Kompatibilitási probléma
rendszerelemek
-
Deore XT első váltó, 66-69°-os nyergvázcső szöghöz
-
11-26-os fogkiosztású hátsó sor
-
73,5°-os nyeregvázcső szögű össztelós váz, amit egyébként gyárilag is ilyen váltóval szereltek
-
nem tökéletes a váltó állása a szögek eltérése miatt- konkrétan le van szarva. Nem úgy áll a váltó, ahogy Shimano-ék szerint kellene, de evvel nincs baj.
-
kicsi hátsó sor: még a legnagyobb hátsó lánctányér is kicsi. Ez azt jelenti, hogyha a váltó magasságában jól van beállítva (értsd: az ajánlások, illetve a vázon a gyári váltó által hagyott nyom alapján), akkor elöl 1-es fokozatban a lánc hozzáér a váltó külső és belső terelőlemezének alsó átkötőjéhez (vízszintes lemezke).
Ez azért van, mert kicsik a hátsó lánckerekek, nincs elég "magasan" a lánc. Emiatt a váltót lentebb kell tolni. Jelenleg elöl 1-ben hátul 2-3 fokozatot tudok röcsögésmentesen használni, feljebb már zörög, de ott amúgy sem gyakran futna.
Viszont így a felső (3.) fokozatban olyannyira közel van a váltó meg a 44-es lánctányér fogai, hogy egyes fogak meg is akadnak nagyon kicsit, ezért viszonylag óvatosan kell váltani. Egyébként pont ez a közelség miatt nagyon gyorsan és pontosan vált, de nem szabad eszetlenül taposni, mert ha épp eltalnám ezt az 1-2 fogat, akkor azt kicsit leköszörülném.
Valószínűleg ha nem 73,5° lenne a cső szöge, akkor is fennálna a probléma, hiszen így hátrébb van döntve a váltó, lentebb van az alja, mint 66-69°-nál.
A fenti probléma persze nem csak a Shimano Deore XT, hanem bármely más hasonló Shimano váltóval megeshetne ebben a szituációban. Érdekes módon a Sram X-Gen (mai nevén X.7) váltómmal ilyen gond nem volt. Talán kevésbé pontos, precíz váltó, sokkal inkább erőből dolgozik, de igénytelen is, pozitív értelemben. Ezt egyébként csak az egységesebb szett végett cseréltem le, és mivel jó áron tudtam az XT-hez hozzájutni, nem lehetett otthagyni.
[UPDATE]
Immáron 2 tányéros XT karral (40-28), és normál méretű (11-34) hátsó sorral használom. A beállítás során ismét ne keveset szoptam. A váltó ugyan oda került így, ahol gyárilag volt a 3 tányéros karral (44-32-22), de ez így nem a mostani karhoz ideális pozíció. Viszont bentről (értsd kistányér-nagytányér táv) nem nagyon akarta a 12 fognyi különbséget máshogy váltani, meg kellett emelni, hogy a kanál íves része rásegítsen a váltásra, illetve ne tudjon alulra túlváltani. Így, hogy visszakerült eredeti pozíciójába, tökéletesen vált. Hülyén néz ki ugyan, mert a nyeregvázcső szöge, és a tányérhoz képest elvileg szabálytalanul magasra emelet pozíció miatt akkora táv van a tányér és a kanél íve közt, hogy köszönőviszonyban nincsenek, de mégegyszer mondom, tökéletesen működik így (: Ezen kívül meg sok minden más nem érdekel.
Szóval továbbra is fenntartom, hogy az X-Genhez képest egy kényes picsa a DeoreXT. Igazából csak az ideális körülményeket szereti, de ha egyszer eltalálod mi jó neki, és elhiteted vele, hogy ezt ő is akarja, akkor problémamentesen elvan, nem ugat, nem pofázik, csinálja a dolgát.