A Joytech 734SE kerékagy olcsó. Eléggé tartós. Az átlagos igényeket kielégíti.
A tengely nem eléggé erős, nagy terhelésnél a hajtás felőli oldalon csekély mértékben meghajolhat. A csapágyak méretezése nem igazán megfelelő, ezen kívül nehéz őket finoman beszabályozni. Rendszeres ellenőrzés, gyakori igazítás szükséges. Az agy hajtási oldalának szereléséhez le kell venni a fogaskoszorút is.
A Joytech 734SE kerékagy csapágyai a célnak nagyjában-egészében megfelelnek, de az eszményit meg sem közelítik. Menet közben, vagy a kereket pörgetve nem érezni, de a tengelyt kézzel megforgatva igen: finom gördülésről itt nemigen lehet szó. Méretezésük nem hátsó agyhoz illő: a kónuszok aránylag kicsik, a golyók száma ehhez mérten kevés, az egységnyi felületre jutó nyomóerő emiatt túlságosan nagy. A csapágyak megfelelő beállítását eléggé nehéz elérni, és ha sikerül, többnyire nem sokáig örülhetünk neki. A pontos beállítás menete némiképp hasonlít a két egeres, pöcögtetős türelemjátékhoz. A kónuszt és ellenanyáját nagyon gondosan kell beállítani és összeszorítani. A súrlódás (legyen bármilyen csekély) a rázkódással, rezgéssel karöltve képes kónuszt és anyát némileg meglazítani, elfordítani a tengelyen: részben ezért, részben a kopás miatt lesznek a csapágyak kotyogósak egy idő után.
A porvédelemmel elégedett vagyok: valahányszor szétszedtem az agyat, a zsírt tisztának találtam.
A csapágyak beszabályozása új alkatrésznél 40–60 kilométer gurulás után esedékes. Kétszer ennyi út megtétele után ismét igazítani kell. Ha a csapágyak már bejáródtak, elegendő igény szerint állítani őket. A hátsó agy csapágyait nálam kb. 300 kilométerenként kell igazítani (az első agy csapágyai nagyjából háromszor ennyit bírnak). Teljes szétszerelésre, zsírozásra a hátsó agy esetében úgy 4000–6000 km táján lehet szükség.
A tengely „közönséges” acélból készült, ide nem eléggé erős. A hajtás oldalán nyilvánvalóan túl van terhelve: a csapágy, a menetes fogaskoszorú miatt, távolabb van a tengelyvégtől, ezért a tengely előbb vagy utóbb meghajlik valami nagyobb bukkanó, gödör stb. kapcsán (igen nagy erő, pl. ütés hatására talán el is törik). Nem lehetetlen, hogy testesebb bringás alatt a nagy súly miatt is hajlik.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-08-16, 21:35)
Króm-molibdén ötvözetű acélból készült tengelyt jelenleg nem könnyű beszerezni, hacsak nem üreges tengelyt gyorsszorítóval.
Szerkesztés vége
Szerkesztés (az előző szerkesztés: 2011-08-24, 09:59)
A kerékagy 7637 km gördülés után elfáradt; tengelyirányban benyomódott a csapágycsésze. A folyamat aránylag gyorsan, de nem egyik pillanatról a másikra ment végbe. Kotyogott a hátsó tengely (az ilyesmi menetes agynál nem ritka jelenség), de a beszabályozás nem segített rajta, 20–30 km gurulás után ismét lötyögős lett. Még egyszer próbálkoztam a beállítással, jóllehet akkor már nyilvánvaló volt a hiba oka. Sugárirányban a sérült csésze megtartotta teherviselő képességét, csupán tengelyirányban nem volt kellően ellenálló. Ha úgy hozza a szükség, ilyen hiba esetén (kellő óvatossággal) haza lehet tekerni nagyobb távolságból is.
A több sebességes rendszerekhez való menetes agyak jellemző hibája a tengely elhajlása vagy törése, illetve a csapágycsészék benyomódása vagy beszakadása. (A nagyobb terhelés miatt rendszerint a hajtási oldal károsodik.) Korábban már kicseréltem az eredeti tengelyt, ezzel az első csapdát kikerültem, a másodikba azonban így is beleestem.
A menetes rendszerrel egyébként nem lenne különösebb baj, ha orvosolnák valami módon a hajtási oldal túlterheltségét, illetve elfogadható minőségű, megfelelő teherbíró képességű alkatrészeket gyártanának. A menetes agyak azonban kivétel nélkül a belépő szintet képviselik (nálunk legalábbis csak ilyeneket kínálnak): nem megfelelő anyagból készül a tengely, gyenge a csapágycsésze stb. Mindezeket figyelembe véve azt kell mondanom, árához képest elfogadhatóan teljesített a Joytech 734SE hátsó kerékagy.
Van persze az éremnek másik oldala is. Kerékagyat cserélni nem egyszerű: le kell szerelni a fogaskoszorút, valamint kifűzni, újra befűzni, központosítani a kereket. Ha erről az oldaláról nézzük, sokba kerül nekünk az olcsó menetes agy. Aki nem maga szerel, kevesebből megússza, ha kész, fűzött kereket vásárol, célszerűen kazettás aggyal és a hozzá illő fogaskoszorúval.
Az érem harmadik oldala: ha az embernek bringája van, elkerülhetetlenül költenie is kell rá. Előbb-utóbb a kazettás agy is elfárad, cserélni szükséges, szerelése pedig nem kevésbé nyakatekert, mint a menetes agyé.
Szerkesztés vége
Kezdőknek és kedvtelésből kerekezőknek, túrázóknak és városi harcosoknak. Aki teheti, cserélje vagy cseréltesse ki a tengelyt: a króm-molibdén ötvözetű acél tovább bírja. Megoldás lehet a kazettás agy is, ahol a terhelés egyenletesebben oszlik meg a tengely két oldala között, a csere azonban ez esetben nagyságrenddel többe kerül.