A régebbi gyártmányokról sok rossz véleményt olvastam ezen az oldalon, és az újabbakról sem sokkal különbeket. Felfoghatatlan: mintha nem ugyanarról a szerkezetről volna szó, amit szinte naponta használok, és alig van bajom vele. Ennyi ember mind rossz darabot fogott volna ki, és én lennék a kevesek egyike, akinek szerencséje volt? Vajon milyen mértékben jogosak a kifogások? Némelyiket megerősíthetem, másokról viszont úgy gondolom, hogy azok a nem megfelelő használatra, illetve a karbantartás és a rendszeres ellenőrzés elmulasztására vezethetők vissza. Érdemes áttekinteni a leggyakoribb panaszokat.
A láncfeszítő nem elég erős (gyenge a feszítőrugó) – Ez a leggyakoribb kifogás, és nyilván van is alapja. Ha valakinek a lánca odaverődik a villához, aligha ok nélkül szentségel. Mindenesetre, úgy látszik, a sirámok és átkok elhallatszottak Kelet-Ázsiába is, mert az újabb gyártmányok mintha jobbak lennének. Nekem ilyen van, és nincs bajom vele. A lánc még egyszer sem verődött a vashoz, pedig ugrottam már le (szükséghelyzetben) padkáról, zökkentem járdaszegélyen, villamossínen, és rázkódtam pocsék utakon is eleget. Kétségtelen viszont, hogy hintázik fel s alá, de nem hinném, hogy ez hiba, a váltást ugyanis nem befolyásolja.
Kiszámíthatatlanul működik (nem pontosan vált, nem lehet pontosan beállítani, könnyen elállítódik) – Ez legalább olyan gyakori panasz, mint az előző. Nem tudok mást elképzelni, mint a váltó sérülését, elferdülését, a fokozatok beszabályozásának hiányosságait, illetve a bowdenhuzal hibáját (pl. szorul vagy elakad, nem megfelelően feszes). Előfordulhat az is, hogy a kitérést szabályozó csavarok rázódnak el. Egyszer-kétszer, a hátsó kerék ki- és visszaszerelése után magam is tapasztaltam, hogy a váltó már nem működik pontosan, ilyenkor azonban a fékkel is hasonló bajom volt. A hiba nyilvánvaló: a hátsó tengely, illetve a kerék nem pontosan ugyanoda került vissza, ahol volt. És csakugyan, némi igazítás után helyreállt a rend: a váltó újra helyesen működött, a fékpofák nem értek hozzá a kerékabroncshoz stb.
Nagy méretű (otromba, csúnya; nagyok a váltógörgők) mondják néhányan – A műszaki adatokból kiderül, hogy a váltó (itt a TX típusokról van szó) a Megarange fogaskoszorút is képes kiszolgálni. Az ilyen koszorú legnagyobb lánckereke összemérhető a hajtómű legkisebb lánctányérjával. A megfelelő működéshez hosszú lánc kell, és olyan láncfeszítő, amely képes minden helyzetben felszedni a fölösleget. Ezért kellenek a nagy görgők, s ezért a viszonylag nagy méretek. Akinek nincsen Megarange fogaskoszorúja, kisebb váltóval is beérné. A Shimano kínál is ilyet, a kerékpárok többségét azonban nem ilyennel szerelik. Ha mégis Megarange kell, lehet próbálkozni a valamivel ügyesebben kivitelezett, kisebb méretű Altus osztályú váltóval.
A műanyag görgők gyorsan kopnak, sőt törnek – Valóban kopnak, már 4000 km táján észrevenni rajtuk az elhasználódás jeleit. Nos, 3000 pénzért ennyi jár. A sors eddig kegyes volt hozzám: törött görgővel még nem találkoztam. Szorult már a váltóba faág, de csupán a lánc akadt el. Törés ettől függetlenül előfordulhat, akár gyártási hiba miatt is.
Nem bírja a zökkenőket, odacsapódik a küllőkhöz, tönkremegy – A zökkenők osztályozásához a tudomány csak a közelmúltban fogott hozzá. A kutatás még nem ért véget, annyit azonban már tudunk: ha a váltó küllők közé kerül, nincs esélye. Nem ilyen igénybevételre méretezték. Nekem ez a mutatvány még nem sikerült, valószínűleg nem akadtam össze az igazi Nagy Zökkenővel.
