- az egyik eddig általam próbált legmerevebb XC/Maraton/trail/All-Mountain kerékszett, ami az ~1710g mért tömegéhez képest egészen komoly
- gyönyörű, aprólékos kidolgozottság, 24 db húzott küllő egészen egyedi megjelenéssel: egyik oldalon 8, másik oldalon 16 küllővel
- viszonylag jó hazai alkatrész-utánpótlás és mérsékelt árú küllők más márkákhoz képest (Mavic Crosstrail-hez egy küllő 3x ennyibe kerül)
- tömegéhez és képességeihez képest mérsékelt ár
- UST-s felni, alapból belső nélküli használatra
- az első kerékhez alapból jár hozzá QR15 átütős adapter a 9QR gyorszár mellé
- más UST-s felnikhez hasonlóan erre is nehezebben tehető fel a külső (szappanos víz itt is kötelező)
- az agy egy idő után kotyoghat, érdemes párszáz kilométerenként ellenőrizni
- a gyorszáras verzió hátsó agyához sajnos nem létezik X-12 adapter kit, csak az eleve 12mm-es átütőshöz a 135/142mm-es adapter
- a felni viszonylag szűk, 19mm-es belső szélessége miatt inkább 2.25-2.3-as méretnél szélesebb külsőkkel kevésbé boldogul
Régi álom volt egy megfizethetőbb árú UST-s kerékszett, hosszas előzetes utánajárás után döntöttem a Fulcrum Red Metal 3 mellett. Mivel a QR9 és QR15 átalakíthatóság is szempont volt, így a 2011-es Shimano XT kerékszett sajnos kiesett, maradt a Mavic Crosstrail és a Fulcrum Red Metal 3. A Crosstrail esetén az mtbr.com-os fórumok és bringaboltos ismerősök szerint egyaránt viszonylag sok törődést igénylő a hátsó agy környékén, valamint jóval drágább hozzá utólag a küllő, ezért is döntöttem az egyébként grammra megegyező (1685g) tömegű Fulcrum mellett. Mivel viszonylag sokat kerékpározom terepen, alig 3 hét alatt 1000 km-t tettem bele, ami úgy érzem, már elegendő ahhoz, hogy írhassak róla. Először is, nagy meglepetést okozott a korábbi All-Mountain kerékszettemmel összehasonlítva is egészen komoly merevsége - noha ~400g-mal könnyebb (!) annál a mérlegre téve. Az UST külsőt viszonylag nehéz feltenni rá, ennek ellenére szerszám nélkül is biztosan sikerülni fog, csak - ahogy a többi UST-s felni és gumi esetében - egy kis szappanos víz kell hozzá. Az eddig megtett kilométerek alatt nagyon megbízhatóan tartja a levegőt, ami nyilván nem csak a felni, de a jó külső érdeme is egyben. A racsni zárszárkezete az első kilométereken majdnem hangtalan, aztán kb. 100 km után megérkezik a hangja. Nagyon finoman, áltagos hangerő mellett jellegzetes hangon reteszel, határozottan ragadja meg a kereket hajtásnál. Talán csak a "bekoptatási" szakasz miatt, de a hátsó agy kb. 100 km, az első pedig 800 km után oldalirányban kezdett enyhén kotyogni, amely probléma maximum két percen belül orvosolható volt.
Jótanács azoknak, akik a Red Metal sorozat valamelyik tagja mellett döntenek: érdemes bicajozás után megmozgatni a kereket oldalirányban, hogy nincsen-e valamennyi kotyogása. Ha igen, akkor egy 2mm-es imbuszkulccsal lazítani kell az agyon található kis csavaron és kézzel, az óramutató járásával egyezően finoman ráhúzni a az agyra a kontrázó csavart. (A Red Metal 10, 5 esetében is érdemes az oldalirányú kotyogást ellenőrizni.)
Update @ 2012.02.05, egy a 2017. km-nél elvégzett műveletről:
Másfél hónapja érdekes dologra lettem figyelmes: a hátsó váltóm mintha nem feszítette volna eléggé a láncot, ami rázósabb talajon erősen hozzáütődött az elsőváltó kanalához. A váltó szétszedése és kupucolása után is maradt a probléma, de még mindig azt hittem, a váltó feszítőrugója a gond. Aztán lecseréltem a bicajom egy újra, ahová áttettem a kerékszettet. S lám, a vadonatúj bicajban az új váltó is hasonlóan viselkedett, így a Heuréka!-szerű felismerés után egyszerre szét is szedtem az egész hátsó agyat, atomjaira. Apropó, szerelés: szerencsére az agy felépítése kellően spártai ahhoz, hogy akár leírás nélkül is elboldogulhasson vele bárki, de természetesen a gyártó oldalán elérhető egy részletes leírás .pdf formátumban.
Az ellazult lánc problémája tehát a hátsó szabadonfutó elkoszolódásából eredt. A benne lévő nagy mennyiségű szürkésfekete zsír nem volt túl bizalomgerjesztő, ezt nagyon óvatosan zsíroldó spray-el eltávolítottam, nagyon ügyelve arra, hogy a csapágyak környékére ne kerüljön belőle. Újrakentem mindent a zöldeskék Motorex zsírral, majd összerajtam. Fura volt, hogy még mindig lazának tűnik a lánc: túl sok zsírt tettem mindenhová... Így ismét szétszedtem, lepucoltam az új zsírt és ismét bekentem. Azóta ismét minden tökéletes.
Update @ 2012.09.11, 5400. km:
A hátsó sor enyhe kotyogása miatt (csak lelazult az SLX sorom csavarja), kb. 3400 km problémamentes használat után szétbontottam a hátsó agyat, alaposan megtisztítottam és az elhasználódott zsírt friss zsírra cseréltem. A csapágyak környékén a régi zsír még mindig újszerű volt, egyedül a szabadonfutó házában lévő zsír tűnt kissé használtasnak, ami nem is csoda. Hóban, sárban, esőben is használtam, sőt versenyeztem is vele.
A korábban itt leírt probléma, azaz a hátsó agy kilazulása egy ideje megszűnt.
Módosítom értékelésem, nagyon elégedett vagyok vele. Ez így, hosszú távú tapasztalataimat szummázva bizony 5/5. Ilyen működést várok el egy ehhez hasonló árú kerékszettől!
Viszonylag alacsony tömege miatt akár XC felhasználásra is, egyébként maraton/trail/all-mountain felhasználásra.