Wippermann West Germany lánc

1 vélemény véleményezd »
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[5]
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
[4]
  • Modellév: 2010 (frissítve: 2011.12.)
  • Listaár: 4.000 Ft

HASONLÓ lánc TERMÉKEK



1-1 (1 vélemény)
Rendezés

XCode avatar
171 vélemény
évi 2000-4000 km-t teker
[ az olvasók 100%-a szerint ez egy hasznos vélemény ]
Teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ár/teljesítmény:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Modellév: 2011, 6 hónapig, 2000-4000 km-en keresztül, túrázgató/városi harcosként használtam
Előny

Erős, tartós, mint minden színvonalasabb Wippermann lánc, és még szép is. Felületkezelése miatt hosszú ideig ellenáll a korróziónak.

Hátrány

West Germany lánc csak kivételesen szerepel a boltok kínálatában. Patentszem nem jár hozzá. A különleges gyári kenőanyag nagy mértékben vonzza a port.

Tapasztalat

Valószínűleg abból az időből származik, amikor az ország, melyről nevét kapta, még létezett. Valami titkos raktár rejtekén túlélte Németország újraegyesítését, aztán ráakadt egy szemfüles magyar, és nyomban felvásárolta az elfekvő készleteket… Nyilván nem ez az igazság, ámde minden próbálkozásom, hogy pontosabb értesüléseket szerezzek erről az alkatrészről, eredmény nélkül maradt. A mindentudó Google is hallgat vagy mellébeszél, ha erről a láncról kérdezem. És ami a legmeglepőbb, maga a gyártó sem tesz róla említést.

Abban a reményben vásároltam Wippermann West Germany extra kopásálló láncot, hogy ez majd tovább szolgál, mint az eddig kipróbált olcsóbb gyártmányok. A lánc igazán remek, hosszú életűnek ígérkezik, de már látom: nem jártam vele jobban, mint egy „gazdaságos” alkatrésszel. Az alsó- és a középosztályt képviselő láncok árát a gyártók nyilvánvalóan az élettartam alapján számítják ki. Egy jobb alkatrészért arányaiban nagyjából annyival kérnek többet, mint amennyivel tovább bírja – és még valamivel többet, mivelhogy a drágább darabokból kevesebb fogy.

A lánc 110 szemből áll, tömege kb. 310 g, patentszem nem jár hozzá. A lapok valószínűleg szénacélból készültek, a csapok és a görgők króm–molibdén ötvözetből. A belső lapokat, ahogy az a többsebességes láncokra jellemző, nem fogja össze görgőgyűrű. A jobb illeszkedés és váltásteljesítmény érdekében a lapok éleit belül lesarkították. A 7,2 mm széles csapokat a súrlódás csökkentése érdekében fényesítették. A csapvégeket szépen eldolgozták, peremezéssel zárták le, és a vállakat is lesarkították. A lánc minden alkotóeleme nikkelbevonatot kapott. Az ilyen felületkezelés hatékonyan véd a korrózió ellen, és a súrlódást is csökkenti: kevésbé kopik, tartósabb a lánc. Hátránya a nikkelezett felületnek, hogy a kenőanyag kevésbé jól tapad hozzá.

A lánc eredeti kenőanyaga ásványi olaj alapú, mesterséges viasszal, rozsdásodást és kopást gátló adalékkal dúsított, barnás színű, gyengén ragacsos kulimász. (Volt már szerencsém hozzá; WKS–D néven keresse, akit közelebbről érdekel.) Jellemző tulajdonsága, hogy hidegben faggyúszerű, melegben pedig olajat izzad. Előnye, hogy hatékonyan védi a fémeket a korróziótól, azonkívül teljesen elhallgattatja a láncot. Hátránya, hogy ragad rá a por, mint légy az enyves papírra. Télidőben, illetve nehéz terepen, vizes, sáros körülmények között bizonyára ez a megfelelő kenőanyag, meleg és száraz környezetben viszont csapnivaló, mert rövid időn belül annyi port gyűjt, mint a földön vonszolt szalonna.

A 7,1 mm csapszélességű BBB BCH–08 SmartLink és a Sram PowerLink 8s patentszem nem jó ehhez a lánchoz, a Connex Link 8 (7,2 mm), a KMC MissingLink 7-8s (7,3 mm), a Shimano SM–UG51 8s (7,5 mm) és a Taya SC–23 (8,0 mm) kapocs viszont igen. (A Shimano és a Taya patentszeme egyszer használatos fajta!) A Sunrace CN-Q8 8s gyártmányát nem próbáltam, ez azonban a csapok szélességéből ítélve (7,8 mm) megfelelő lehet.

