- Red Power 29 XL: a prémium Red Metal 29 / Red Metal 1 XL, RM3 stb. sorozatok csapágyazásán és tengelyén forog, így nagyon megbízható és tartós agyakra épül (van egy Red Metal 3 szettem, 10e km felé közelítek vele, a mai napig problémamentes!)
- viszonylag ritka karbantartást igényel, kb. minden 2000. km-nél (gyártó is ezt ajánlja)
- példás porvédelem, beázást egyik Fulcrum kerekemnél sem tapasztaltam eddig
- egyik Fulcrum felnimet sem kellett centrírozni soha, így ezt sem
- Elől-hátul 24 és 28 db 2.0-1.8-1,65 triplán húzott acél küllő
- szerintem gyönyörű:)
- 29er méretben könnyűnek számít
- Első kerékhez jár QR15 és sima 9mm QR adapter, mindkét manapság elterjedt szabványt támogatja
- dacára, hogy a felni nem tubeless-ready, Stan's Yellow Tape + Stan's tubeless szelepekkel mindkét kerékre fel tudtam tenni a tubeless külsőket;)
- a többi Fulcrumhoz hasonlóan, kb. 100-200 km bejáratás után szorítani kell a csapágyazáson, nálam mindkét kerék kotyogott kissé
- ha például egy faág "rendet tesz" valamelyik kerékben, idehaza a küllők beszerzése probléma lehet (bár külföldről könnyű pótolni, úgy látom)
- kevésbé merev, mint egy 26-os kerék
- hátsó kerék sajnos csak sima QR, az átütős verziójú kereket külön kell megvásárolni, nem alakítható át adapterekkel
- a felni nem tubeless-ready ***
A jól bevált márkánál maradva döntöttem a Red Power 29 XL mellett, ami jó 150 grammal könnyebb, mint a 29 SL, de már az agyak a prémium Red Metal sorozat csapágyazásain gördülnek. Igaz, nem tubeless, de Joe's átalakító szettel, vagyis Joe's szalag + gumiszalag szelepekkel, kb. fél óra alatt át tudtam alakítani. Tökéletesen működik.
***Nem én lennék, ha nem próbáltam volna meg Stan's Yellow tape-pel is: jó hír mindenképp, akik ragaszkodnának a tubeless-hez, de kissé alacsonyabb áron: az is működik!
Esztétikailag - számomra - kifogástalan, a kidolgozás példás, gyönyörűen anodizáltak a felnik, egy egész évnyi (bár nem túl sok terepezős km) használatának nyoma sincs rajtuk. A csapágyazást itt is szorítani kellett 100-200 km körül, mindkét keréken. Szerencsére egyszerű és egyszeri művelet, terepen is megoldható egy a legtöbb kézi szerszámon megtalálható 2.5-ös imbusszal, s alig fél perces művelet. Érdekességképp: a hátsó tengely és a szabadonfutó szintén ugyanaz, mint a magasabb kategóriába tartozó Red Metal 1, 3 és Red Metal 29 XL kerékszettnél.
Le- és felfelé merev, döntöttebb kanyarokban némi bizonytalanságot mutat, de nem zavaróan. A szokásosnál rugalmasabb viselkedés miatt még kényelmesebbé teszi a haladást, az igazán rázós, köves utakon is volt rá eset, kellett pár tíz másodperc, mire leesett, kilockolt villával megyek, mely nem csak a ballonos külsők jó csillapítására, de a kerékszett jó rezgéselnyelő képességére is enged következtetni.
A kerékszett némileg kevésbé merev tulajdonsága véleményem szerint három dologra vezethető vissza: háromszorosan húzott küllők, elől csak 24, míg hátul 28 küllő, a 2.25-ös ballonosabb külsők. A felnik a Mavic, Shimano és DT által is képviselt hagyományos iskolát követik 19mm-es belső szélességükkel. Lehetne szélesebb, akár egy ZTR Crest (21mm), de ezért az árért elnézhető. A kerékszett rugalmasságától senkinek sem kell tartania, valószínűleg nagyon tartós és erős lesz, melyet az is bizonyít, hogy a bicajos tömegére nézve a gyártó 109 kg/240 lbs maximum súlyhatárt ad meg.
A szerelés nálam egyszerűnek bizonyult, nem túl passzentos a felni és nem is engedi túl lazára a külsőket: a Schwalbe külsők könnyen, szerszám nélkül feltehetők, levételéhez is elég egy külső leszedő lap a gumi peremének kipattintásához és simán, puszta kézzel, egy mozdulattal vehetőek le. A rossz hír: sajnos a felni nem tubeless-ready. A jó pedig: ennek ellenére működik tubeless-ként. Itt jegyzem meg, tubeless 29er kerékszett égen-földön nincs 420-450 EUR ár alatt még akciósan sem, szóval már csak ezért is piros pont a Fulcrumnak, hogy ha nem is hivatalosan, de működik tubeless-ként, dacára annak, hogy a felni belső kiképzése sem olyan, mint egy Stan's ZTR-féle BST. (Azért pedig egy fekete pont a gyártó felé, hogy a Power sorozat 83-85e Ft-os ára után a "rendes" UST-s Red Metal 29 XL-hez már közel 200.000 Forintnyi összeg a beugró, ami bőven kétszeres ugrás - a kettő közé egy köztes modell, esetleg?...)
A legtöbb manapság kapható kerékpár gyári kerékszettjénél jóval könnyebb: a piacon 2.2-2.3 kilós kerekekkel árulják még az 500.000 - 600.000 Ft-os kategóriát is, míg a Fulcrum két kiló alatt marad. Gyorsíthatósága jó: az 1700 grammos 26-os kerekemnél valamivel lassabban ugyan, de nem zavaró mértékben. Cserébe jól "tartja" a tempót, kevésbé vész el a lendület, miközben a hátsó agy határozottan, megbízhatóan és visszafogott hangon reteszel egy fordulat alatt harminchatszor. A másik, jóval drágább 29er kerékszettemhez képest is (ZTR Arch EX 29 felnik + DT agyak/Star Rachet stb.) szépen megállja a helyét.
A 15mm-es átütős és a gyorszáras villákat egyaránt támogatja, egy-egy kupakot ki- majd bedugaszolni kell mindössze a cseréhez, mely szerszám nélkül végezhető, s alig 15-20 mp-es művelet. Mindkét szabványhoz tatozó átalakító készlet jár a kerékszetthez, nem kell külön megvásárolni.
Akit nem zavar, hogy nem a legmerevebb kerékszettek egyike és szereti a "gyári" kerekeket, számára ajánlott kategória, ráadásul a hasonló áron kapható Mavic Crossride 29-nél könnyebb is valamivel (ha számít valakinek), kb. jó 100 grammal.
A gyártó specifikációka szerint XC, Maraton felhasználástól egészen az All-Mountain világáig helyt állhat. XC/Maraton bicajban használom és az All-Mountain területre én nem tartom alkalmasnak, nem elég merev hozzá. Nem kérdőjelezem meg, hogy fizikailag bírná az igénybevételt, inkább a rugalmasságából fakadó bizonytalansága miatt ítélem meg így. Ennél fogva 110-120 mm-nél többet mozgó 29er kerékpárba én biztosan nem tenném.