A Velotech 3 W LED lámpa a soknevű termékek csoportjába tartozik. Eredeti nevét (Jing Yi JY-246) a Jiashan Shengguang Electronics Co., Ltd. jegyzi. Európában, illetve nálunk különböző jelzésekkel kerül forgalomba, pl. Sacredfire 3W, Tour de France 3W, Trinity JY-246. A modell nevében szereplő 3W megtévesztő: az eszköz valójában még a mértéktartó kereskedők által jelzett 1 W körüli teljesítményre sem képes.
De lássuk a medvét, illetve lámpát. A hengeres lámpatest anyaga anódosan oxidált, feketére festett (ritkán ezüst színű) alumínium ötvözet. Három fő részből áll, éppen úgy, mint a rovartest: elemtartó fedél, elemtartó ház, diódaház-lámpafej. A fő részek menettel kapcsolhatók össze. A test hosszúsága 103,5 mm, átmérője 30 mm. A lámpa tömege elemek nélkül kb. 120 gramm.
Elemtartó fedél – A kapcsolót védő műanyag dugó eléggé lazán illeszkedik a fedélhez, nem árt rögzíteni valami módon. Az esővíz is éppen ennél az illesztésnél szivárog be legkönnyebben a lámpatest belsejébe. Úgy hiszem, a rendszeres használatot a műanyag megsínyli, hosszú életet nem jósolok neki.
Elemtartó ház – Az elemtartó négy AAA méretű elemet vagy akkumulátort fogad. A tartót elfordulás ellen biztosították, a fedél be- és kitekerése így nem tesz kárt az érintkező rugókban. Az elektromos érintkezéssel nekem rázós utakon sem volt bajom. A polaritásra ügyelni kell: az elemek negatív sarka érintkezzen rugóval. Elemeket cserélni még azelőtt kell, hogy az elekrolit kifolyna belőlük. A csere szerszám nélkül is kivihető. A kapcsoló és a hozzá tartozó elektronika a tartó végén kapott helyet. Kezeléséhez nem kell nagy erő, a véletlen kapcsolással szemben tehát nem eléggé védett.
Diódaház-lámpafej – A világító diódát, az akril lencsét (ami valójában közönséges plexi korong) és a műanyag tükröt ne karcoljuk össze, illetve ne vessük alá szerves oldószerek próbájának. A tükör leheletnyi alumínium bevonatának a nedvesség sem tesz jót. A lámpafej nem állítható, a fénykéve szélességét nem lehet szabályozni.
Egyetemes rögzítő szerkezet – A rögzítő bilincs vaskosabb kormányrudakhoz is illeszkedik. Hajlítgatását, gyakori fel és leszerelését kerülni kell, főleg hideg időben. A rögzítő saru egy csavar kioldásával, bizonyos szögekben, jobbra-balra elfordítható. Menet közben ez a lehetőség nem elérhető: le kell venni a tartóról a lámpát, kell egy csavarhúzó stb. A függőleges állítás a kormányrúdon történő elfordítással működik. A rögzítő sín még szilikonnal kezelve is szorul a saruban, ami jó, mert a lámpa nem lötyög, ellenben rossz, mert a le- és felszerelést erőltetni kell. Bármilyen jónak is látszik a rögzítő szerkezet, életrevalóságát nálam még bizonyítania kell. Első körben biztonságosnak látszik, eddig még ellenállt a szokásos igénybevételnek, szerelésnek, rázkódásnak stb.
Teljesítmény – A lámpa saját osztályában a középszert képviseli. A forgalmazók adatai szerint 3, illetve 1 Watt elektromos és 30 lumen fényáramnak megfelelő sugárzási teljesítményre képes. Méréseim szerint üzem közben 3,5 V feszültség mellett 0,11 A áram folyik, a valós teljesítmény tehát csak 0,3 W körüli. Ha eltekintünk a zavaró nullától, elő is áll a 3 W… Az 1 W érték pedig a LED-re vonatkozik: csúcsra járatva ennyit tud. Ekkora teljesítményhez azonban 0,3 A körüli áramot kellene biztosítani, amit az elemek nem sokáig bírnának, és a diódát is hűteni kellene.
Legyen világosság – A fénycsóva összenyalábolását gondosan megtervezett és kivitelezett parabolatükörrel oldották meg. A kilépő fénykéve erősen széttartó, ugyanakkor félig-meddig folyamatos az átmenet a fényes középső mag és a szélső, gyengébben megvilágított terület között. A nyaláb öt méterre levő falra kb. 600 cm átmérőjű fényes kört rajzol, amelyet egy halvány, mintegy 125 cm széles gyűrű övez. Szórás ezen a körön kívül lényegében nincs.
A lámpa fénye kb. 20 km/h sebességű haladáshoz nyújt megfelelő biztonságot. Hat–nyolc méter távolságig jó lehet látni vele, kellően nagy területet megvilágít. Rosszabb úton, illetve terepen csökkenteni kell a sebességet, csakúgy, mint korlátozott látási viszonyok közepette.
Üzemmódok – Tíz percenként százötvenet–száznyolcvanat villan, illetve teljes fényerővel folyamatosan világít. A villogó fény idegborzoló. Néhány másodperc után ember és állat megvadul tőle. A takarékos üzemmód sajnálatos módon hiányzik: kímélni lehetne az elemeket, például városi környezetben, ahol nincs feltétlenül szükség karácsonyi vásárt idéző kivilágításra.
A gyártó szerint az üzemidő folyamatosan világító üzemmódban 3–4 óra. Jó minőségű alkáli elemek nyáridőben valóban kitartanak ennyi ideig. Alacsony hőmérsékleten azonban csökken az elemek teljesítőképessége, vele a fényerő és az üzemidő is.