Jó hegesztések
Szép festés és felület kidolgozás
Esztétikus, modern megjelenés
Megnövelt kormánycsapágy átmérő
Talán a nagyobb átmérőjű kormánycsapágynak, vagy az új villának tudható be, de kevésbé adja át az út egyenetlenségeit, magyarul kevésbé ráz.
Mindkettő erősen szubjektív lesz:
- Nem kapható Merida zöld színben amit megszerettem, és a külsőim színét még ahhoz választottam.
- Lecsökkentették a nyeregcső átmérőt 27,2-re így el kellett cserélnem a Ritchey WCS nyeregcsövemet.
És egy objektív: jelentősen drágult az eltelt két év alatt
A Meridánál a szám igazából a komplett bringa felszereltségére utal. Tehát a 900-as széria alatt ugyanaz a vázszet található. Amennyire utána tudtam nézni a geometrián nem módosítottak, csak a villa és a kormánycsapágy lett más.
Az előző 903-as garanciális csere "áldozata lett, így került alám az idei 905-ös modell. Magát a cserét nagyon gyorsan elintézte a kereskedő akinél az elődöt vettem. A hibát lefényképezte mobillal, azt elküldte a központba, ahonnan még aznap megjött a válasz, hogy cserélik a vázat. Ami egy héten belül meg is érkezett. Őszintén én nem gondoltam, hogy ennyire gyors lesz a csere, mert ép egy helyi időfutam előtt álltam és a Tour de Pelso sem volt már messze. Mivel megjött az új váz, a régit természetesen le kellett adnom, muszáj volt átépíteni. Ez is egy nap alatt megtörtént, pedig még kellett gyorsan szereznem egy új nyeregcsövet is, mert a régi vastagabb, már nem volt jó. Ennek kimondottan nem örültem ugyanis pont a WCS volt a legelitebb alkatrész a bringán. Az átvétel után az első benyomások, nem voltak kedvezőek, mint később rájöttem a beállítások mások voltak, mint az addig megszokott. Néhány nap alatt megtaláltam a számomra ideális nyereg magasságot és távolságot, a kormány a legalsó pozícióban van, azzal nem volt mit kezdeni. És kezdtem összebarátkozni az új társsal. Az időfutamon még mindig lomhábbnak éreztem mint az elődöt, de azt gondolom, hogy ez is inkább az átépítésnek tudható be, valahogy kevésbé harapta az utat a gép mint amit megszoktam. Ennek egyik része az, hogy kevésbé ráz mint a régi 903-as. A nagy versenyre viszont a lomhaság eltűnt, összecsiszolódott minden, és a tavalyi időhöz képest 15 perccel gyorsabban kerültem meg a Balatont. Azt gondolom, hogy a változtatások előnyére válltak a váznak, remélhetőleg a "papucs" repedés oka is ki lett javítva, mert más vázakknál is előfordúlt már ahogy hallottam, azaz ez egy típus hiba volt.
Ami még más számára is érdekes lehet, mindenképpen érdemes a vázra egy védő gyűrűt tenni, ha alacsony egyenes kormány pozíciónál, össze ütődhet a kettő. A 903-asról sajnos nem tettem át időben a házi védőeszközt, mert nem akartam elrontani az összképet, így egy esés során nem csak a vállam, hanem a felsőcső festése is megsérült. Viszont nem repedt meg és nem horpadt be és el sem görbült. A festék hiányon kívül más baja nem lett a váznak. Úgy tűnik ahol kell elég erős. Én megúsztam részleges szalag szakadással.
A közeljövőben új felniket kap, és lehet, hogy előbb utóbb veszek rá egy újabb WCS-t, bár a nem fedeztem fel semmi érdemleges eltérést az ideiglenes és a jelenlegi csővel kapcsolatban sem, a súlyon és az állíthatóságon kívül. Ahogy elkopnak a zöld Rubinók pirosra cserélődnek, az esztétikai összhang érdekében.
Sikerült kipróbálnom egy szinte gyári 905-öst is ami kos kormánnyal és fékváltó karral van szerelve, de én inkább maradok az egyenes kormánynál, számomra sokkal stabilabb megnyugtató érzést jelent különösen fékezésnél.
Ez a váz is több mint 15 000km-et kibírt alattam, az előddel (903) együtt összesen 33 333km-et tettem meg Merida vázzal. Az esésnek nem lett következménye, ez ennyi használat után kiderült volna. Szétszedve sem vettem észre rajta szerkezeti károsodást, így a 903-as "típushibája" sem jelentkezett. Miután meglett az utód, és kerestem a megfelelő beállításokat, néha komoly nosztalgiával gondoltam rá vissza. Kicsit hiányzott agilitása, direktsége. A verseny geometria a legtöbb gyártónál nagyjából hasonló, így az abból következő tulajdonságok is. Az új Trek Domane 4.0 váz full karbon kétszer annyiba került mint a 905, és sokáig nem volt egyértelmű, hogy sikerült vele előre lépnem. Jelenleg, már megtaláltam a megfelelő beállításokat, (ehhez kellett egy új nyeregcső is) már egyértelmű a fölény, de ....
Összegezve a 905- egy megfizethető árú, "elnyűhetelen" váz, ami geometriája miatt amatőr versenyzőknek megfelelő társ, túrázáshoz is kiváló. Akciósan még kapható az árát feltétlenül megéri!
Továbbra is alkalmasnak gondolom, amatőr versenyzők részére, vagy komoly túrázóknak.
Épített bringa főegységének mert még mindig viszonylag megfizethető árú, így ár minőségben korrekt. Persze 100 fölött már több alternatíva is adódik. Állítólag a 2014-es változat már a Tour-on bevállt geometriát kapja, nem csak a karbon, hanem az alu változat is.