Terhelés alatt zajosan működik – Láncváltó esetén nehéz elképzelni a zajtalan működést. A lánc, amikor átmászik, átugrik egyik kerékről a másikra, még terheletlenül is recseg, csattog, hát még nagy erők hatása alatt. A középső, és különösen a felső kategóriás váltók e tekintetben vitathatatlanul jobbak, kevésbé zajosak – no de milyen áron!
A sarat nem bírja (pontatlanná, használhatatlanná válik tőle) – Ezzel egyetértek. A híg iszappal még valahogy boldogul, ellenben a tésztaszerű sár, különösen a ragadósabb fajta, nem tesz jót neki. Én még nem tapasztaltam, de elhiszem: sok sártól a váltás csődöt is mondhat. Megoldás: nyergeljünk át agyváltóra, ott ilyen nem fordulhat elő.
Lassú a működése – Jogos a panasz. Nem a Villámgyors Váltás Világbajnoka. Különösen lassú, ha kisebb lánckerékről kell nagyobbra váltani. Ahogy nőnek a kerekek, egyre több idő kell, míg a lánc felmászik rájuk, és közben a láncfeszítő rugó növekvő ellenállását is le kell küzdenie. Terhelés alatt a váltás még ennél is nehezebb, mert a megfeszített lánc csak kelletlenül, csúszkálva, akadozva hajlandó átmászni a szomszédos lánckerékre. Ha tehát a lehető leggyorsabb működést akarjuk, váltás közben ne terheljük a hajtást.
Sok benne a műanyag – Úgy ám! Legalább annyi, mint a kínai instant nudliban. Többek között ezért is olyan olcsó mindkettő.
Gyenge szerkezet, az erősebb igénybevételt nem bírja (elállítódik, hajlik, törik) – Senki sem mondhatja, hogy nem így van. A Shimano sem rejti véka alá az igazságot. Kézikönyvében a következőket olvashatjuk: „… a Tourney alkatrészek külsőre MTB-jellegűek, mégis aszfalton történő szabadidős kerékpározásra készültek”. Ha valaki elégedetlen ezzel a váltóval, a középosztályban találhat (árban is) erősebbet, jóllehet kíméletlen hajtásra még az sem megfelelő.
Végső következtetések – Egy ilyen, viszonylag bonyolult felépítésű és működésű szerkezet, lássuk be, egyrészt nem készíthető tetszőlegesen erősre, biztonságosra, másrészt a helyzete miatt (a talajhoz, küllőkhöz vészesen közel) igencsak sérülékeny. Ha valami hibádzik, könnyűszerrel tönkremegy. Harmadsorban: a gyártó az olcsóságra törekedett, ennek érdekében a teljesítményt és a tartósságot részben fel kellett áldoznia. A Tourney hátsó váltó megfelel annak a feladatnak, amire tervezték. Sem túlzó dicséretekre, sem szertelen rágalmakra nem szolgál rá. Azt nyújtja, amit a gyártó ígér, sokan azonban nincsenek tisztában a korlátaival.
Nekem szinte semmi bajom nem volt ezzel a szerkezettel. Felmértem, mire alkalmas, mennyit bír, és ennek megfelelően bánok vele. Kellő elővigyázattal hajtva terepen sem hagy cserben: homokon, sáros földutakon, hegyi ösvényeken stb. is gond nélkül használom. Rendszeres karbantartás, illetve ellenőrzés mellett kifogástalanul, pontosan teszi a dolgát, mi több, egy év alatt mindössze kétszer kellett beállítani. Mindkét esetben csupán a kitérést szabályozó csavarokon, illetve a bowdenhuzal feszességén kellett igazítani. A beállítás nem jelentett gondot, mielőtt azonban első alkalommal nekifogtam volna, tanulmányoznom kellett a Shimano kézikönyvét. Sajnos a vásárlás helyén kapott Útmutató nem mutat utat, szó sincs benne a váltók beállításáról és hasonlókról.
Különböző gyártóktól származó láncokkal (pl. KMC Z-50, Sram PC-10) használtam, mindegyikkel tökéletesen együttműködött. A váltógörgőket leszámítva szembetűnő kopás jelei még nem mutatkoznak rajta. Nincsen rajta sérülés, nem lötyög jobban, mint új korában, sőt a láncfeszítő rugója sem fáradt el.