Olyan helyeken mehetünk vele könnyebben, ahol egyébként is tudnánk tekerni, de csak komolyabb erőkifejtéssel.
A rendes, 7 fokozatú, 14–28 beosztású fogaskoszorúhoz viszonyítva szinte semmi. Mondjuk külön erre a célra tervezett, nagy láncfelszedő képességű hátsó váltó kell hozzá. A legkisebb áttételt pedig meg kell szokni.
Az új alkatrész szerelése nem volt bonyolultabb, mint a rendes fogaskoszorúé. A feltételek eleve adottak voltak, a hátsó váltó megfelelő (Shimano Tourney TX31), de azért tartottam tőle, hogy szükség lesz némi beavatkozásra. Eleinte úgy tűnt, hogy a láncot vagy a hátsó váltót igazítani kell, de aztán kiderült, hogy nagyjából jó minden, ahogy van. Még a fokozatokat sem kellett újraszabályozni. A láncfeszítő zökkenőmentesen kiszolgálja az új fogaskoszorút is, még tiltott helyzetben, keresztbe váltva (48/34, illetve 28/14) is kifogástalanul működik.
Az, hogy a hajtásban különböző gyártmányú alkatrészek (Prowheel túrahajtómű, Sram PC-10 lánc, Shimano Tourney váltók) működnek együtt, szemmel láthatóan nem jelent semmit. A váltás kifogástalanul működik, de a Mega-kerék azért valamivel nagyobb figyelmet igényel. Időbe telik ugyanis, míg a lánc felmászik rá. Nagyobb keréknek persze nagyobb a kerülete, csak éppen a régi fogaskoszorúnál ezt nem lehetett ennyire észrevenni.
A Megarange lényegében megegyezik a rendes, 14-16-18-20-22-24-28 beosztású Tourney fogaskoszorúval, a különbség csupán annyi, hogy a 28 fogú lánckereket 34 fogúra cserélték. A gyártó ezzel megtakarított, mi azonban veszítettünk. Jobban jártunk volna ugyanis a 16-18-20-22-24-28-34 sorozattal: túrahajtóművel ez megfelelőbb áttételeket biztosítana. A 28 fogú lánckerék egyeseknek alighanem hiányozni fog, mert ha nem is gyakran, de megesik, hogy éppen a 38/28, illetve a 28/28 arányú áttétel kellene a kényelmes, hosszan tartó tekeréshez. Megarange fogaskoszorúval a 28/20, illetve a 38/34 arányú áttétel közelítőleg ugyanezt nyújtja. Csak jusson eszünkbe a lehetőség a megfelelő pillanatban, illetve legyen idő a váltást megtervezni és kivitelezni!
A kétféle alkatrész hasonlatosságának még egy fontos következménye van. Az MTB hajtómű kisebb fogszámú lánctányérjaival a rendes fogaskoszorú kifogástalan áttételi arányokat biztosít (nem véletlen, hiszen ahhoz van méretezve). Következésképpen a Megarange fogaskoszorút ilyen hajtóművel párosítani gyakorlati haszon nélkül való. A 34 fogú lánckerékkel pedig jóformán semmit sem nyerünk, mivelhogy a falra bringával felmászni nem lehet.
Az új fogaskoszorú, pontosabban a legkisebb áttétel a várakozásnak megfelelően teljesít. Hosszú emelkedőn, laza homokon, ahol eddig gyakorta fel kellett adnom, most többnyire nyeregben maradhatok, és egy fürgébb gyalogos sebességével juthatok előre. Hajtani óvatosan kell, mert a túlzott erő megemeli a gép elejét, illetve a hátsó kerék, ha nem tud megkapaszkodni, kicsúszik, megpördül. Meredek kaptatón, nedves füvön, laza talajokon stb. különösen nagy a veszélye, hogy a gép felágaskodik, illetve hogy a hátsó kerék kipörög.
Nagyjából egy hónapja használom, így nincs értelme pl. a kopásáról nyilatkozni. Nem hiszem, hogy ebben a tekintetben más lenne, mint a régi, Shimano MF-TZ21 fogaskoszorú (lásd Shimano Tourney fogaskoszorú vélemények). A kétféle alkatrész anyag, gyártás stb. tekintetében nyilván egyenrangú.
A túrázók, városi harcosok, súlyosabb csomaggal közlekedők életének megkönnyítésére. Komolyabb, hosszabb emelkedőkkel megtűzdelt utakra, illetve laza talajokra. (Ingoványra, futóhomokra önmagában nem elég, oda széles gumiköpeny is kell, hogy a kerék ne süllyedjen el.) Csak túrahajtóműhöz! Akinek MTB hajtóműve van (a legkisebb lánctányér 24 vagy 22 fogú) Megarange fogaskoszorú nélkül is boldogul.