A Neuzer Mistral 30 kerékpárt átlagos, de árának megfelelő felszereltség és érték jellemzi. Felépítése, külseje becsesebb gépekre emlékeztet. Kíméletesen hajtva, megfelelően karbantartva akár hosszú életű is lehet.
A teleszkópos villa, mint olyan, gyengécske, a gép árát tekintve azonban ez a fogyatékosság elviselhető. Az eredeti, a célnak nem megfelelő pedál viszont egyértelműen balfogás.
A Neuzer Mistral 30 kerékpár váza szilárd, kellően rugalmas, nem csavarodik. Ha úgy vesszük, szép is. Kímélni kell, különösen a festést, akkor nincs vele gond.
A villa valamivel jobban teljesít, mint egy merev szerkezet, és persze jobban mutat. A teleszkóptól finomabb mozgást ne várjunk. Ezzel szemben a viszontagságokat jól tűri, beéri rendszeres tisztogatással, olajozással.
A hajtásrendszer azt nyújtja, amit az ár alapján vártam. Kíméletesen tekerve, illetve időben cserélt lánccal vélhetően ki fog bírni legalább még egy évet. A középrész tengelye egyelőre könnyen forog, a csapágyak nem kotyognak. A hajtókarokban kár még nem keletkezett. Észrevehető kopás csak a lánctányérokon és a fogaskoszorú gyakrabban használt elemein mutatkozik. A pedálok hivatásuk betöltésére alkalmatlanok, nem méltóak a gép árához sem. Ez az első alkatrész, amit cserélni kell, célszerűen mindjárt a vásárlás után. Az eredeti KMC lánc, állandó karbantartás mellett, nagyjából 2000 kilométert futott. A rárakódott portól, homoktól hamar elkopott. Az első váltóval eddig nem volt baj. A hátsó váltó eléggé pontos, a láncot egyelőre kellően feszíti, és terhelés alatt is hajlandó működni, de jobb kímélni: érezhetően nem szereti az erőltetést, és a durvább szennyeződéseket sem. A legnagyobb áttételt egyébként alig használom: a lánc ilyenkor vészesen közel fut a villasaruhoz, ráadásul még sík úton, szélcsendben is megerőltető így tekerni. A legkisebb áttétel sem az igazi: komolyabb emelkedőn vagy süppedő talajon éppen csak elegendő.
A kerekek meglehetősen jó tartásúak, óvatos duhajként eddig még nem tettem bennük kárt. A kerékagyakkal, a beállításon kívül, dolgom nem akadt. A tengely még nem görbült, nem törött el. A kerékabroncsok kopásra, karcolódásra hajlamosak, anyaguk viszonylag puha, formájukat nagyobb erő hatására alighanem elveszítenék. A tömlő és a gyárilag szerelt terepjáró köpeny minden tekintetben átlagos. Defekt elleni védelem nincsen. A köpeny anyaga kellően erős, viszonylag puha, rugalmas, repedezésre nem különösebben hajlamos. Szembetűnő kopást úgy 2000 km után tapasztaltam. A futófelület aszfalton, döngölt talajon eléggé hangos. A gördülési ellenállás az ajánlott tömlőnyomásnál megfelelő, de érezhetően nagyobb, mint országúti gumik esetén. (Hibaként nem róható fel, végtére is a gépet nem országútra tervezték.) Aszfalton, hosszú távon 13–20 km/h sebességet lehet kényelmesen tartani, ennél lényegesen többet csak herkulesi erővel. A széles köpeny előnyei laza talajon mutatkoznak meg. Kavicson, homokon, sárban aránylag jól teljesít. Futóhomokon, lekváros katyvaszban persze elakad. A sártól stb. aránylag könnyen megtisztul. Köves-sziklás terepen nem próbáltam. Száraz felületen jól tapad; vizes aszfalton ésszel, poros, olajos, sáros, havas felületen lassan, vigyázva, jégen inkább négy lábon megyek.
A fékek az elvárhatót nyújtják. Az eredeti fékbetétek 2000 km után kb. félig koptak el.
