- Belső bowdenvezetése van a váznak, ami lehetne hátrány is, de meglepetésemre a bowden végig bowdenházon belül fut, nincs sehol megbontva, ebből következik, hogy furcsának tűnhet, de kisebb erő kell a váltáshoz (kevesebb helyen surlódik a bowden, ugyanis a bowdenház belselye olyan speciális, hogy az ottani elhanyagolható), illetve az időjárás is csak közvetlenül a váltónál tudja "megrongálni" a teljesítményt.
- A vázon belül a bowdenházra 10-15 centinként egy 3-4 centis rövid "szivacs gyűrű" van húzva, hogy ne zörögjön a vázon belül, ami meglepő, de működik, és számomra hatalmas pluszpont.
- Relatíve kedvező árú. Ennyiért karbon fékkaros Ultegra váltórendszert, kevés helyen kapni.
- A 105-ös Direct Mount fékek engem meggyőztek, nemhiszem, hogy nagy különbség lenne a nagyobb testvérekhez képest, itt már inkább a fékpofák számítanak. További előny, hogy állítható a fékek erőssége.
- Hátul a 11-28-as sor az 52/36-os gyári hajtóművel szerintem a legtökéletesebb áttételtartományt biztosítja.
- Maga a vázszett és a villa szerintem egy álom. Remekül irányítható, merev, de az S-Flex nyeregcső csillatítása is érezhető.
- A nyeregcső fogad kör és ovális alakú nyeregpálcákat is, ez számomra fontos volt.
- A méretezés is viszonylag korrekt, az én 171cm-emhez tartottam tőle, hogy az 52-es váz nagy lesz (sajnos 50-es nemvolt készleten), de semmi problémám nincs vele.
- Egyedi kérésem volt, hogy 40cm-es kormányt adjanak vele, ez végül egy Ritchey WCS Streem II lett, ami azóta nagyon megszerettem.
- 25mm-es Continental gumik! Soha többet kisebb, szerencsére akár 28mm-est is fogad. (Dura-Ace fékek csak 25mm-ig.) Jól tapadnak, defektem még nemvolt velük, és nemis kopnak annyira gyorsan.
- Az UD karbon szerintem nagyonjól néz ki rajta.
- Mostmár a Merida is élettartam garanciát vállal a karbon vázaira, versenykörülmények között is! Viszont fontos, hogy ezzel, mint szinten minden garanciás ügyben is csak az első tulaj rendelkezik.
- Az FSA hajtómű kicsit olcsónak hat, dehát valahol spórolni kellett. Teljesítményben korrekt, bár fontos, hogy jól legyen összerakva, ugyanis nálam egy apró hézagoló rossz oldalon volt, és kiállva kegyetlen hangokat adott néha. Miután átraktam a másik oldalra, a probléma elmúlt.
- A kerekek. Ez viszont hátrány. Edzőkeréknek még elmennek, de aki kicsit komolyabban gondolja, rögtön cserélje le őket. Ha eladod, és az árukért veszel egy Fulcrum 7-est, az is km-ekkel jobb. A gyári darabok gyorszár, gumik, hátsó sor, és felniszalag NÉLKÜL is 2400 grammosak, ami nagyon durva. Érezhetően itt is ment a spórolás. (A kerekek Alexrims gyártmányúak.)
- A nyereg sajnos nekem szintén kicsit olcsónak hatott, illetve annyira kényelmes se volt, lecseréltem a bevált Fizik Arione CX-re.
- A lánc valamiért kb. 3-4 ezer km után rettentő hangos lett, így lecseréltem egy KMC X11SL-re. Teljesítményben nincs nagy különbség, de jóval csendesebb, mint a gyári 105-ös.
- Sajnos a kerekek miatt több mint 8.6kg. Én lecseréltem pár alkatrészt (kerék, hajtómű, nyereg, stb...), és most 7.2, amivel teljesen megvagyok békülve.
- Sajnos fekete színben idehaza nem forgalmazzák, de a Rui Costa edition is jól néz ki, bár sokkal találkoztam már, így nem érzem a "limitált edition" hatást.
5000km-es update:
Nekem nagyon bejött a bringa, szeretem az aero vázakat, még ha annyira nemis tudom mindig meghajtani, hogy érezhető legyen az eredménye, de masszív darab, és igaz, hogy kompromisszumként nem olyan kényelmes, de számomra megéri ezt az "áldozatot".
Az ultegra szett a fékekkel szerintem kompromisszummentes. Apró állítgatásokra persze időnként szükség van, elvégre bowdenes szettről beszélünk. Számomra a Fulcrum kerekek, amiket a gyáriak helyett raktam bele, nagyot dobtak az élvezeti faktoron. Masszívak, jó csapágyazásúak, és még csak 1x kellett centíroztatnom őket, azt is kb. 200km után. (Új kerekeknél párszáz után amúgyis érdemes utánahúzni a küllőknek.)
Kényelmes kormány, a 100-as stucni is elég, lefelé stabilan lehet tartani, nem volt még olyan, hogy nem éreztem teljesen az irányításom alatt a gépet, akár lefelé 70-el.
És kb. ennyit tudtam vele tekerni, 2-3000km. 2016 július végefelé egy hajtóműtakarítás alkalmával vettem észre, hogy a bal oldali középcsapágy csésze lazán forog a vázban. (Hamarabb is voltak már erre utaló jelek, de sajnos nemvolt időm foglalkozni a dologgal.) Tettem rajta egy jelölést, tesztkör, és tök máshol volt a karc, tehát tekerés közben is forog. Felvettem a kapcsolatot a Meridával, kerestem egy hazai boltot, megnézettem, ők is felvették a kapcsolatot a gyártóval, és végezetül akkor mondták, hogy garanciálisan cserélik a komplett vázszettet.
Sajnos nemvolt raktáron, így csak szeptember közepén érkezett meg az új, augusztus közepén szóltak, hogy a gyártó attól engedi, hogy addig használjam a régit, mert nem tesz kárt a többi alkatrészben. Úgyhogy valamelyest ki lett hézagolva, és még 1-2 ezrest tekertem bele a nyáron.
Most, október elején történt meg az átépítés, az új darab a 2017-es Team-E vázszett lett (Lampre által használt, nem a 4000-es replika), ami ugye a legújabb zászlóshajója a Reactok-nak. Észrevehető pár apró különbség a 2015-öshöz képest, de majd meglátjuk a szabadban ez érezhető-e.
Én mindenkinek csak ajánlani tudom a bringát, és végre egy cég, ahol a garancia nem csak papírfecni, hanem komolyan is veszik.
Amiket cseréltem:
Nyereg -> Fizik Arione CX
Középcsapágy -> FSA 24mm-es adapter
Hajtómű -> Shimano 105 5800 52/36 165mm
Lánc -> KMC X11SL
Kerekek -> Fulcrum Racing Quattro 15C
És még pár apróság (csapágyak, bandázs, karbon hézagolók, stb..)
Hobbiszinten tekerésre, edzésre, egy minőségibb kerékszettel nyugodtan versenyzésre is.