A láncot nem kellett megbontanom, mert patentszemmel fogtam össze a végeit. Ha azonban a csapok kipréselésére kerül sor, alighanem meg kell szenvedni a szereléssel: a peremezett végű csapok ellenállnak a láncbontónak. A megerősített szegecselésnek mégis örülhetünk, mert a láncszemek nagyobb erő hatására sem nyílnak szét. Száztíz láncszem elvben 42/34 vagy 48/28 arányú áttételt képes kiszolgálni, a gyakorlatban azonban elegendőnek bizonyult a Prowheel túrahajtóművel és Shimano Megarange fogaskoszorúval szerelt gépemhez is (a 48/34 arányú áttételhez elvben 114 szem kellene). Ebből látszik, hogy a rendszerben van tartalék, a Shimano Tourney RD–TX31 hátsó váltó képes kezelni a lánc hosszúságában mutatkozó 5 centiméternyi különbséget is.

A lánc szépen dolgozik, szinte hangtalanul fut. Eleinte, míg valamelyest összecsiszolódnak az alkotóelemek, kissé megereszkedik (hosszúsága 10 csap között mérve 0,01–0,02 milliméterrel nőtt), 700–800 km után azonban nyúlást már nem tapasztaltam. A hosszúság változása egyelőre (1300 km) a mérési hibahatár alatt van. Megítélésem szerint a Wippermann West Germany lánc (a használat módjától, a karbantartás minőségétől függően) kibírhat 3000–4000 kilométert is.

Határozottan, pontosan, és meglehetősen csendesen lehet vele váltani, kiemelkedő teljesítményt azonban nem nyújt. Korábban használt olcsó láncaim (KMC, SRAM) sem voltak e tekintetben rosszabbak vagy jobbak. Ez is bizonyítani látszik, hogy a 6, 7 és 8 fokozatú rendszerek (amennyiben a váltók megfelelően vannak beállítva) nem túlságosan kényesek az alkatrészek minőségére, ugyanakkor nem is kínálnak semmi különlegeset.

 

Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-12-26, 17:09)

Összesen 3522 kilométert gurult, kb. negyedét terepen. Felületkezelése valószínűleg kissé megkopott, bár kívülről szinte semmit sem változott. Egy esős éjszakán órákat ázott, és kezelés nélkül maradt reggelig. Különösebb következmény nélkül megúszta: némi rozsdás lé jelentkezett egyes csapoknál, amit aztán a tisztogatás és a kenés el is tüntetett nyomtalanul. Egyéb bajom nem volt vele. Az „extra kopásálló” címkét ellenben nem érdemelte ki: az „extra” jelző ez esetben nyilvánvaló túlzás. Nem rossz lánc, ami a teljesítményt illeti, ára azonban eltúlzott. Háromezer aranyforintért talán újra ilyet vennék, ezerrel többet azonban nem ér meg nekem.

Általánosságban azt mondhatom, nem éri meg nikkelezett vagy krómozott láncot venni. A kémiai eljárással kezelt (barna vagy fekete) láncokkal sincs semmi baj, ha megfelelő kezelésben részesülnek. A cink ötvözettel bevont láncoknál pedig jobb nem is kell. Ami ezen túl van, meggyőződésem szerint pénzkidobás.

Szerkesztés vége

Erre ajánlom

Hat, hét és nyolc sebességes rendszerekhez. Kiváló tulajdonságai révén alkalmas lehet bármilyen feladatra, kivéve talán az extrém felhasználást. Megbízható alkatrész, bírja a terhelést, és rendes körülmények között a korrózió sem tud vele elbánni. Mire felületkezelése elkopna, alighanem a lánc is elhasználódik. Viszonylag magas ára miatt inkább csak nyereghez enyvezett bringásoknak éri meg ilyen alkatrészt vásárolni. Aki csak sátoros ünnepeken hajtja szekerét, jobban jár egy olcsó lánccal.

Ennyiért vettem
4000
Csatolt képek
Wippermann West Germany  2011 lánc
Zacskós lánc
Wippermann West Germany  2011 lánc
Bontott lánc
Wippermann West Germany  2011 lánc
Kerékpárlánc
12 olvasó szerint ez hasznos vélemény!
Szerinted hasznos?

1-1 (1 vélemény)
Rendezés
 
patentszem:

Tartozék


 
bevonat:

Nikkel


 
szín:

Ezüst


 
ajánlott rendszerek:

Minden 6/7/8 Sebességes


Tedd fel technikai, beállítási, vagy vásárlási kérdésed bármely modellévű Wippermann West Germany termékkel kapcsolatban: