Suntour M2025 első teleszkóp

18 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[3.2]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4.0]
  • Modellév: 2009 (frissítve: 2009.09.)
  • Listaár: 10.000 Ft

HASONLÓ első teleszkóp TERMÉKEK




XCode avatar
171 vélemény
évi 2000-4000 km-t teker
[ az olvasók 100%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2010, 1 évig, 2000-4000 km-en keresztül, túrázgató/városi harcosként használtam
Előny

Értéke az árának megfelelő. Olcsó és eléggé megbízható. Rendszeres tisztogatáson és olajozáson kívül más karbantartást nem igényel. Működését a hőmérséklet kevéssé befolyásolja. Legfőbb haszna, hogy jobban mutat, mint a hagyományos, merev villa.

Hátrány

Legfőképpen arra szolgál, hogy a bringa szebbnek lássék. Csalódás lesz az osztályrésze azoknak, akik lényegesen többet várnak tőle. Ahhoz, hogy többé-kevésbé elfogadhatóan működjön, gondosan kell kezelni: kímélni, gyakorta tisztogatni és olajozni.

Tapasztalat

Először a gyári adatok, mivel e helyen nem találtam őket. Tömege 2100 gramm. A villanyak, a becsúszó és a külső szárak anyaga acél, a vállé alumínium. Acél spirálrugó van benne, melynek hasznos útja elvben 80 mm. Rendesen csak V fékhez való konzollal szerelik, de van tárcsaféket fogadni képes változata is.

A rugós szerkezet eléggé merev, mozgása darabos. Terhelés alatt a spirálrugó összenyomódik, azután nagyjából úgy is marad, a ránehezedő súlynak megfelelő helyzetben. Ezek után lényegében csak akkor hajlandó megmozdulni, ha nagyobb lökést kap, illetve ha felszabadul a súly alól. A rugóút a gyár szerint 80 mm, és ezt nagyjában-egészében tudja is a rendszer. A végső helyzetet azonban nem könnyű elérni: mintha valami nagyobb ellenállású anyag lépne ütközőként működésbe, amely megakadályozza a rugó összenyomását. Biztosat nem állíthatok, mert hosszas keresés után sem találtam leírást, és a rugós tagot sem bontottam szét. Rendes használat esetén a rugó útja általában nem több, mint 60 mm.

A becsúszó szárak eléggé kelletlenül mozognak, tehát kell legyen valami csillapításuk. Azt nem sikerült kiderítenem, hogy a gyártó szándéka szerint van-e így, vagy csupán a felépítésből következik. Bízzunk benne, hogy ez jellemző tulajdonsága ennek a szerkezetnek. Mindenesetre a becsúszó szárak mozgását nem csupán a súrlódás, hanem valami más is fékezi. Szerencsére, mert a bringa hajtás közben így nem hintázik, nem pattog. Sajnos az út nagyobb egyenetlenségeit jól érezni a csillapítás ellenére is, és a kerék nagy ritkán elszakadhat az úttól. A kisebb zötykölődéseket, hajlékonyságuk révén, inkább a becsúszó szárak csillapítják, akárcsak a hagyományos villák szárai.

A hideg koránt sem változtatja meg annyira a rendszer mozgását, mint vártam. A rugóút kemény fagyban sem csökken jelentősen, a levegő sűrűségének, és főleg a kenőolaj viszkozitásának megnövekedése azonban fokozza a csillapítást. A becsúszó szárak nagy hidegben érezhetően lustábban mozognak. Nincs ilyen tapasztalatom, mert nem a szabadban tárolom a bringát, de érzésem szerint a levegőben levő pára hosszabb idő után rá is fagyhat az alkatrészekre.

Igazi fertőben, dagonyában a gumiköpeny sok sarat felhord rá, de van bőven hely, hogy forogjon a kerék. A legrosszabb, tésztaszerűen ragadós sár talán mégis kifog rajta, de ebben inkább a V fék a ludas.

A mozgó alkatrészek egy év használat után sem kotyognak, a tömítőgyűrűkön nem látni elhasználódás nyomát. Néha, nagyobb döccenőnél, tompa, koppanó hangot hallani a külső szárak felől: vélhetően a rugó vagy valami egyéb lötyög bennük. Ez ugyan zavaró, a működést azonban nem befolyásolja.

Egyetlen beállító csavart találtam a szerkentyűn, ami a leírások szerint a rugó előfeszítésére szolgál. Eddig még nem volt bátorságom, hogy kipróbáljam. A súlyomhoz a gyári beállítást megfelelőnek találom, a kíváncsiságon kívül nem lenne más okom a kísérletezésre.

Ahhoz, hogy megfelelően dolgozzon a gép, állandó karbantartásra van szükség. A becsúszó szárakat a sártól, portól szükség szerint (akár naponta) kell tisztítani és olajozni. Ha nem kellően tiszták, nem megfelelően olajosak a felületek, rövidesen akadozni kezd a szár (hosszabb idő után nyilván szépen be is rágódna). A kenéshez jó minőségű könnyű olajra van szükség. A műszerolaj éppenséggel megfelelő, ha nem is a legtökéletesebb. A nehéz olajok bizonyosan nem jók, mert fékezik a csúszó alkatrészek mozgását, különösen a téli hidegben. Időnként a porvédő gumikat, a tömítőgyűrűket is ellenőrizni kell, mert volt rá eset, hogy a gumik belsejében is találtam némi katyvaszt.