Az irányítást terepmenethez igazították: a kormány igen könnyen elfordul; kisebb sebességnél nagyobb munka nyeregben maradni. A kormány, mivel hegymászáshoz való kormányszárral szerelték, alacsony állású: ez hosszabb úton fárasztó lehet. Az eredeti nyerget, bár elsőre meglepően kényelmes, hosszú utakra szintén nem ajánlom, csillapítása ugyanis, megfelelő rugózás híján, gyenge.
Szerkesztés (az eredeti vélemény hozzáadva: 2011-05-21, 8:41)
A váz festése, mint korábban céloztam rá, eléggé érzékeny. Minden, ami rendszeresen érintkezik a vázzal, előbb-utóbb nyomot hagy a zománcon: a váztáska, a bovdenkábelek, a sebességmérő vezetéke stb.
A villával, most már világosan látom, jobban jártam, mint egy csillogó-villogó, kényes csodával. Gyengécske, nem vitás, de a tisztítást és az olajozást leszámítva törődést, ráfordítást nem igényel.
Most már az is látszik, hogy a hajtás ki fog bírni legalább 2 évet, sőt talán többet is. A pedálokat már korábban lecseréltem, és az eredeti láncot is. Azóta más gyártmányt használok, de már ennek is megvan a kiszemelt utódja. Korábban kifogással illettem az áttételeket, de nem fejtettem ki részletesebben, mi is a baj velük. Túra/városi géphez vannak méretezve, nem terepjáróhoz! Terepjáróval komolyabb sebességet nehéz elérni, így a 48/14 áttétel alapjában véve nélkülözhető. Mászáshoz, illetve laza talajokon viszont több kellene, mint amit a mostani 28/28 áttétel nyújt. A hajtómű cseréjénél megfontolom a lánctányérok leváltását, pl. 44/32/22 fogúra, a jelenlegi 48/38/28 fogú helyett.
A kerékabroncsokról írottakhoz nincs mit hozzáfűznöm. A gumiköpenyek erényeit és gyengeségeit a Kellys Grippen külső gumi véleményeknél taglaltam. Aki többet teker aszfalton, mint például magam is, annak sajnos nem igazán megfelelők ezek a köpenyek. Amint elkoptak, cserélem őket: a Continental Traffic-et néztem ki. A gyári fékbetétek maratont döntöttek tartósság tekintetében, a hátsó keréken még mindig használhatók.
Az eredeti, 10 fokos dőlésszögű kormányszárat állíthatóra cseréltem, és 30 fokra igazítottam. A gyári, merev nyeregcsövet, illetve a nyerget szintén leváltottam. Az újsütetű, rugós nyeregcső kb. annyit ér, mint az első villa, az új túranyereg viszont kiváló. Ezen kívül került még sárvédő is a bringára. Mindezek segítenek abban, hogy jobban elviseljem a hosszabb utak viszontagságait.
A gépről alkotott kedvező véleményem az eltelt időben csak erősödött. Igénytelennek látszik, de egy átlagos, kedvtelésből kerekező bicajos vágyait (ha úgy tetszik némi fejlesztéssel) maradéktalanul betölti. Jó bánásmódot igényel, az igaz, de ha megkapja, meg is hálálja. Azoknak lehet jó választás, akik számára a túrakerékpárok valami miatt nem megfelelőek. Kezdetben, meg kell vallanom, én is inkább a túragépek felé kacsintgattam, de azok egyike sem kínált széles gumiköpenyeket, sőt lehetőséget sem, hogy ilyeneket felszerelhetnék rájuk. Sokat járok homokon, és ott széles, terepjáró köpeny nélkül nemigen lehet boldogulni. Adott körülmények között ez az átmeneti (cross-trekking) jellegű bringa volt a legjobb választás. Kezes kis jószág, nem jártam rosszul vele. Nagyjából 4000 kilométert tettem meg vele, és még egyszer sem hagyott cserben.
Szerkesztés vége
Összefoglalás (az előző szerkesztés: 2011-06-23, 14:04)
A lényeget már elmondtam, az alábbiakban nagyrészt a legfontosabbak tartalmi kivonatát vázolom. Szándékom szerint utoljára szólok hozzá ehhez a témához.
Váz – A csomagtartó, illetve sárvédő rögzítésére alkalmas elemekről még nem tettem említést (az első villa saruin is van egy-egy furat). Hasznos dolog, ha valaki ilyen kiegészítőket akar.
