- Tartós és rendkívül merev hajtókarok (Shimano XTR, 2013), a piac egyik legmerevebb hajtókarja
- az alu lánctányérok kopásállósága átlag feletti
- a gyári tányérokkal precíz váltás
- viszonylag jó Q-Faktor és kéttányéros rendszernél ideálishoz közelibb láncvonal
- a gyári XTR BB92 PressFit csapágy rendkívül érzékeny
- lánctányérok és a kettes rendszerhez átalakító csavarok borzaszóan drágák
@2015.03.06: A már az első pillantásra prémium-ketegóriát hirdető polírozott külső és matt fekete belső felületek tetszetős és egyben robosztus összképet adnak. Dacára alacsony tömegének, a piacon kapható alumínium-ötvözet hajtókarok közt a legmerevebb, ezt a német Bike Magazin egy tavalyi tesztje igazolta. A karbon karoknál is jelentősen merevebb, az XX1 kart is maga mögé utasítva. Rejtély, hogyan sikerült mindezt 516 grammból kihozni (saját mérés, tányérok nélkül) és anélkül, hogy a tartósság kárára ment volna. Nálam a szerviznaplóm szerinti 9900 km-es futásteljesítmény gyakorlatilag semmilyen komolyabb sérülést nem láttat, néhány apró karctól eltekintve a mai napig sértetlen, a karok oldalát és a cipő oldala sem dörzsölte ki.
SingleSpeed konfigurációban, 32x21t áttétellel kb. 1500 km-en, a maradék 8400 km-t 2x10-es rendszerként használtam. Eredetileg 3x10-es hajtóműként vásároltam, a gyári tányékorat értékesítettem és 36/24 tányérokat, később a gyári XTR 38/26-os tányérokat kapta meg. A rémesen drága gyári szögletes XTR hajtómű csavarokat vásároltam hozzá, cserébe (szerencsére) ezek tartósságára sem lehet panasz.
A gyári PressFit csapágy minősége sajnos legjobb esetben is csak átlagosnak mondható, nálam a rendszeres, 3-4 havi, illetve versenyek utáni kenés ellenére kb. 3000 km után már recsegett. A csapágy továbbá rendkívül érzékeny az oldalról a bal hajtókart rögzítő műanyag csavar meghúzási nyomatékára, érdemes tartani a gyári ajánlást és túlhúzását kerülni, mely a csapágyak idő előtti tönkre meneteléhez vezet.
A váltás minősége egyértelműen átdobó és tányérfüggő: a gyári XTR alkatrészekkel példás. Kéttányéros rendszerhez ajánlott a kéttányéros átdobó, máskülönben nehézkes a váltó helyes beállítása és a váltás minősége is jelentősen romolhat.
Kéttányéros rendszer esetén, köszönhetően a 46,8mm-es láncvonalnak, a sor lassabb fokozatai is jól használhatóak a "nagytányérral". Q-Faktora, melyre 166-166,5 mm-t mértem ugyan nem annyira alacsony érték, mint a gyárilag is kéttányéros 985-ös típus esetén és elmarad a SRAM XX és XX1 156-os verziójának Q-Faktorától, de még így is jobb, mint a Shimano XT és SLX karok kb. 175-176 mm-re.
Messze a legjobb minőségű hajtókar, amihez eddig szerencsém volt. Kidolgozásában, tartósságában és használhatóságában egyaránt példás. Ár-érték arányában közel sem ennyire jó a helyzet, mert bár a lánctényérjai tartósak, de jelentősen drágábbak már az XT termékcsaládénál is. Leginkább igaz ez a háromtányéros rendszer 32-es titánium-karbon középső tányérjára és az alumínium-ötvözet nagytányérra.
---
Shimano XTR FC-M980 Stages Power Meter 175mm:
Kevés ilyen tesztet olvastam eddig, írok róla néhány mondatot. Háromnegyed éve a bal kart lecseréltem egy Stages Power Meterre, azóta kerékpározásaim jelentős részéhez Watt-információkkal is rendelkezem. A kar nem csak a Watt-értékeket, de a pedálfordulatot is méri, továbbá beépített hőszenzorával képes a külső időjárási körülményekhez adaptálni a méréseit, biztosítva így annak pontosságát. A kar a bal lábat méri csak és ezt szorozza fel kettővel. Azok számára, akiknek az egyik láb domináns, talán kevésbé hasznos edzésekhez - de nálam bevált. Pontosabb képet ad az edzés intenzitásáról, mint a késleltetett pulzus-alapú edzés esetén, ahol a pulzust nagyon sok minden befolyásolhatja, így kialvatlanság, fáradtság, az időpont (reggel vagy este) és számos egyéb tényezők. A szenzor viszonylag védett helyen van, sérülésének valószínűsége alacsony. Ellenben a CR2032-es elemet takaró kis műanyag kupak sérülékeny, elemcsere közben érdemes fokozott figyelemmel lennünk és nem letörni egyik műanyag fület sem. Szerencsére cseréje egy 5 EUR összegű tétel, ami még kibírható. Az elem élettartama gyártófüggő: Varta elemmel nekem 30-40 órát bírt, a gyári Panasonic elemmel viszont ~120 órát.
@2016.10.03:
Itt az ideje frissítenem az eddigi 3/5-ös ár-érték arányt 4/5-re, mert ha valami, akkor a tartóssága bizony példaértékű. Ez a hajtókar szerintem 10 év használat után is, a karcoktól eltekintve top-top minőség marad!
Időközben az 1. generációs XTR Stages Power erőmérőm meghibásodott, ezt az európai forgalmazó szó nélkül cserélte egy "2nd generation", új tokozású verzióra, amivel nincs már semmi gond. 7500 km óta problémamentes. AbsoluteBlack ovál tányérral (32t) használtam idén 1x11-es váltással (lásd fotó), ami a váltástartományában a 2x10-es és 2x11-es rendszerekhez képest kissé kompromisszumos. Ennek ellenére még a Salzkammergut-Trophy extrém távján sem volt vészes végig menni vele (211 km, 7100m mászás).
Cross Country, Maratonozás, Trail bringázás, All-Mountain és akár Enduro versenyzésre. Több híres enduro-versenyző gépén találkozhattunk, találkozhatunk ezzel a 980-as karral (például Yeti).