 

Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-06-05, 20:31)
Néhány újabb adatot sikerült kiderítenem a szerkezetről. A gyártó körülbelül 90 kg súlyhoz méretezi a rugókat: 75 kg-ot számít a bicajosra, a többi tartalék. Ha elérjük a 90 kg-ot, pl. csomagok is vannak a gépen, vagy mi magunk vagyunk testesek, a becsúszó szárak ráülnek a gumi ütközőkre. Ezek az ütközők csak igen nagy erő hatására nyomódnak össze, következésképpen a rugó hasznos útja a gyakorlatban rövidebb, mint a gyár által megadott érték. A becsúszó szárakat, mint sejtettem, a súrlódáson kívül kezdetleges légfék (egyszerű műanyag betét) is csillapítja. A teleszkóp kenéséhez a gyártó egy bizonyos fajta teflonos olajat javasol, ami nálunk nem kapható. A lánckenéshez használt permet (lásd Weldtite TF2 Aerosol Spray vélemények) ennél sűrűbb, az autós-motoros boltokban kapható olajos PTFE permet azonban megfelelő.
Úgy hiszem, ez a szerkezet nem a hosszú életéről válik majd híressé. A rugók előbb-utóbb elfáradnak, a tömítő gyűrűk stb. elkopnak. Ismerve az alkatrészek beszerzésének gondjait, valószínűleg rövid úton, ócskavasként végzi. Ennek ellenére nem érzem hiányát egy kifinomultabb szerkezetnek. Gondoljuk meg, mennyivel többe kerülne, és több gondoskodást igényelne egy igazán jó teleszkóp.
Szerkesztés vége

Szerkesztés (előző szerkesztés 2011-06-23, 14:20)

A villán nincsen semmilyen szabályozási lehetőség. Ezzel bizony alaposan melléfogtam. A jobb oldali villaszáron található csavar nem a rugó előfeszítését szabályozza, hanem a szerkezetet tartja egyben. Elnézést kérek, tévedtem.

Ezen kívül már csak egy lényeges dologról kell beszámolnom. A teflonos olaj (lásd Motip teflon spray vélemények) rendszeres használata nagyon jót tesz a becsúszó száraknak. Finomabb működésre ugyan nem bírja rá a szerkezetet, de sokkal jobban megmozgatja. Sajnos a kence eléggé drága, és nem is kiadós, ezért meg kell gondolni, megéri-e azt használni műszerolaj helyett. Sajnos elöregedett, levitézlett teleszkóppal sem tud csodát művelni.

Szerkesztés vége

Erre ajánlom

Városi és országúti használatra. Alkalmi túrákra a vadonban. Sporthoz, kemény ugrásokra nem való.

Ennyiért vettem
A bringa tartozéka
Csatolt képek
Suntour M2025  2010 első teleszkóp
Villának
Suntour M2025  2010 első teleszkóp
látszó
Suntour M2025  2010 első teleszkóp
tárgy
26 olvasó szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

Suntour logó

Suntour márka bemutatás

Az eredendően japán, később tajvani központú SR Suntour története egészen 1912-ig nyúlig vissza, ekkor kezdett szabadonfutók és fogaskerekek gyártásába a Maeda Iron Works Company.

1950-ben a cég bemutatta a saját váltóját, ami hasonlított az akkori francia riválisok (Huret, Simplex) váltóihoz. 1964-ben a SunTour feltalálta a ferde-paralelogrammás hátsó váltót. Olcsóbb volt, mint bármely riválisáé, teljesítményben viszont többet nyújtott, mivel egyedül ez volt képes terhelés alatt nagyobb fogaskerékre váltani. A szabadalom lejártakor a Shimano rögtön lecsapott a megoldásra. A pozícionált váltás 1969-es bemutatásával szintén megelőzte a Shimano-t. A kazettás agy feltalálása is egy a cég nagy ötletei közül.

A ’70-es évek elején a Shimano és a SunTour közösen látta el a fellendült amerikai piacot, viszont a SunTour nem rendelkezett komplett hajtásrendszerrel, hanem más márkákkal karöltve dolgozott- lemaradva ezáltal a komplett rendszereket kedvezményes áron kínáló Shimano-tól. A cég jelentősen olcsóbban kínálta termékeit, mint konkurensei, ezért sokan alsókategóriás gyártónak sorolták be. Megtetézve ezt néhány valóban félresikerült termékkel, a SunTour jó időre kiesett az élbolyból.

1987-től a Sakae Ringyo révén SR Suntour néven folytatja pályafutását a cég, azóta több tajvani és kínai gyárat is nyitva. 2005-ben bemutatják a Vboxx-ot, amely egy vázba integrált 9 sebességes hajtásrendszer. 2006-ban a találmány elhozza az ezüstérmet az Eurobike-ról.

Pár éve az SR Suntour elindította a Werx programot, melynek célja, hogy a versenyzőik ne csak használják a termékeiket, hanem aktívan részt is vegyenek a fejlesztésben, tapasztalataikat felhasználva. 2010-től az alumínium és a magnézium mellett a karbon is szerepel a felhasznált anyagok listáján. Az utóbbi években a Suntour termékei, főleg első teleszkópok, rohamos minőségi fejlődésnek indultak, ismét felhozva evvel a márkát a legnagyobb nevek szintjére.

1-1 (1 kérdés)

Kérdések Statisztika
Suntour M2025-t hogyan lehet szétszerelni?
3 válasz
utolsó: 2012. júl.
1-1 (1 kérdés)
Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Suntour M2025 termékkel kapcsolatban: