A Sunrace CN-M89 lánc 116 szemből áll, tömege kb. 300 g, patentszem tartozékként jár hozzá. Lapjai szénacélból készültek, görgői „acélból”, csapjai króm–molibdén ötvözetű, alacsony széntartalmú szerszámacélból. A belső lapokat, ahogy az a többsebességes láncokra jellemző, nem fogja össze görgőgyűrű. A görgők átmérője 7,5–7,7 mm. A jobb illeszkedés és váltásteljesítmény érdekében a lapok éleit belül lesarkították. Az üreges csapok 7,1 mm szélesek, felületük fényesített. A csapvégek eldolgozása kissé egyenetlen, ez azonban csak közelebbről szemlélve észrevehető. A lánc minden elemét krómbevonattal látták el. A védőréteg nem csupán a rozsda ellen küzd, hanem az alkatrészek kopását is mérsékli valamelyest. Hátránya a krómozott felületnek, hogy a kenőanyag kevésbé jól tapad hozzá, illetve jobban meglátszik rajta a szutyok.
A lánc eredeti kenőanyaga jófajta mézgára emlékeztető, gyengén ragacsos, színtelen, beszáradt étolaj szagú kotyvalék. Tartós kence, az bizonyos, kb. 500 kilométer gurulás után használódott el. Hidegben és melegben egyaránt működik, rozsdásodás ellen hatékonyan véd, kis túlzással azonban még a macskaalmot is összeszedi. Összetételéről semmit sem tudtam kideríteni.
A CN-Q8 8s patentszem (csapszélessége 7,8 mm) többször használatos fajta. Szerszám nélkül is összerakható és szétszedhető, szereléséhez csupán némi türelem és ügyesség szükségeltetik. Tökéletesen működik: nem esik szét, a váltást nem befolyásolja stb. Más gyártmányú kapcsok is illeszkednek a Sunrace lánchoz, pl. BBB BCH–08 SmartLink és Sram PowerLink 8s (7,1 mm), Connex Link 8 (7,2 mm), KMC MissingLink 7-8s (7,3 mm), Shimano SM–UG51 8s (7,5 mm) és Taya SC–23 (8,0 mm).
A csapok kipréselése nem nehéz, de nem is könnyű, mivel a prés kúpos tüskéje a csőszegecs végét csekély mértékben szétfeszíti. Prowheel túrahajtóművel és Shimano CS-HG50-I fogaskoszorúval szerelt gépemhez elvben 110–112 láncszem szükségeltetik. Ebből következik, hogy az ennél több szemből álló láncokat mindenképpen meg kell rövidítenem.
Fenntartásokkal vettem meg (a Sunrace olcsóbb láncait általában nem becsülik sokra), a CN-M89 azonban eddig nem adott okot a panaszra. Nálam aránylag jó dolga van, gondosan ápolom, és nem is hajtom őrült köszörűs módjára. A terhelést bírja, nem panaszkodik. Jócskán fut homokos terepen, de ez sem hatotta meg eddig. A rozsda sem talált még fogást rajta. Szépen dolgozik, megfelelő kenéssel szinte hangtalanul fut. Eddig kb. 800 kilométert gurultam vele, ezalatt valamelyest – átlagosnak minősíthető arányban (a hosszúság változása 10 szem között mérve kb. 0,01 mm) – megkopott, megereszkedett. Várható élettartamát 2500–3000 kilométerre becsülöm.
Középosztálybeli lánchoz méltó váltásteljesítményt nyújt – nem jobb, nem rosszabb, mint az olcsó vagy közepes árú láncok –, kifogástalanul működik, de nem kínál semmi különlegeset.
Nehéz helyzetben vagyok, ami a pontozást illeti. Nem hagyhatom figyelmen kívül a lánc igényes kialakítását (csőszegecsek, krómbevonat stb.), ami a középosztályban nem egészen szokványos. Ár/érték arányát minősítve pedig a „jó rendű” teljesítményt és a mértéktartó árat kell elismernem valami módon. Jobb ötlet híján megajánlom neki az 5-5 sárgarépát. A feladatot pedig, hogy árnyaltabb képet alakítsanak ki róla, rábízom a későbbi véleményezőkre.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2012-08-17, 18:00)
Kevés híján 4000 (pontosan 3957) kilométert hajtottam vele eddig, és még mindig elfogadható állapotban van. Valószínűleg csak akkor cserélem, ha nyúlása elérte az egy százalékot (jelenleg 0,75%). Ez még további 500 kilométert jelent, esetleg valamivel többet.
Csupán két kifogást tudok felhozni ellene, és ezek sem túlságosan lényegesek. Első: kissé egyenetlenül nyúlik. Jelen állapotában bizonyos szakaszokon beesik a görgők közé a láncnyúlás-ellenőrző mérce, más helyeken erőltetni kell. Hozzá kell tennem, ez nagyjában-egészében minden láncra jellemző. Második: a CN-Q8 8s patentszem gyengécske, jobban kopik, mint maga a lánc. Ez szerencsére könnyen orvosolható baj: 2000–2500 km gurulás után a kapocs cserélendő.
Lenne még egy harmadik kifogásom is, ámbár ez nem a láncot illeti. Jelenlegi ára már 4000 forint körüli. Ha így megy tovább, könyörögnöm kell a kereskedőknek, havi fizetésem fejében lássanak el alkatrésszel.
Szerkesztés vége
Szerkesztés (előző szerkesztés: 2013-06-05, 19:11)
Jócskán alábecsültem a teljesítőképességét: még 3086 kilométert hajtottam ezzel a lánccal. Összesen tehát 7043 kilométert futott.
Az utolsó mérés alkalmával egy-két szakaszon a nyúlás már elérte az egy százalékot. Bizonyos szakaszokon ellenben csak 0,75 százalék körüli értéket mértem. Ha nem vagyok tekintettel a hajtómű és a fogaskoszorú élettartamára, még hajthattam volna ezzel a lánccal akár év végéig is.
Több mint egy évig használtam, ez idő alatt nem volt bajom vele. Nem szakadt, nem rozsdásodott, nem zajongott. Ellenben eléggé gyakran kellett törölgetnem, mert csúnyán meglátszott rajta minden maszat.
Szerkesztés vége