- "TPC" Twin Piston Chamber
A Manitou álltal kifejlesztett eredeti, alacsony nyomású, nagy olajtérfogatú csillapítási rendszer. 2 különböző csillapítófej egymástól függetlenül végzi a befelé- és kifelé csillapítást és mind2 külön állítható!
(Egyetlen más csillapító rendszerrel nem nyertek több Világkupát!!!)
- "ABS+" Absolute Platform Damping
A Manitou nevéhez méltóan új rendszerre, mely a teljesen zárttól a teljesen nyitott állásig, 5lépésben állítható! A köztes 3Platform állás lözül az első a korábbi "SPV" (Stable Platform Valve)-nek felel meg, a második "SPV" SnapValve-nak felel meg. (Az SPV jelentése, -belső nyomás szabályzásával feszesebb rugózás!) Az utolsó állás a Lockout.
Működtethető kiegészítőként megvásárólható "RCT" (Remote Control Trigger) kormányról vezérelhető adapterrel is. Bár ha kormányról vezéreljük a lock ki-be kapcsolását elvezítjűk a több lépcsös nyitást-zárást!
- "TS Air" Travel Stabilization
Sok rendszerben a rugóút növekszik vagy csökken, ha a levegőnyomást változtatjuk. A TS Air kiküszöböli ezt a hatást és így lehetővé teszi, hogy a kerékpár geometriája ne változzon kölönböző beállítások mellett.
- "MARS Air" Manitou Air Response System
Egy jól bevált hibrid rugó/levegő rugózási rendszer. Hihetetlen érzékeny és aktív érzést nyújt a rugóút teljes hosszán. Kisebb súlyú emberek számára (föleg) fontos a jól megválasztott negatív rugó keménysége!
- "Open Bath- és Semi-Bath" kenés "Evil Genius" szimeringekkel
A magas minöségű Evil Genius tömítéseket eredetileg motocross felhasználásra lettek tervezve. Az olyan fejlett csillapítási rendszerek, mint a TPC+ és Intrinsic bevezetésével a Manitou technologiai elötérbe helyezte a fél-nyílt fürdös kenést (ebben a csillapítást is érthetjük egyben). Az egész így kialakított rendszer jóval kevesebb gondozást igényel, nagyobb megbizhatóságot eredményez, kisseb súrlódást -ez álltal jelentösen hosszabb élettartalmat- és eredményesebb kenésre szánt olajat tart belül!
- 7050 Butted Aluminium 30mm becsúszószár és villanyak,
- "Hollow Crown" kovácsolt üreges villaváll,
- Post Mount féktárcsatest felfogatás és jelen esetemben "V" fék tartó konzolok,
- 9mm tengely rögzítő,
- 100mm rugóútas verzióban van nekem de kapni 80mm is,
- "MILO" (Manitou integrated Lockout with remote control) kompatibilis, fentebb írtam hátrányát!
- 2színben kapható; -"Gloss White" (fehér) és "Gloss Black" (fekete), nekem fekete van, és 26" kerékméretben!
- 1548g súlyú :D
Egyenlőre nem vettem észre, hogy lenne nekije! ;)
Bár hátrány vagy nem, -bár a versenyzőknek sokat számít az az egy-két másodperc is amit veszíthetnek eme szerkezet használata nélkül azzal, hogy legörnyedve tekergetika tekerentyüt!- a kormányról vezérléssel -mint fentebb is írtam- elvezítjűk a több lépcsöben állítható kompreszíót!
De bármi is lesz kiegészítem a véleményemet minden egyéb tapasztalattal hosszabb intervalumú használat után!
Szerkesztés; -Tegnap délutáni (meg furcsa volt mióta benne az R7) tekerésemkor vettem észre 1igen érdekes dolgot amit eddig nem is gondoltam, hogy a villa végett lehet! lasali kerékpáros barátunk hozzászólása ébresztett rá erre a kis aprócska de boszantó hibára!
Mivel még "V" féket használok (még egyenlőre) az eddigi kis nyomás a fékkara elég volt a brutális erejű fékhatáshoz, ami anyiban váltózott, hogy most erőteljesebben kell rányomnom a fékkara ugyan azért a fék hatásért! Széjelebb feszíti a villa szárakat (valószínűleg a hátúl elhejezett fékhíd végett) ezért kell a nyagyobb erőkifejtés! Orvosollyuk egyenlőre 1 számomra nem tetszetős kiegészítőre; -Fékmerevítőt teszek fel míg nem lesz tárcsafékem!