Villa – Könnyen él, ki kevéssel beéri. Tisztítom, kenem; nagyjából ugyanolyan, mint új korában.
Hajtásrendszer – A hajtómű már a harmadik láncot szolgálja ki, és még szinte tökéletes. A lánctányérokon jelentős kopás nem mutatkozik. Olyannyira, hogy az új láncok is tökéletesen illeszkednek a fogakhoz, nem tapasztalni semmi rendellenességet. A váltást könnyítő elemek is a helyükön vannak.
Kerék – A menetes hátsó agy élete virágában, kb. 7500 km után jobblétre szenderült. Nagyjából ez az átlagéletkora ennek az alkatrésznek.
Menettulajdonságok – Aki kezesebb, fordulékonyabb bringát szeretne, válasszon a szükségesnél valamivel kisebb vázat. Az én testre szabott (igásló méretű) vázam inkább túrákhoz alkalmas: jobban tart az egyeneshez, és lejtőn lefelé még 50 km/h sebességgel robogva is befér a zabszem.
Ha valaki túrákhoz és városi közlekedéshez választana magának terepjáró bringát, inkább a túragépek mérettáblázata alapján döntsön. Nem lőhet mellé, a vázak méretezése ugyanis egészen hasonló. (A nagyobb kerékméret miatt a túragépek láncvillája, felső vázcsöve stb. 2–3 centiméterrel hosszabb.) Természetesen nem elegendő a táblázatokat figyelembe venni: fel kell ülni a gépre, próbálgatni stb. a végső döntés előtt.
Neuzer Mistral 30 kerékpárt felnőtteknek 15, 17, 19, 21 és 23 hüvelyk magasságú vázzal építenek (a nyeregvázcső hosszúsága kb. 40, 45, 50, 55, illetve 60 cm). Testmagasságomhoz elvben a tizenkilences MTB váz illene. Ezt választanám, ha elsősorban terepen használnám a bringát, vagyis arra a célra, amire tervezték.
Túragép esetén kb. 56 cm magas vázra lenne szükségem (a bringán átlépve ágyékhajlatom és a felső vázcső között még így is kb. 5 cm távolság maradna). A megfelelő MTB váz tehát nagyjából huszonegyes. Az ilyen módon testre szabott terepjáró hosszabb utakra, városi közlekedésre majdnem olyan jó, mint egy túragép. A kisebb kerekek és a hurkásabb köpenyek miatt kevésbé fürge, ellenben pocsék utakon és terepen jobban boldogul.
Mit érdemes cserélni? – A pedálokat az elsők között kell valami jobbal helyettesíteni. Merem ajánlani a maga nemében páratlan Acor APD 2601 típust: kettős taposó kerete alig eszi a cipőtalpat. Hosszabb utakat vállaló bringásnak alighanem a kormánymarkolatot és a nyerget is cserélnie kell. Az eredeti kellékek 3–4 órás menet után nehezen elviselhetők. Városi közlekedéshez és túrázáshoz 30–40 fok emelkedésű kormányszárat ajánlok. Az áttételi tartomány kiterjeszthető a kisebb értékek irányába a túrahajtómű leváltásával vagy MegaRange fogaskoszorú beszerzésével. (Én végül az utóbbi mellett döntöttem; sajnáltam a hajtóművet.) Elkötelezett bringás a menetes hátsó agy halála után átnyergelhet kazettás hátsó agyra és a hozzá való fogaskoszorúra.
Szerkesztés vége
Végső szavak (az előző szerkesztés: 2012-06-26, 9:38)
Jó két évet töltöttünk egymás társaságában (ennyi idő alatt az ember Anyósát is kiismerheti), itt az ideje a végső értékelésnek.
Választék
A kerékpár szerelvényei időről időre változnak, nyilván a beszerzési források és az árak függvényében. M2025 helyett kaphatunk M2000 rugós első villát, Kalin helyett Zoom kormányrudat, Joytech alu helyett Asses alu (esetleg acél) agyakat. Hasonlóképpen Shimano TZ30 helyett C050 első váltót, EZ-Fire helyett Revoshift váltókart, Mach1Exe helyett Altrix Warrior kerékabroncsot stb. A kerekekre többnyire Kenda Klaw XT (cross country) köpenyek kerülnek, olykor azonban Rubena V45 Winner vagy V85 Ocelot, esetleg Camel CB588 (félterep) gumikat szerelnek fel.
