- A Zefal textil felniszalag kiváló minőségű.
- A ragacsos rögzítésnek köszönhetően nemigen mozdulhat el gumiszerelésnél vagy nagy terhelés alatt.
- A mézga képességeit a hőmérséklet kevéssé befolyásolja; tiszta felületeken mindenkor jól tapad.
- A Zefal textil felniszalag természetes anyagból (gyapotból) készül, nedvességre érzékeny.
- Könnyen piszkolódik. Fehér színe miatt meglátszik rajta minden maszat.
A Zefal szalag 2 méteres tekercsekben kapható. Fehér színű, egyik oldalán nyersgumival bekent pamutszövetből készül. A ragacsos oldal a felhasználásig védelmet élvez: a szalagot műanyag csévére tekerik fel. A szelepház átbújtatására szolgáló lyukat előre kivágják. Négyféle szélességű pántlikát kínálnak: 10, 13, 17 és 22 mm. Huszonhatos kerékre való mennyiség tömege nagyjából 12 gramm.
Kis- és nagynyomású tömlőkhöz is használható. A gyártó számot nem említ, mivel azonban országúti bicajokhoz is ezt kínálja, következésképpen 10 bar körüli nyomást a szalag bizonyosan elvisel. A pántlika sűrű szövésű, igen erős, csupán kis mértékben nyúlik; 0,5 mm vastagsága ellenére is jó tartású, ugyanakkor nem túl kemény.
Két méter szalag elvben elegendő bármilyen mélyágyazású kerékabroncshoz, függetlenül az átmérőtől. Csupán négyféle szélesség közül lehet választani, átlagos bicajos azonban így is megtalálja a neki megfelelőt. Egy milliméternyi eltérés a kisebb értékek irányában szerintem megengedhető. Más szóval, ha az ágyazás 18 mm széles, a 17-es szalag minden további nélkül használható. Az elv talán fordítva is működik, 17 mm széles szalag alighanem beszorítható 16 mm széles ágyazásba.
Szerelés előtt ajánlatos megtisztítani a kerékabroncs vályúját a maszatoktól. A tekercselést a szeleplyuknál kell elkezdeni. A szalagnak szorosan kell illeszkednie az abroncshoz, illetve a középen futó ágyhoz. A ragacs által létesített kötés nem túl erős; ha hibáztunk, könnyen visszafejthetjük, helyére igazíthatjuk a szalagot. A felesleges darabot a szeleplyuk előtt kell lenyesni. Ezek után jöhet a végső ellenőrzés, illetve a gumiszerelés.
Az elemi szálacskákból szövött szalag meggyőződésem szerint jobb a tömör műanyagnál. Egyrészt jóval erősebb, másrészt kisebb eséllyel vágja el a tömlőt, ha netán mégis meggyűrődik stb. A pamut sajnos nem vízálló. Ha nedvességgel telítődik, és nem szárad ki időben, korhadásnak indulhat.
Jómagam 13 mm széles Zefal szalagot használok, ami elvben országúti bicajok kerekeihez való. Beretta MT–240 kerékabroncshoz azonban éppen ez a méret kell. Korábban – nem találván útbaigazítást a gyártónál, illetve a forgalmazónál – szélesebb pántokkal próbálkoztam, de egyik sem bírta soká. (Gumiszerelésnél félrecsúsztak, illetve a gumiköpeny pereme összegyűrte őket.) A megfelelő szélességű pántlika ezeket a fogyatékosságokat nélkülözi.
A szalag tartósnak ígérkezik. Eddig még nem ereszkedett meg, és gyűrődés, kopás stb. jelei sem mutatkoznak rajta. A tömlőnek sem történt eddig baja. A ragacs, úgy tűnik, hosszabb idő után sem szárad be, a pánt vélhetően hónapok múltával is eltávolítható. A mézga állítólag nem hagy maga után maszatot; jómagam ebben kételkedem. A pánt elvben több alkalommal is felhasználható, a gyakorlatban azonban a ragacs előbb-utóbb elkoszolódik, évek múltán bizonyára meg is öregszik, és akkor már nem tapad kellőképpen. Egyébként maga a szalag is piszkolódik. Néhány gumiszerelés után hasonlatossá válik a petróleumlámpa kanócához.
Mindenféle bicajhoz (dupla falú kerékabroncsokhoz) jó ez a szalag, ha a szélessége egyébként megfelelő.