemhez, arról azonban nem szól ez az ismertető, hogy az SM–UG51 lényegében egyszer használatos alkatrész. Amennyiben nem sikerül hajlítgatás nélkül, épségben leszerelni, szükségszerűen új darabbal kell pótolni.
Szerelése nem ördöngösség, de egyszer-kétszer már próbára tette a türelmemet. Első lépés: a patent csapokkal egybeépített összekötő lapjával fogjuk össze a lánc két végét a váz felőli oldalon. Második lépés: a hornyos összekötő lapot fűzzük fel az egyik csapra (a feliratos oldal nézzen kifelé), majd csúsztassuk, forgassuk stb. addig, míg megtalálja a helyét a másik csapon. Ez többnyire csak úgy megy, ha a lánc két végét marokra fogva, a csapos összekötő lemezt kissé meghajlítva a csapok szabad végét valamelyest közelítjük egymáshoz. Közben a harmadik kezünkkel, vagy ahogy tudjuk, helyére taszigáljuk a rakoncátlankodásra hajlamos lemezt.
A kapcsot kíméletesen szétszedni rendszerint csak segédeszközzel lehet. Ehhez a munkához szintén türelem szükségeltetik. Amennyiben nincs időnk a finomkodásra, ragadjuk meg a patent két oldalán a láncot, és hajlítsuk meg a csapokkal egybeépített összekötő lemezt, oly módon, hogy a csapok szabad vége közelebb kerüljön egymáshoz. Ekkor a hornyos összekötő lap, egy vagy több próbálkozással, levehető. Erőteljesebb beavatkozás után a patentszemet célszerű kicserélni, még akkor is, ha különben használhatónak látszik. A meggyötört kapocs esetleg éppen akkor mond csődöt, mikor legkevésbé számítanánk ilyesmire.
Wippermann West Germany (7,2 mm csapszélességű) láncom kifogástalanul működik ezzel a patentszemmel. A kapocs megbízható, eddig nem esett szét, és a váltást sem befolyásolja. Hátránya, hogy szerelése nem túl kényelmes, és felhasználása, ha számít a biztonság, rendesen csak egy-két alkalomra szól. Vészhelyzet esetére mindig van nálam tartalék!