A Mistral erősségei
– Jól eltalált, a tervezett felhasználáshoz igazodó vázméretezés.
– Kevés törődést és ráfordítást igénylő első villa. (Nekem nem feltétlenül hiányzik egy jobb. Nem ragad be, nem ül le, nem rúg, nem hintázik menet közben. Van annyira jó, mint egy merev villa. A gyakorlatban nagyjából úgy is működik.)
– Erős és tartós középrész.
– Erős és tartós hajtókar. (Ennek megfelelően nehéz.)
– Terepen nagyon jó irányítás. (Az első kerék utánfutása – itt az első villa sajátságainak tulajdonítható, nem pedig a fejcső szögének – terepjáróra jellemző, valamivel kisebb, mint túragépek esetében. Könnyebb kormányozni, de országúti menetben kissé nyugtalan a bicaj eleje. A különbség nem nagy, de ha valaki kényelmes túragépről ül át, vagy szokása elengedett kormánnyal hajtani, nyomban észreveszi.)
– A köpenyek tömege elfogadható, kapaszkodó képességük átlagon felüli (Kenda Klaw XT Rear). Élettartamuk árukhoz igazodik: rendesen kb. 6000 km, szerencsés esetben kb. 10000 km.
A Mistral gyengeségei
– Rövid életű menetes hátsó agy. A csapágycsésze, a tengely alulméretezett.
– Semmirevaló pedál.
– Hosszabb utakon nehezen elviselhető nyereg és kormánymarkolat. (A Fakírok Szövetségének ajánlásával.)
– Az első kerékre is hátulra való köpenyt szereltek (Kenda Klaw XT Rear). Ez ugyan sokat nem számít, a Klaw-nak azonban van első kerékre való párja.
– Az áttételi tartományt a gyártó szerencsétlenül választotta meg. (Vagy MTB hajtókar, vagy MegaRange fogaskoszorú felszerelése lett volna jó megoldás.) A legnagyobb áttételt (48/14) nemigen lehet kihasználni, a legkisebb (28/28) pedig laza talajokon, meredek emelkedőkön kevés.
– A hátsó fék a támvilla szárait feszegeti. Érdemes lehet fékmerevítő patkót felszerelni.
Fontos méretek
A láncvilla hosszúsága 42 cm.
A legszélesebb köpeny, ami rendesen elfér a tám- és a láncvilla szárai között 2,1” (kb. 55 mm). Két oldalt így marad még 5-5 milliméternyi hely.
Országutak vándorainak
A villanyakat a gyártó rövidre vágja, az eredeti kormányszár 10 fokos emelkedésű, következésképpen a kormányrúd alacsonyan van. Túrázóknak, kényelmesebb üléshelyzetet kedvelőknek szüksége lesz 30 fokos emelkedésű (esetleg állítható) kormányszárra, vagy hajlított, 10 cm emelésű kormányrúdra. (Az első fék kábele rövidnek bizonyulhat, ha valaki túlságosan megemeli a kormányt.)
Erre született
A Mistral alapvetően szabadidős túraterepjáró. Hegyen-völgyön kerekezni, erdei utakon, ösvényeken, dűlőutakon stb. haladni – erre való, jóllehet nem jön zavarba az aszfaltozott utaktól sem. A legnehezebb terepeket (köves-sziklás, görgeteges hegyoldalakat, fertőket, sárdagasztókat, vízparti hordalékokat és üledékeket, futóhomokot) nem szereti.
Nem a legjobb választás aszfaltozott utakon lebonyolított hosszú kirándulásokhoz. Ellenben jó választás lehet, ha főleg országúton közlekedik valaki, de hosszabb utakat tesz meg terepen is.
Szerkesztés vége
Hobbikerékpározáshoz, szabadidősporthoz. Rövidebb utakra (20–60 km). Inkább terepre, mint országútra. Az eredeti gumikkal a laza talajok is leküzdhetők. Némi befektetéssel, átalakítással (pl. jó teleszkóp, félterep köpenyek, állítható kormányszár, rugós nyeregcső) testre szabható, és akkor többre, másra is képes lehet, kíméletlen tekerésre azonban úgy sem való.