- A KMC Z51 ár/érték aránya kedvező. Az olcsó láncok között mostanában nemigen találtam jobbat.
- Jár hozzá patentszem.
- Nálam ilyen nem jelentkezett, pedig már nem az első Z51 példányt nyüstölöm. Mások azonban kifogásolhatják, hogy aránylag hamar elhasználódik, nem bír ki hat-, hét- vagy nyolcezer kilométert.
E helyen a KMC korszerűsített Z51 láncáról esik szó. Az újfajta lánc jobb minőségű a réginél, és jellemzői is mások. Az újabb lánc IG csereszabatos, csapszélessége 7,1 mm, 10002 N húzóerőt visel el károsodás nélkül, csapjainak kipréseléséhez pedig 2452 N erő szükségeltetik.
A Z51 dobozos csomagolásban kapható: 116 szemből áll, tömege kb. 320 gramm. Mellékelik a hozzá való patentszemet is: KMC MissingLink II (7,1 mm).
A lánc lapjai (hevederei) acélból készülnek, a görgők ugyancsak, a csapok pedig valószínűleg szerszámacélból. Pontosabb adatokat sajnos nem sikerült felkutatnom.
A külső lapok hídja Z alakú. A gyártó szerint e megoldás a váltást teszi könnyebbé. A belső lapokat (ahogy ez a többsebességes láncokra jellemző) nem fogja össze görgőgyűrű. A görgők átmérője 7,6–7,7 mm. A jobb illeszkedés és váltásteljesítmény érdekében a belső lapok éleit belül lesarkították. A csapok 7,1 mm szélesek. A csapvégek eldolgozása kifogástalan. A láncot vegyi fürdőben kezelték rozsda ellen: a külső és a belső lapok egyaránt barnák.
A lánc eredeti kenőanyaga könnyebb olaj, következésképp inkább nyáridőben jó. A gyári kenés nem túl tartós, az olaj nagyjából 250 kilométer hajtás után elhasználódik.
A lánchoz való patentszem megtalálható a dobozban. Ha valakinek nem tetszene az eredeti, használhatja például a Shimano SM–UG51 8s (7,5 mm) fajtájú kapcsát is, bár ez kevésbé jól illeszkedik a Z51 lánchoz.
A lánc szerelése megfelelő szerszámmal nem nehéz, a csapok kinyomása azonban eléggé nagy erőt igényel.
A Z51 teherbírása megfelelő, eddig nem sikerült elszakítanom. A lánc megfelelő kenéssel halkan fut. Gondos tulajdonost és rendszeres karbantartást feltételezve a rozsda sem harap bele. (Egyszer, hosszabb esős menet után két napig kenés nélkül használtam, de még így sem lett baja.)
A Z51 nálam átlagosan egy évet (kb. 4000 kilométer) bír. Ha rendszeresen gurulok vele terepen, akkor csak kb. háromezret.
Váltásteljesítménye, ha a rendszer megfelelően van beállítva, meglehetősen jó. (Prowheel túrahajtóművel és Shimano CS–HG50–I fogaskoszorúval használom.)
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2016-09-18 12:38)
Legutóbb használt példányomat – mindösszesen 3722 kilométert futott – a napokban cserélem. Egyelőre, mivel jól bevált, maradok ennél a fajtánál. Azután majd meglátjuk. Reményeim szerint a gyártó tartja a minőséget.
Nálam – teljesítményét illetően – több ízben is jelesre vizsgázott. Ennélfogva répáinak számát eggyel megnövelem. Mert vannak ugyan nála jobbak, ennek megfelelően azonban többe is kerülnek.
Szerkesztés vége
Hat, hét és nyolcfokozatú rendszerekhez. A gyártó terepjáró-, országúti-, valamint túra- és városi kerékpárokhoz tervezte. Komolyabb feladatokhoz mindazonáltal – szerintem – nem a legjobb választás.