Köszönöm "LASALI"-nak még egyszer a segítségért (lehet, hogy nem is tudta, hogy nekem ezzel segített)!!! :)
Nagyon szépen felületkezelt (bár azért kicsit látszik, hogy az ennyim használt de egyáltalán nem vészes), az üreges kovácsolt vállrész is, ami még bizalom gerjesztőbb, hogy nagyobb felületen körbeveszi a becsúszókat (kisebb az esély arra, hogy kiforduljanak, így jobb esetben csak törhet). Kellőképpen dícséretes a vastag komoly terhelésnek kitett alsó rész (bár vastagabnak nézet ki az SR XCM-em). Hátul lévő hálós szerkezetű fékhíd régi védjegye a Manitou villáknak, ami megfelelő merevséget biztosít. (legalább is reméljük, bár csak másoknak a bringályán láttam eddig de tetszet mindig is) a Post Mount fékfelfüggesztést is a Manitou terjesztette el. Van rajta fékkábel rögzítő szem, hogy ne csak úgy magában logjón a vázon! :) A Manitou-k TPC rendszerét (amit sok versenyző nagyon kedvel) és a Lockout -felül elhelyezet piros tekerentyüvel állítható a leírtak alapján- is a jobb szárban -ki honnan nézi- zárt egységben helyezték el, alulról a kis kék tekerentyű a visszaút csillapítás állítóval! A másik -kizárásos alapon- baloldali szárban rugó/levegő hibrid egyvelege található! A levegőnyomást be lehet -1 gyárilag megadott táblázat alapján vagy érzésre (prófik tuti így csinálják, meg én is így lővettem be mert a gyári szerint feltöltve kicsit keménynek itéltem)- lőni a testsúlyunkhoz, és már indulhatunk is. Vagy nem teljesen mert ott van a visszaút csillapítás amivel megint lehet kicsit szórakozni ha valaki érzékenyebb a beállítások kiaknázásának lehetőségével a még komfortósabb érzet miatt (mint amilyen én is vagyok, ha lehet mért ne).
Mondjuk első útamon kiállva tekeréskor nem tűnt túl merevnek a rendszer, jó sok állítgatás levegő ki-be kék tekerentyü ide-oda állítgatása melynek kis változtatására is élénken reagált, sokat segített, de mikor lezárjtam lockra a villát, akkor egyből érezhetővé vált, hogy a bólogatása (pogózása) volt inkább zavaró, nem pedig az oldalirányú rugalmassága -amugy ami és ez érthető az egész villára, kellően masszív, merev.
Nagyon érzékenyen és finoman indult meg -köszönhető a levegő/rugó együtesnek és a TPC+ és ABS+ egyvelegének minden kis állíthatóságával-, minden úthibát szépen, ill. közepes döccenőkön/akadájokon hihetetlen puha mozgásával ejti ámulatba használóját (mint engem) mintha nem is lennének hibák a járt felületen. A nagyobb akadályokról/felütésekről viszont erős visszajelzést ad, de nem pattog és elviselhető. Eddig egyhuzamban elég sz@r útminöség melletti túrám 70km volt és a csuklómat nem éreztem annyira mint az SR XCM-nél.
De olvastam és 1-2 versenyző ismerős mondta (tanácsolták), hogy a magasabb nyomással (ami 1kis érzékenység vesztéssel jár) vagy az olaj sűrűségével is (így együtt mindent is) lehet játszani, megéri! Az Absolute+ rendszerre figyelni kell az olajszint érzékenységére nézve, így a feltöltést érdemes nagy oda figyeléssel végezni. Itt jegyzeném meg azt is, hogy a hosszútávú tökéletes működés zálogaként a rendszeres szervizelést (nekem úgy 3havonta minimum szerelő barátom javaslatára), amelynek esedékességét ennél a modellnél kb.100-150 órában határozza meg a gyártó felhasználástól függöen. Mondjuk ez nekem kb. másfél hónap!!! Szerintem kicsit túlzás bár magamat ismerve nem is biztos, hogy annyira túlzás lenne!!! :D
Mindent összevetve nagyon jó kis teló amit még elég kis ideig teszteltem ill. használom így egyenlőre csak ennyit tudtam írni róla, bár elég hosszúra sikeredet így is! :)
A gyári ajánlás XC-re, bár nálam lesz ez is az is, főleg nagy sebbesség mindenhól minden körülmények között!!! :D