Nagy jó fogaskoszorú, Sram PC-951 lánccal, és SRAM X.7 -es váltószettel használtam. Sohasem ugrált, egyszerkell-beállítani-ésjó. Vizet, sarat elég jól bírja, nem volt olyan extrém körülmény, hogy váltó gond lett volna, amióta használom. Kopást, és ebből adódó ugrálást nem tapasztaltam 2,5 év és kb 4000 km alatt (nem vagyok kímélős fajta, de azért nem ropogtatom a váltót hegynek felfelé :)).
Az alsó két fogaskerék cserélhető.
2,5 év nyüstölés után a második, 13 fogas keréknél két fog letört. Így persze abban a fokozatban ugrál a lánc.
Nem igazán tudom, hogy mi volt az ok, de talán egy rossz váltás, vagy anyaghiba, de ha ez az ok, akkor az súlyosan nyom a latba. Az is lehet, hogy ilyen használatnál ez ennyit bír, és ez kopásból eredt, lévén, én ezt a fokozatot használtam a legtöbbet. Reménykedem, hogy tudok hozzá szerezni ilyen fogaskereket, bár a boltban nem kecsegtettek sok reménnyel.
2,5 éve használom, előtte egy Acera szett, és valami gagyi shimano marokváltó volt. Mivel a Shimano nem gyárt használható marokváltót (én pedig ragaszkodtam ehhez), így jött képbe a SRAM. Összességében nagyon nem bántam meg a cserét, pedig a 90e feletti összeg amibe a teljes csere került (váltók, váltókarok, hajtás, hátsótengely, és a fenti fogaskoszorú) kicsit húzós volt, de ugye az a bringa, amin egy X.7es szintű szett van minimum dupla ennyibe kerül.
Persze az elfogultságom indokolható azzal, hogy az Acera után az X.7 olyan, mintha a pokolból közvetlenül a mennyországba kerülne az ember, elmúlik minden kín, hogy nem vált, duplán kell húzni, aztán vissza, iszonyat lassan vált, már tudom, hogy le kell szálljak, mert itt a meredeken már nem fog váltani az érzékeny lelke.... nos ez mind elmúlt az X.7-el.
Tényleg csak ajánlani tudom, és remélem, hogy a fog-töredezés valami balesetből származó egyedi eset.
Nem túl extrém túrázáshoz, hegymászáshoz is.
Sram váltószetthez, lehetőleg X.7-eshez, mivel ahhoz tervezték.